בג"ץ לנתניהו: נמק מדוע אתה מסרב לקיים את הסדר ניגוד העניינים

עוד קבע בג"ץ כי על נתניהו ומנדלבליט לנמק מדוע מתעכב הליך המינויים הבכירים בשירות הציבורי, וכן לנמק מדוע הסדר ניגוד העניינים לא יחול גם על השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בג"ץ הוציא היום (ג') צו על-תנאי המורה לראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק מדוע הוא מסרב לקיים את הסדר ניגוד העניינים שקבע היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט. עוד קבע בג"ץ כי על נתניהו ומנדלבליט לנמק מדוע מתעכב הליך המינויים הבכירים בשירות הציבורי.

בג"ץ קבע בנוסף כי על נתניהו ומנדלבליט לנמק מדוע הסדר ניגוד העניינים לא יחול גם על השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה "בכל הנוגע למינוי בעלי תפקידים במערכת המשפט וביחס להחלטות שיש להן זיקה למשפטו הפלילי של נתניהו".

הצו ניתן במסגרת עתירות שהוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון וקבוצת מבצר הדמוקרטיה, בהן מתבקש בית המשפט לחייב את נתניהו לקיים את הסדר ניגוד העניינים בשל היותו נאשם בפלילים, ולאחר שנתניהו הודיע לבג"ץ לפני כשבועיים כי הוא לא מסכים למעמדה המחייב של חוות-הדעת של מנדלבליט ולחלק מהוראות ההסדר.

נתניהו מסר בתגובתו לבג"ץ כי הוא אינו מסכים למעמדה המחייב של חוות-הדעת ולחלק מהוראות ההסדר. לטענת נתניהו, אין ליועץ המשפטי סמכות לקבוע אם מתקיים עניין אישי, ואין מניעה שיוביל מהלך של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית. נתניהו מתנגד גם להימנע ממינוי שופטי עליון חדשים.

מנדלבליט הבהיר כי חוות-דעתו בנושא ניגוד העניינים מחייבת כל עוד לא פסק בית משפט אחרת, וכי "היא אינה בגדר המלצה בלבד". לדברי מנדלבליט, "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות-דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על-ידי היועמ"ש".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "גם אם מעט באיחור, בית המשפט הנכבד מבין שראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול לנהל את המדינה כאילו לא קרה דבר, ובפרט כאשר מדובר בראש ממשלה ששיקר לבית המשפט כשהצהיר כי יחתום על הסדר ניגוד עניינים, וכעת מסרב לעשות זאת. אנחנו מברכים על ההחלטה ומקווים כי בהמשך, ככל שיידרש, ייתן בית המשפט אף צווים מוחלטים". 

מקבוצת מבצר הדמוקרטיה, שעתרה לבג"ץ באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, נמסר: "העותרים מביעים סיפוק מכך שבג"ץ הכיר בחשיבות העתירה והתקדם צעד משמעותי לעבר החלת הסדר מחייב של ניגוד עניינים על נתניהו. בג"ץ היה קשוב במיוחד לטיעון שהעלינו, ולפיו יש להוציא לפועל לאלתר את המינויים הבכירים במערכת אכיפת החוק - תוך הרחקת הנאשם מכל מעורבות בהם. בהקשר זה אנו שבעי-רצון גם מכך שבג"ץ הביע ספק גדול לגבי מעורבותו של השר אוחנה - זרועו הארוכה של נתניהו - במינוי המפכ"ל הבא. כעת יש להבטיח כי המינויים אכן יוצאים אל הפועל ללא מעורבות נתניהו או אנשיו, וכי ראש הממשלה לא יורשה להוסיף ולכהן אלא אם יהיה כפוף להסדר ניגוד עניינים מחייב, מקיף ומחמיר". 

מפורום קהלת נמסר: ״קבלת הצו על-תנאי מניחה שממשלה נבחרת שסמכויותיה מעוגנות בחוק יסוד, כפופה ליועצה המשפטי. ללא שמץ מקור בחוק, חוות-דעתו של יועץ משפטי מקבלת משקל של פסיקה חלוטה של בג"ץ בהרכב של שלושה שופטים - רק מבלי שהתקיים בפני 'בית משפטו' של היועץ אפילו לא מראית-עין של הליך הוגן״ .