צ'ק אין | דעה

בדיקות הקורונה בנתב"ג יצאו לדרך: איך המחירים בהשוואה לעולם?

במציאות החדשה שאליה נקלענו, אל תחשיב עלות הנסיעה לחו"ל יש להוסיף גם את עלות בדיקות הקורונה - אחת לפני הטיסה, ועוד אחת במדינת היעד, בהתאם לנהלים שם • נתב"ג מציע כרגע שני סוגים של בדיקות, בעלויות משתנות • כמה עולה לבצע בדיקות קורונה בנמלי תעופה ברחבי העולם?

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

כמה עולה לבצע בדיקות קורונה בנמלי תעופה ברחבי העולם? במציאות החדשה שאליה נקלענו אל תחשיב עלות הנסיעה לחו"ל יש להוסיף גם עלות בדיקת קורונה, זו שהנוסעים נדרשים לבצע לפני הטיסה, בהתאם למדיניות שקובעת לעצמה כל מדינה, וזו שהנוסעים נדרשים לבצע אחרי שנחתו ביעד בנוסף, גם זה לפי המדיניות שקובעת כל מדינה לעצמה. בתחשיב של נסיעה עבור משפחה עלות הבדיקות יכולה להסתכם בכמה מאות שקלים.

בשלב זה ישראל שונה בנוף - הבאים לארץ לא נדרשים לבצע בדיקות קורונה לפני ההגעה לישראל, כאשר מאז חודש מרץ נאסרה כניסת זרים לארץ, למעט לבעלי אישור מיוחד - גם הם לא נדרשים לבצע בדיקה לפני ההגעה לישראל.

הנוחתים בארץ לא נדרשים עדיין לעבור בדיקה לאחר הנחיתה, כשהשיטה בישראל למזער את היקפי ההידבקות של הנגיף המיובא בטיסה היא דרך 14 ימי בידוד לנכנסים ממדינות אדומות (שניתן לקצר ל-12 ימים אם מבוצעת בדיקת קורונה ביום העשירי).

על שולחן שר הבריאות מונחים מתווים נוספים - קיצור ימי הבידוד ל-5 בהתאם לביצוע של שתי בדיקות קורונה והחלת חובה על ביצוע בדיקת קורונה עם הכניסה לישראל לתיירים - בשלב ראשון תיירים עסקיים ככל הנראה. לשם כך גם הוקמו מעבדות בנתב"ג שהחלו לפעול בתחילת השבוע.

שני סוגי בדיקות בעלויות שונות בנתב"ג. ומה בעולם?

המעבדות שהקימה חברת אומגה בשיתוף עם בית החולים רמב"ם מציעות שני סוגי בדיקות - בדיקה בעלות של 45 שקל שתוצאותיה מתקבלות תוך 14 שעות ובדיקה מהירה במחיר של 135 שקל שאת תוצאותיה יקבלו הנוסעים תוך 4 שעות - בדיקה זו עדיין לא אושרה על ידי משרד הבריאות, אולם האישור צפוי להתקבל בקרוב והיא זו שמיועדת גם לתיירים שינחתו בישראל. בשבוע הראשון לפעילות המעבדות בנתב"ג בוצעו כ-400 בדיקות ביום. שיעור החולים עמד על 0.5% מכלל הנבדקים, לעומת 1.7% שיעור הנדבקים מכלל האוכלוסיה בבדיקות המבוצעות. ביחס למחירים שגובות מעבדות בנמלי תעופה אחרים, מחירי הבדיקות בנתב"ג זולים יותר וברוב המקרים באופן משמעותי.

ליאור 

לירון קרסין מחברת אומגה, שתפעיל את המעבדות לבדיקות קורונה בנתב"ג, בשיתוף עם רמב"ם  / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 לירון קרסין מחברת אומגה, שתפעיל את המעבדות לבדיקות קורונה בנתב"ג, בשיתוף עם רמב"ם / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

מסקירה שפרסמה חברת אומגה עולה כי ב-40 נמלי תעופה לפחות קיימות עמדות לדיגום קורונה. הבדיקה הנפוצה היא בדיקת PCR שמתקיימת ב-65% מנמלי התעופה הללו. עלות הבדיקה נעה מבדיקה חינמית ועד בדיקה במאות שקלים לנוסע. הפקטור שקובע את המחיר כולל גם את סוג הבדיקה ומשך הפענוח. לפי הסקירה, בארה"ב למשל המחיר לבדיקה נע מ-250 שקל ועד 845 שקל בנמלי התעופה השונים, בחלקם הבדיקה נעשית בחינם דוגמת נמל התעופה לה גוארדיה שבניו יורק. זמן ההמתנה לתשובה לנבדקים בארה"ב עומד על 15 עד 60 דקות.

בנמל התעופה במינכן הנוסעים הממריאים יכולים לבצע בדיקת קורונה בעלות של כ-500 שקל אולם הנוסעים הנוחתים רשאי לבצע בדיקת קורונה חינם עם הגיעם למינכן (בהרשמה מראש). בשוויץ מחיר הבדיקה נע בין כ-750 שקל ועד לכ-900 שקל - עם זאת אין חובת בדיקה לנוחתים והשירות מוצע למעוניינים או למי שזקוק לבדיקה לפני טיסה מציריך. התשובה מתקבלת אחרי 24-48 שעות. בנמל התעופה בווינה הנוסעים יכולים לבצע בדיקה שתוצאותיה מתקבלות תוך מספר שעות במחיר של כ-475 שקל (120 אירו). בנמל התעופה של בריסל המחירים נעים בין 265 ל-540 שקל והתוצאות מתקבלות תוך שעות ספורות. בשדה התעופה אינדירה גנדי בדלהי ניתן לבצע בדיקת קורונה שתוצאותיה מתקבלות תוך 4-6 שעות במחיר של כ-225 שקל. בשדה התעופה באנטליה ניתן לבצע בדיקה בעלות של כ-110 שקלים, תוצאותיה מתקבלות עד 24 שעות.

יש לשים לב שבדיקה לנוסעים הנוחתים לא בהכרח מבטלת בידוד: כך למשל הנוחתים באבו דאבי מבצעים בדיקת קורונה עם הנחיתה - בנוסף לזו שביצעו במדינת היעד. אמנם לא משלמים על הבדיקה שתוצאותיה מתקבלות עד 12 שעות - אבל עדיין קיימת חובת בידוד לנכנסים לבירת האמירויות. גם הנוחתים בדובאי מחויבים בבדיקת קורונה חינמית, אולם בהתאם לתוצאה ידעו אם ייכנסו לבידוד או לא.