וולמארט נסוגה ברחבי העולם ומתמקדת במסחר אינטרנטי

חברת הקמעונאות האמריקאית תמכור את חברת-הבת שלה ביפן "סייאו" ל־KKR, לאחר שמכרה חברות-בת בבריטניה ובארגנטינה

וולמארט / צילום: shutterstock
וולמארט / צילום: shutterstock

חברת וולמארט  מושכת את עסקיה מיפן אחרי 18 שנים ומוכרת כמעט את כל מניותיה שם ורשת סופרמרקטים מקומית. החברה ממשיכה את נסיגתה משווקים הצומחים לאט ברחבי העולם לטובת השקעה במסחר אינטרנטי.

חברת ההון סיכון הפרטי KKR תקנה 65% מרשת "סייאו GK" היפנית לפי הערכה של 1.6 מיליארד דולר. לסייאו יש 329 חנויות, והחברה מעסיקה מעט יותר מ־34 אלף עובדים. וולמארט תמשיך להחזיק ב־15% מסייאו, וחברת האינטרנט היפנית ראקוטן תרכוש 20% נוספים. וולמארט גם תשמור על מקומה בחבר הנאמנים של הרשת היפנית.

וולמארט מכרה שלוש החזקות מחוץ לגבולות ארה"ב בתוך תקופה של פחות מחודשיים. כל אחת מהמכירות גרמה לוולמארט מידה של נזק כלכלי.

באוקטובר, קמעונאית הענק מבנטונוויל, ארקנסו, הסכימה למכור את רשת המרכולים הבריטית "קבוצת אסדה" לחברת השקעות פרטית, במחיר שהעריך את "אסדה" בשווי 8.8 מיליארד דולר. וולמארט מסרה אז כי היא צופה לספוג הפסדים של כ־2.5 מיליארד דולר במסים על המכירה הזו.

ב־6 לנובמבר, וולמארט הודיעה כי תמכור את העסקים הקמעונאיים שלה בארגנטינה, בעסקה שעליה תשלם מס מכירה שלא במזומן בגובה כמיליארד דולר.

בתחילת 2018 מנהלי וולמארט אמרו כי החברה תיסוג משווקים הצומחים לאט ומעסקים במשבר מחוץ לגבולות ארה"ב, לטובת צמיחה גבוהה יותר וקמעונאות ברשת. מאז הרשת עיצבה מחדש את תחומי העניין שלה בחו"ל, כולל רכישת סטארט־אפ הודי בשם פליפקארט העוסק במסחר אינטרנט, ועסקי מסחר מקוון בקנדה ומקסיקו.

המעבר המהיר לקניות באינטרנט ברחבי העולם עקב מגפת הקורונה שיחק גם הוא תפקיד בהחלטתה של הרשת למכור את עסקיה ביפן, מסר דובר של החברה ביום שני. לראקוטן היפנית כבר יש תשתית מסחר מקוון, והחברה יכולה למלא אחר ציפיות הצרכנים במהירות יחסית, אמר הדובר. "שותפות כזו היא פשוט יותר הגיונית לעסק", אמר.

המגפה גם עזרה לחנויות מכולת וייתכן שהקלה על וולמארט למצוא קונים. "זה היווה רוח גבית, כי אנשים נשארים יותר בבית ואוכלים פחות בחוץ", אמר אייג'י יטגאווה, שותף ב־KKR. "כמות המוצרים הנרכשת בכל קנייה עלתה, כי הם מנסים לצאת מהבית פחות".

לפני שנתיים, וולמארט מכרה את רוב עסקיה בברזיל בעסקה אחרת שהשאירה אותה עם הפסדים. לרשת יש עדיין נוכחות פיזית משמעותית במקומות מסוימים, כמו סין, מקסיקו ומרכז אמריקה.

ההימור הגדול ביותר שעשתה וולמארט מחוץ לגבולות ארה"ב בשנים האחרונות היה במסחר אינטרנטי: בשנת 2018 החברה רכשה כאמור כ־77% מחברת הסטארט־אפ ההודית פליפקארט תמורת 16 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר שביצעה וולמארט מעולם.

השיטה של וולמארט לבצר את מעמדה בשוק האמריקאי - ייעול מערכת האספקה והשגת המחיר הנמוך ביותר מספקים - לא הצליחה בשווקים זרים כגון יפן.

אחרי ההשקעה הראשונית בחברת סייאו ב־2002, וולמארט הוציאה בסופו של דבר עד שנת 2008 יותר מ-2 מיליארד דולר על-מנת להגיע לשליטה של 100% ברשת היפנית, שמציגה הפסדים באופן כרוני. סייאו הפסיקה לדווח על תוצאות אחרי זה, אך גם רשתות יפניות אחרות המשווקות מוצרי צריכה ביתיים סובלות מהפסדים. דיווחים לממשלה מטעם חברת האחזקות של וולמארט ביפן, שהיא חברת-האם של סייאו, הראו שהיא לא מכניסה כסף בשנים האחרונות.

יטגאווה מחברת KKR אמר כי מעורבותה של ראקוטן, שעסק המסחר האינטרנטי שלה מתחרה בארה"ב מול אמזון, תעזור לסייאו להציע שילוב של מסחר מקוון ומסחר בחנויות. סייאו תוכל לבצע החלטות עסקיות ברמה מקומית במהירות גדולה יותר תחת ניהול הון סיכון פרטי מאשר כשהייתה בשליטת וולמארט, הוסיף יטגאווה.

שרה נסאואר השתתפה בהכנת הכתבה.