רשות התחרות מבצעת בחינת עומק של שוק החלפים לרכב בישראל

ממצאים ראשונים עולה כי עלות סל החלפים הנפוץ עומדת בממוצע על כ-47% מעלות הרכב • הרשות פנתה לקבלת הערות מהציבור

מוסך / א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
מוסך / א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

רשות התחרות פרסמה היום (ג') דוח להערות הציבור בנושא עלויות החלפים, שאותם יצטרך הלקוח לשלם בתקופה שהרכב יהיה בבעלותו. הרשות ביצעה, בין השאר, השוואת עלות של סל חלפים אחיד הכולל 18 חלפים על פני מספר גדול של דגמי רכב (33) שנפוצים בישראל לבין עלותם של הרכבים עצמם. על פי ממצאי המחקר, עלות סל החלפים עומדת בממוצע על 47% ממחיר כלי הרכב עצמם, אם כי קיימת שונות משמעותית מדגם לדגם.

המחקר של הרשות העלה גם כי עלות החלפים שירכוש בעל הרכב לאורך חיי הרכב גבוהה יותר ככל שהרכב זול יותר. כלומר, ייתכנו מקרים שבהם הצרכן רכוש רכב שמחירו נמוך ביחס למתחרים אך הוא צפוי לשלם על חלפיו מחיר גבוה יותר.

לטענת הרשות ממצא זה מחדד את חשיבות המודעות להשוואה בין המחירים הכוללים של כלי הרכב, כולל עלות החלפים לאורך זמן בעת הרכישה. לאחר השלמת תהליך השימוע הציבורי ביחס למחקר תפעל הרשות להקים "שולחן עגול" משותף עם משרד התחבורה ורגולטורים נוספים בניסיון להגדיל את השקיפות בשוק החלפים ולסייע לצרכנים לבצע השוואה מדויקת טרם קבלת החלטת רכישת הרכב.

יצוין כי נושא החלפים עמד באמצע העשור הקודם במוקד של דיונים רבים של ועדת הכלכלה בעת גיבוש "חוק רישוי שירותי הרכב", שהוא חוק המסגרת החדש לרגולציה בתחום התחרות בענף הרכב. בין השאר, הסיר החוק חסמי רגולציה שונים בפני ייבוא חלפים מקוריים, חייב מוסכים להציע ללקוחות גם מוצרים תחליפיים, ולא רק מקוריים, וחייב את היבואנים להציג מחירונים עם מחירי מקסימום לחלפים. עם זאת, האינדיקציות מראות שמחירי החלפים לא ירדו דרמטית בשנים האחרונות וכי הציבור ממעט להשתמש באפיקי ייבוא החלפים העצמי.

בענף הרכב אומרים כי דו"ח המחקר של רשות התחרות, כמו גם ועדת הכלכלה, ממשיכים להתעלם מההשפעה הקריטית של ענף הביטוח על ניפוח מחירי החלפים ויצירת "מחירונים וירטואליים" לצרכן, שמהם מקבלות חברות הביטוח הנחות משמעותיות.