הקורונה חשפה את חולשתו הדמוקרטית של השלטון המקומי

הדמוקרטיה המקומית חלשה, חסרה וכמעט נטולת איזונים ובלמים • היציבות הפוליטית היחסית ויתרונותיה הביצועיים מסתירים לרוב התנהלות כוחנית ובריונית, בחסות החוק או למרות החוק, אשר כמעט ולא ניתן לרסן אותה

הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות / צילום: שלומי יוסף
הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות / צילום: שלומי יוסף

נדמה שמעמדן של הרשויות המקומיות בציבוריות הישראלית לא היה גבוה כל כך מזה זמן. מגפת הקורונה חשפה את העוצמות של השלטון המקומי בדגש על יכולת החיבור המהירה והיעילה לשטח, וחוסר היציבות הפוליטי הארצי הדגיש את היציבות השלטונית המקומית.

אבל התקופה האחרונה הזכירה לנו גם את הבעיות התשתיתיות בדמוקרטיה המקומית שלנו. הדמוקרטיה המקומית חלשה, חסרה וכמעט נטולת איזונים ובלמים. כוחם של ראשי הרשויות אינו מאוזן באמצעות רשות שופטת או מחוקקת. חברי מועצות עיר מכהנים בהתנדבות וחסרים כלים לביצוע עבודתם. שומרי הסף מתפרנסים מהרשות ולעיתים נדירות קוראים תיגר על ראשיהן. ממוני המחוזות של משרד הפנים נוכחים נפקדים גם במקומות בהם ניכר וברור שראשי הרשויות חרגו מסמכויותיהם או עברו על החוק. איש לא מופתע כאשר ראש רשות נעצר בחשד לפלילים. אנחנו צופים מצבים אלו ומסבירים אותם בשחיתות צפויה של בעלי כוח רב מדי. איש לא מופתע כאשר חברי מועצות עיר מתפטרים מתפקידם כנבחרי ציבור (דבר נדיר מאוד במקבילה הארצית) - אין להם שכר, אין להם כלים ואין להם גיבוי.

היציבות הפוליטית היחסית ויתרונותיה הביצועיים מסתירים לרוב התנהלות כוחנית ובריונית, בחסות החוק או למרות החוק, אשר כמעט ולא ניתן לרסן אותה. בחברה דמוקרטית, מצב זה לא צריך להיות מקובל. ראש רשות, או כל ארגון למעשה, שאינו מוגבל חוקית או מוסדית, סביר שיתייעץ פחות, יהיה פחות קשוב, וייצג פחות את צרכי הציבור עליו הוא אמון. כאשר זה נעשה בצורה ממוסדת ובחסות החוק, הרי זה חותר תחת מהות הדמוקרטיה עצמה. לצערנו, מגפת הקורונה העצימה והקצינה את המצב. כך למשל, ראשי רשויות דחקו לקיים ישיבות מועצת עיר בזום. ישיבות מועצת עיר הן אחת הפלטפורמות הדמוקרטיות היחידות בהן ראשי רשויות נדרשים על פי חוק לספק תשובות. היכולת להשתיק במחי כפתור מחאה מרחוק - תהיה עוד מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה המקומית.

אם הקורונה לימדה אותנו שוב על חשיבותן של הרשויות המקומיות לשירותים הציבוריים שלנו, היא חייבת גם להזכיר לנו את הבלתי נמנע - הצורך באיזונים ובלמים בדמוקרטיה המקומית. בלעדיהם הרשויות שלנו יתפקדו פחות טוב עבורנו התושבים, והאמון שלנו בהן יקטן. הדרכים לעשות זאת? חיזוק מעמדם של חברי מועצות העיר. כך לדוגמה, במהלך שמקדם משרד הפנים לחיזוק הרשויות המקומיות באמצעות מהפכת האזוריות, הכרחי להוסיף מנגנונים לחיזוק האיזונים ובלמים ברשות. אמצעים אלו מוצעים, בין השאר, בהצעת חוק שכבר מונחת על שולחנות חברי הכנסת. היא מציעה בין השאר לעגן את מעמדו של ראש האופוזיציה ולספק לו כלים שיאפשרו הבעת הסתייגות מפעילות הרשות, מימון ייעוץ משפטי נפרד לחברי אופוזיציה, סמכויות עיון במסמכי תאגידים עירוניים ועוד. כל מהלך של חיזוק רשויות שלא יכלול חיזוק של חברי מועצה, יחמיר את מצבה של הדמוקרטיה המקומית שלנו. 

הכותבת היא חברת מועצת העיר כפר סבא, חברת מועצה בתנועת "1948 - מתחילים מחדש"