דמי הקישוריות בדרך להיעלם, והפעם כנראה שלתמיד

משרד התקשורת החליט עקרונית לבטל תעריפי קישורי הגומלין בסלולר •
המהלך יבוצע בשתי מדרגות על-מנת שלא לפגוע בחברות הסלולר שנהנות מהכנסה מלאכותית של עשרות מיליוני שקלים מהתעריף הישן

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת קיבל החלטה עקרונית לבטל את תעריפי הקש"ג (קישורי גומלין בין המפעילים) בשתי פעימות ולעבור למודל "חייב ושמור" (ביל אנד קיפ) מלא. השאלה החשובה הרלוונית בנושא היא לוחות זמנים והאם המשרד יספיק להשלים את העבודה ואת הכנת השימוע תחת ההנחה שיוכרזו בחירות בסוף דצמבר, מה שעשוי לעכב קבלת החלטה בנושא.

תעריפי קישור הגומלין בסלולר נותרו ברמתם הגבוהה (כ-6 אגורות לדקה) מ-2014. משרד התקשורת היה מודע לצורך להמשיך בהליך ההפחתה, אבל לא עשה זאת עד היום מסיבות של רצון לשמור על איתנותן הפיננסית של חברות הסלולר שמרוויחות מהקש"ג, ובעיקר מכך שמנויי הרשתות הנייחות - ובעיקר לקוחות בזק ולקוחות עסקיים שמתקשרים למספרים סלולריים - בעצם מסבסדים את חברות הסלולר בכ-150 מיליון שקל בשנה דרך התשלום של הקש"ג.

כעת, באיחור משווע, במשרד התקשורת הגיעו להבנה שלא ניתן להמשיך עם העיוות הזה שלפיו נענשים הלקוחות המתקשרים מהקו הנייח, והחליטו שהגיע הזמן לתקן זאת.

כאן המקום להזכיר כי עבודה שנערכה במשרד התקשורת באגף כלכלה, ואשר נחשפה ב"גלובס", המליצה כבר ב-2016 לבטל את הקש"ג ולעבור למודל של "חייב ושמור".
ההחלטה לעבור למודל החדש צפויה להשפיע גם על תופעת ה"צינתוקים" (צלצול וניתוק) בחברה החרדית ועל שירותי התוכן במגזר שרבים מתפרנסים מהם בדרך של חלוקת רווחים עם חברות הסלולר וגורמים לכאב ראש מאד גדול במגזר, לחברות הסלולר ובעצם לכל השוק.

עם זאת, צריך להדגיש כי ההחלטה העקרונית של משרד התקשורת אינה סוף פסוק, ולאחר שימוע ציבורי עוד צפויים מאבקים פוליטיים עם חלק מנציגי החברה החרדית, שחלוקה בדבר הצורך בביטול תעריפי הקש"ג. מכיוון שמדובר בהחלטה שיש לה משמעויות פוליטיות, אי-אפשר לדעת אם ההחלטה תעבור, וכאן יש לשר התקשורת יועז הנדל משקל חשוב מאוד.

ממשרד התקשורת נמסר: "החלה עבודת מטה בנושא וכל האופציות על השולחן".