הממשלה תאשר: פטור מצורך באשרת כניסה לביקור באמירויות

ההסכם על כך נחתם ב-20 באוקטובר, בעת ביקור המשלחת הרשמית של האמירויות בישראל ולאחר האישור של הממשלות, הן אצלנו והן אצלם, ישלחו אגרות דיפלומטיות הדדיות המעדכנות על האשרור • הביצוע יכנס לתוקף בתוך 30 יום לאחר משלוח האגרות

שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק
שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק

הממשלה תאשר בישיבתה ביום ראשון את ההסכם עם איחוד האמירויות בדבר פטור מצורך באשרת כניסה בעת ביקור הדדי. ההסכם על כך נחתם ב-20 באוקטובר, בעת ביקור המשלחת הרשמית של האמירויות בישראל. ולאחר האישור של הממשלות, הן אצלנו והן אצלם, ישלחו אגרות דיפלומטיות הדדיות המעדכנות על האשרור. ממשלת האמירויות אישרה את ההסכמים עם ישראל בחודש שעבר, אך לא ברור אם לחלק הזה בהסכם נדרש אישור בנפרד. הביצוע יכנס לתוקף בתוך 30 יום לאחר משלוח האגרות.

בהצעת ההחלטה לממשלה נאמר כי יוקם צוות ממשלתי שיעקוב אחר ישום ההחלטה והשלכותיה.

החלק הזה בהסכם עם האמירויות הפתיע שכן הן ישראל והן האמירויות דורשות אשרות כניסה מראש ממדינות רבות בעולם. מדובר בהסכם יחיד מסוגו בין ישראל למדינה ערבית, לרבות מצרים וירדן.

מדיניות איחוד האמירויות ביחס לכניסת זרים נחשבת לליברלית, אך עדיין הנכנסים אליה מרוב מדינות העולם נזקקים לאשרות, כולל נכנסים ממדינות המערב ומרוב המדינות הערביות. רק נכנסים ממדינות המפרץ האחיות (למעט קטאר) פטורים מאשרת כניסה למדינה, וכעת ישראל מצטרפת למועדון האקסלוסיבי הזה.

אזרחי מדינות המערב ואזרחי רוסיה, סין ורוב מדינות אמריקה הלטינית לא מחויבים באשרת כניסה מראש, ויכולים לקבלה עם הגעתם לנמלי הכניסה לאמירויות.

פקיד בכיר באמירויות, אמר אז לגלובס כי ההסכמה הזו הובנה במהלך השיחות כששני הצדדים הביעו את הנכונות לפטור את המבקרים משתי המדינות מאשרות כדי להקל על קשרי המסחר, הכלכלה והתיירות. הוא אמר כי התגובות החיוביות הן בישראל והן באמירויות להסכם, והדרך המהירה שבה מתפתחים הקשרים, הובילו להחלטה.

גורם ביטחוני בכיר הסביר כי ביטול הצורך באשרות כניסה לאזרחים ישראלים ואמירתיים במסגרת ההסכמים, התאפשר על רקע שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. לדבריו כשעלתה הסוגיה במשא ומתן, נעשתה בדיקה של גורמי ביטחון שונים, שכללה סימולציה של אירוע ביטחוני וניסיון חדירה בדרך זו של גורם עוין לישראל. "התוצאות הראו שרמת שיתוף הפעולה שהתגברה מאוד מאז הצהרת ההסכמים באוגוסט, משיגה תוצאות גבוהות של אבטחה. כלומר, יכולת המעקב והמניעה של כניסת גורם עוין לישראל, דרך האמירויות היא גבוה, ועולה אף יותר על היכולות הדומות במקרה של רוב מדינות אירופה".