הסכם עד המדינה עם ארי הרו: הפרקליטות דרשה בתחילה עונש חמור יותר

הותר לפרסום כי במסגרת המגעים להסכם דרשה הפרקליטות מראש הסגל לשעבר של נתניהו, להעיד נגד רה"מ בתמורה לריצוי מאסר וקנס • אולם לאחר מו"מ הסתפקה בעבודות שירות ובקנס נמוך יותר

ארי הרו / צילום: מתוך יוטיוב
ארי הרו / צילום: מתוך יוטיוב

הותרו לפרסום פרטים חדשים מהמו"מ לחתימה על הסכם עד המדינה בין המדינה לארי הרו, לשעבר ראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, במסגרת התיק נגד רה"מ הכולל אישומים בעבירות של קבלת שוחד ומרמה והפרת אמונים בשלוש פרשות. הפרסום הותר בעקבות בקשה של תאגיד השידור כאן.

הרו היה חשוד בעבירות של שוחד, מרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר והלבנת הון. לפי הסכם עד המדינה שנחתם עימו, הרו אמור להעיד נגד רה"מ נתניהו בפרשת 1000 (פרשת המתנות) ובפרשת 2000 (פרשת נתניהו-מוזס), ובתמורה הוא יודה בכתב אישום מרוכך, ירצה רק עבודות שירות וישלם קנס. בשתי הפרשות מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים. (בפרשת השלישית - 4000 - מואשם רה"מ בקבלת שוחד).

כפי שפורסם בערוץ הרדיו "כאן רשת ב'", מהפרטים החדשים לגבי הסכם עד המדינה עם הרו עולה כי המשנה לפרקליט המדינה חשב כי לאור חומרת החשדות נגד הרו יש מקום להטיל עליו עונש של מאסר בפועל וקנס בסך 5 מיליון. אולם פרקליטו של הרו, עו"ד רועי בלכר סירב לדרישה.

במהלך המו"מ בין הצדדים נערכה בחינה מחודשת של הסכומים שהרוויח הרו מביצוע העבירות לכאורה והתחדד הסכום שהרוויח. לכן, הסכימה הפרקליטות להסתפק בעבודות שירות ובסכום קנס נמוך באופו משמעותי מדרישתה המקורית. בסופו של דבר נחתם הסכם המדינה שבמסגרתו יודה הרו בעבירות, ירצה 6 חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 700 אלף שקל. כתב האישום נגד הרו תלוי ועומד, מאחר שהסכם עד המדינה הכולל כתב אישום מרוכך יוגש לבית המשפט רק לאחר מתן עדותו.

כתב אישום מרוכך

הרו שימש כראש הלשכה של נתניהו בין השנים 2009-2010, אז פנה לעסקים פרטיים ופתח את חברת הייעוץ "H3 גלובל". בשנת 2014 חזר ללשכת רה"מ כראש הסגל עד שנעצר בתחילת 2015. 

בשנת 2017 המליצה המשטרה להעמיד לדין את הרו בעבירות של שוחד, מרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר והלבנת הון. אולם בעקבות מו"מ אינטנסיבי בין פרקליטו של הרו, עו"ד רועי בלכר, לפרקליטות הוסכם שהרו ישמש כעד מדינה בפרשות 1000 ו-2000, יודה בכתב אישום מרוכך בעבירה של הפרת אמונים ולא ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח. מבין כל מקורבי נתניהו שחתמו על הסכמי עד מדינה בפרשות נגד רה"מ, היה הרו הראשון שחתם על הסכם.

באוגוסט 2020 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה את כתב האישום המרוכך נגד הרו. במסגרת הסכם עד המדינה, הוסכם על דחיית הדיון בכתב האישום עד לאחר שהרו יסיים את התחייבותו להעיד נגד נתניהו.

מצג שווא וניגוד עניינים

לפי כתב האישום נגד הרו, כתנאי לכניסתו לתפקיד ראש הסגל של רה"מ התחייב הרו לנתק את הקשר עם חברת "H3 גלובל" המעניקה ייעוץ לממשלות זרות, כולל ממשקים עם ממשלת ישראל. הרו מואשם כי מכר את החברה במכירה פיקטיבית למראית עין בתמורה ל-3 מיליארד דולר ובשל מצג שווא זה קיבל אישור לכניסתו לתפקיד.

לפי האישום, במסגרת המכירה הפיקטיבית, מנגנון התשלום התבסס על מנגנון סיבובי, כך שהכספים חזרו להרו והוא שמר על זיקתו לחברת "H3 גלובל". זאת, בניגוד למצג השווא שהציג לכאורה ליועצת המשפטית של משרד רה"מ.

נוסף על כך, לפי האישום, הרו ביצע פעולות בקשר לפגישה שהתקיימה בין רה" נתניהו לנשיא מדגסקר. זאת כשהוא פועל במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו הציבורי לאינטרס האישי שלו בהצלחתה של חברת "H3 גלובל". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדו, רה"מ בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.