מספר ההריגות המסווגות כפשעי שנאה בארה"ב ב-2019 הגיע לשיא

נתוני הבולשת הפדרלית על השנה שעברה מצביעים על מספר שיא של פשעי שנאה יותר מבכל שנה אחרת בעשור האחרון

הטבח בטקסס  / צילום: רויטרס
הטבח בטקסס / צילום: רויטרס

הבולשת הפדרלית של ארה"ב דיווחה על מספר שיא של מקרי הריגה המסווגים כפשעי שנאה בשנת 2019, יותר מפי שניים מהשיא שנקבע בשנת 2018, על פי מידע מהעת האחרונה שעבר עיבוד במרכז מחקר העוסק בתנועות קיצוניות.

מספר פשעי השנאה הגיע לשיא של יותר מעשור. נתוני הבולשת מראים שפשעי שנאה היו בירידה מאז השיא הקודם שלהם בשנת 2008, אך טיפסו כמעט כל שנה מאז 2014.

מקרה הירי באל פאסו, טקסס משנת 2019 שנהרגו בו יותר מ-20 בני אדם תופס חלק גדול מ-51 מקרי ההריגה שסווגו כפשעי שנאה ב-2019, אמר בריאן לוין, קצין משטרה בדימוס מניו יורק וכיום מנהל המרכז ללימודי שנאה וקיצוניות באוניברסיטת קליפורניה סטייט בסן ברנרדינו. המרכז בראשות לוין ניתח את הנתונים שפרסמה הבולשת. קורבנותיו של היורה, שאמר שמסע ההרג שלו היה "תגובה לפלישה ההיספנית לטקסס", היו ברובם היספנים; לפחות שבעה מהקורבנות היו אזרחי מקסיקו.

השיא הקודם במספר מקרי ההרג שסווגו כפשע שנאה היה בשנת 2018, אשר היו בה 24 מקרים כאלה, מרכז המחקר דיווח.

הבולשת הפדרלית הודיעה ביום שני שהיא רשמה 7,314 מקרים המסווגים כפשעי שנאה בשנה שעברה, עלייה קלה משנת 2018 אז נרשמו 7,120 מקרים. בנוסף, שנת 2019 היא השנה השלישית ברציפות בה יש מספר גבוה יחסית של מקרים אלימים יותר, אמר לוין.

הבולשת מגדירה פשע שנאה כ"עבירה פלילית שהמניע לה, בכולו או בקצתו, הוא דעה קדומה של הפושע כנגד דת או גזע, נכות, נטייה מינית, מוצא אתני, מגדר או זהות מגדרית". הנתונים משנת 2019, שנמסרו על ידי סוכנויות אכיפה ברחבי המדינה, הם העדכניים ביותר.

העלייה במספר המקרים מתרחשת בזמן שצוותו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בודק אפשרויות חדשות להתמודד עם קיצוניים אלימים בעלי מניעים אידיאולוגיים, כולל תוספות מימון, עמדה חדשה של הבית הלבן בנושא והצעות חוק העוסקות בטרור מבית, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר.

חמישים ואחד המקרים של "הריגות המונעות משנאה" עליהם דיווחה הבולשת הפדרלית בשנה שעברה היוו יותר מפי שניים ממספר המקרים בשנת 2018, בגלל "התקפות טרור רבות נפגעים בידי לאומנים של גזענות לבנה אשר הפכו יותר ויותר קטלניים", על פי הדו"ח שהפיק המרכז ברשות לוין.

"מקרי הרג בידי גזענים לבנים או פעילי ימין קיצוני נמצאים בעלייה זה השנה השלישית ברציפות", נכתב בדו"ח.

המשרד לביטחון פנים של ארה"ב הציג ממצאים דומים. לאחרונה אמרו במשרד שיותר אמריקאים נהרגו כתוצאה מאלימות של קיצוניים מבית - בעיקר גזענים לבנים ופעילי ימין קיצוני אחרים - מאשר אלימות ממדינות זרות, כגון אל קעאדה, בשנים 2018 ו-2019. לאומנים לבנים, בין כל הקבוצות הקיצוניות בארה"ב, הם עדיין האיום העקבי והגדול ביותר, הזהירו במשרד לביטחון פנים.

פשעי שנאה אנטישמיים עלו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מאז 2008

הבולשת הפדרלית לא דיווחה על האידאולוגיות שהניעו את הפושעים האחראיים לפשעי השנאה. רוב הפושעים, כ-52.5%, הם לבנים, דיווחה הבולשת.

שנת 2019 הייתה השנה בה קרה המספר הגדול ביותר של פשעים כנגד תושבים ואזרחים לטיניים מאז 2010, עם 527 מקרים, לפי הניתוח של מרכז המחקר. על פי הניתוח שהפיק מכון המחקר, בבולשת לא סיווגו את הירי באל פאסו כפשע אנטי-היספני.

פשעי שנאה אנטישמיים עלו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מאז 2008, עם 953 תקריות, על פי מכון המחקר. בינתיים מספר התקיפות החמורות עלה בשנה השישית ברציפות לרמה הגבוהה ביותר מאז 2001, אמרו במרכז.

מספר פשעי שנאה שכוונו נגד לבנים ירד ב-12.6% ל-666 תקריות מאז 2018, לפי הדו"ח שהפיק המכון ברשות לוין. גם פשעים נגד מוסלמים נמצאים בירידה. מאה שבעים ושישה מקרים קרו המהווים ירידה של 6%, אך מצד שני פשעי שנאה כנגד אנשים ממוצא ערבי עלו ב-16% ל-95 מקרים.

פשעי שנאה המכוונים כנגד אפרו-אמריקאים ירדו ל-26% מכלל המקרים, האחוז הנמוך ביותר של מקרים מסוג זה מאז שהחלה הספירה, אם כי אזרחים שחורים הם עדיין המטרה מס' 1 של פושעים המבצעים פשעי שנאה. אפרו-אמריקאים מותקפים כפליים מקבוצות אחרות ביחס לגודלם כקבוצה באוכלוסייה, על פי הדו"ח שהפיק מרכז המחקר.

הבולשת הפדרלית לא כללה כמה מקרים בולטים בספירה שלה, כגון הירי במועדון "פולס" בשנת 2016 והרצח של הת'ר הייר על ידי ניאו-נאצי מוצהר במהלך הפגנה בשארלוטסוויל, וירג'יניה בשנת 2017, בין היתר מפני שהסוכנות מסתמכת על מידע המשותף בידי סוכנויות אכיפת חוק מדינתיות, אמר לוין.

בבולשת הפדרלית לא נענו לבקשות תגובה מטעם העיתון.