בכירי ענף בתי הקולנוע נפגשו עם שר האוצר, בניסיון לקבל סיוע ייעודי

בתי הקולנוע סגורים מתחילת משבר הקורונה, ובכירי הענף נפגשו עם שר האוצר ישראל כ"ץ בניסיון לקבל תמיכה מהמדינה • החברות דחו הפצת שוברי קופות חדשים, בהמתנה לשוק האמריקאי

אולם קולנוע ריק / צילום: איל יצהר
אולם קולנוע ריק / צילום: איל יצהר

כיבוי אורות בקולנוע בדרך כלל מסמל את תחילת הסרט, אלא שבענף הקולנוע הישראלי האורות נכבו באמצע חודש מרץ, ונותרו כבויים ברציפות עד היום. זאת בשל מגבלות משבר הקורונה שהשבית את תעשיית הקולנוע בכל רחבי העולם. ל"גלובס" נודע כי כעת, שמונה חודשים לאחר שפעילות בתי הקולנוע בישראל הופסקה באופן מלא, בכירי ענף הקולנוע נפגשו עם שר האוצר ישראל כ"ץ וראש רשות המסים ערן יעקב בניסיון לקבל הטבות ייחודיות לענף מהמדינה.

בפגישה נכחו משה אדרי, בעלי רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, ומוקי גרידינגר, מי שמחזיק בין היתר בבתי הקולנוע של יס פלאנט ורב-חן. השניים ייצגו בפגישה את התאחדות בתי הקולנוע שמתמודדת עם מציאות שבה היא לא יכולה להפעיל את בתי הקולנוע שלה. גם יתר העסקים הפועלים באותם מתחמים - ביניהם דוכני אוכל, חנויות ומסעדות - נותרו סגורים גם בתקופות שהותר להם להיפתח, וזאת משום שמדובר במתחמים המתבססים על תנועת המבקרים המגיעים לבתי הקולנוע.

"אם אין סרטים אי אפשר לפתוח" 

גרידינגר ואדרי הציגו את המציאות הקשה אליה נקלע ענף הקולנוע בישראל, וטענו כי מדובר בענף היחיד שנשאר סגור ברציפות מאז פרוץ משבר הקורונה, וביקשו הקלות מהמדינה. ענף התרבות אמנם קיבל מענקי תמיכה מהמדינה, אולם אלו הועברו למוסדות הנתמכים על ידה דוגמת תיאטראות. לפי גורמים מעורים, באוצר השיבו כי יבחנו אפשרות לסיוע ייעודי לענף, וכי יגבשו מתווה בטווח של שבועיים עד שלושה.

"סרט אימה", מכנים בענף את המציאות, "ביקשנו עזרה. אנחנו נהיה מעל שנה סגורים, גם אם נפתח בקפסולות ותחת מגבלות, סביר שזה לא יקרה לפני מרץ או אפריל". הקושי האדיר עמו מתמודדים בתי הקולנוע בעולם נוגע לא רק להשהיית הפעילות של בתי הקולנוע עצמם, אלא גם לכך שענקיות בינלאומיות החליטו לדחות את העלייה לאקרנים של שוברי הקופות החדשים שלהן למועד מאוחר יותר כך שיוכלו להיות מופצים בשוק האמריקאי, ולכן גם בתי קולנוע במדינות באירופה שבהן ההגבלות היו מצומצמות יותר, נותרו ללא סרטים להקרין.

כך, גם בתי קולנוע שהורשו להיפתח נסגרו לאחר שלא נותרו להם סרטים להקרין. "אם אין סרטים אי אפשר לפתוח את בתי הקולנוע", טוענים בענף, כך שגם צמצום המגבלות הקיימות לא מבטיח להם חזרה לפעילות.

אפשרות למיזוג וצרות עולמיות 

הקושי האדיר של ענף הקולנוע הביא לכך ששתיים מתוך שלוש השחקניות הגדולות הפועלות בו - סינמה סיטי ואלקו מדיה (לשעבר גלובוס מקס) מקבוצת אלקו שבשליטת האחים זלקינד בדקו היתכנות למיזוג ביניהן למרות שלפי שעה ככל הידוע עדיין מדובר בגישושים ראשונים. ככל שיבשיל, מיזוג כזה ידרוש בדיקה מעמידה מצידה של רשות התחרות שאף עשויה לפסול אותו, וזאת משום שהוא יהפוך את החברה הממוזגת לכזו שאוחזת נתח שוק של למעלה מ-50%.

לשם השוואה, השחקנית הגדולה ביותר כיום בענף היא תאטראות ישראל בהובלת מוקי גרידינגר המשתייכת לענקית הקולנוע השנייה בגודלה בעולם - סינוורלד, המחזיקה כ-33% מהשוק בישראל.

הפגיעה של משבר הקורונה בענף הקולנוע פגעה קשות גם בפעילות של סינוורלד, המחזיקה בתאטראות ישראל שהיא הבעלים של יס פלאנט ורב חן. לפני כשלושה שבועות החברה הודיעה על השהיית הפעילות שלה בשני השווקים הגדולים בהם היא פועלת - ארה"ב ובריטניה, וזאת ללא צפי לפתיחה מחודשת. ההחלטה הזו התקבלה לאחר שהוחלט לדחות את מועד היציאה לאקרנים של הסרט החדש מסדרת ג'יימס בונד מנובמבר לאפריל, ולאחר שהשקות נוספות של סרטים נדחו אף הן.

בצל ההשפעות הללו, בסיכום המחצית הראשונה של 2020 דיווחה סינוורלד על הפסד של 1.6 מיליארד שקל. בעיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" גרידינגר צוטט כאומר: "אנחנו כמו חנות מכולת בלי ירקות, פירות ובשר. אנחנו לא יכולים לפעול לאורך זמן בלי מוצר".

לפי הערכות בשוק, ההכנסות של ענף הקולנוע הישראלי נעות בין 800 מיליון שקל למיליארד שקל בשנה. בענף פועלים כ-44 בתי קולנוע, המציגים בכ-404 מסכים, ומכילים כ-61 אלף מושבים.

נתוני ענף הקולנוע בישראל:

20 מיליון כרטיסי קולנוע נמכרים בישראל מדי שנה
253 סרטים הופצו בישראל ב-2019