בג"ץ עיכוב מינויי קרמרמן ושוויקי חושף את כיפופי הידיים בקואליציה

היועמ"ש נתן הסכמתו לצו-על-תנאי בנושא אי קידום מינויים של מישל קרמרמן וניר שוויקי  • רה"מ: "עניין דרך המינויים מצוי בלב המחלוקת הפוליטית בין שני חלקי ממשלת החילופין, ואין כל מקום להכניס את בית המשפט לסוגיה המצויה במחלוקת פוליטית כה עמוקה"

ניר שוויקי ומישל קרמרמן / צילומים: ענבל מרמרי, רונן אקרמ
ניר שוויקי ומישל קרמרמן / צילומים: ענבל מרמרי, רונן אקרמ

הבג"ץ שהגישה עמותת הצלחה בעניין עיכוב המינויים של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה וניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים חושף עוד טפח ממשחק כיפופי הידיים הקואליציוניים בין הליכוד לכחול לבן.

אתמול (ה') נמסרה לבית המשפט הודעת עדכון מטעם היועמ"ש ממנה עולה כי נתן הסכמתו להוצאת צו-על-תנאי בנושא אי-קידום המינויים של קרמרמן ושוויקי במסגרתו נדרשים שר התקשורת, הממשלה והמזכיר הממשלה לנמק מדוע לא ישלימו את הליך המינוי.

נזכיר כי קרמרמן ושוויקי עברו את כל התהליכים הנדרשים לאישור המינוי שלהם עוד לפני בחירות סבב א' בעת שבתפקיד שר התקשורת כיהן איוב קרא. מאחר ומדובר במינוי מקצועי, אישור הממשלה אמור היה למעשה להיות טכני בלבד, אולם באופן מפתיע ומתמשך מזכיר הממשלה נמנע שוב ושוב מלהעלות את אישורם לדיון בממשלה. לאחר שאישור המינויים נדחה שוב ושוב, שלוש מערכות בחירות שהסתיימו ושני בגצ"ים שהוגשו בעניין, מונה יועז הנדל לתפקיד שר התקשורת, בחן מחדש את המינויים, החליט לאשרר אותם ובאמצע אוקטובר הגיש אותם לאישור הממשלה. אולם הממשלה נמנעה מלדון בהם.

מהעדכון עולה כי בתחילת החודש שלח היועמ"ש מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החליפי בני גנץ, בבקשה לפעול ללא דיחוי לקידום מינויי קבע למשרות בכירות בשירות המדינה. אולם אישור המינויים לא נכלל עד כה בסדר יומה של הממשלה וגם לא נמסר ממזכירות הממשלה על צפי לדיון קרוב בהצעת ההחלטה.

בעקבות זאת הובעה עמדתו של היועמ"ש לפיה אין מנוס מלהורות על מתן צו-על-תנאי שיורה לממשלה ולמזכיר הממשלה לנמק מדוע לא יקיימו דיון במינוי קרמרמן ושוויקי, לקבוע מועד קרוב להגשת תצהיר תשובה ולקבל פסיקה של בית המשפט.

בעדכון מופיעה תגובתו של נתניהו לפיה "עניין דרך המינויים מצוי בלב המחלוקת הפוליטית בין שני חלקי ממשלת החילופין, ואין כל מקום להכניס את בית המשפט הנכבד לסוגיה המצויה במחלוקת פוליטית כה עמוקה, מה גם שמתן צו על תנאי יגרום לכך ש'חוטא יצא נשכר'". לטענתו "סיעת כחול לבן מפרה את ההסכם הקואליציוני בצורה בוטה, ומאז הקמת הממשלה אינה מאפשרת את הקמת הוועדה שתיבחן את דרך המינויים הראויה כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. מאחר שהעניין הנדון בעתירה דנן הוא חלק מהמחלוקת הפוליטית הרחבה אליה התייחס ראש הממשלה בבג"ץ (הכוללת עניינים רבים נוספים), אין מקום להוציא צו על תנאי גם במקרה זה".

עוד נטען כי "בנסיבות המקרה דנן, השמירה על האמון בבית המשפט הנכבד ואי מעורבותו במחלוקת הפוליטית, ואי מעורבותו במחלוקת הפוליטית, עולה בהרבה על החובה לאיוש מחדש של המשרות האמורות בעתירה".

מלשכת שר התקשורת נמסר: "השר מגבה את עמדת היועץ המשפטי לממשלה".

לעומת זאת, עמדת היועמ"ש, כפי שהוצגה, היא כי הסכמות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע - עניין אשר נבחן בהתאם לכללי המשפט המינהלי.