משרדי רה"מ והבריאות מאשרים את חשיפת גלובס: מתקרבים להסכם לרכישת מיליוני חיסונים מאסטרהזנקה

בתחילת השבוע פורסם בגלובס כי מתנהל משא-ומתן גם עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, אשר נמצאת בניסוי שלב III בבריטניה ובמדינות נוספות • לפני שעה קלה פורסם כי בשעות אלו נסגרים הפרטים האחרונים לקראת חתימה על הסכם לרכישת כ-10 מיליון מנות חיסון • עוד נמסר כי "אזרחי ישראל לא יחויבו להתחסן"

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הודיעו היום כי משרד הבריאות הגיע להבנות עם חברת התרופות הבריטית אסטרהזנקה, וכי בשעות הקרובות צפויה חתימה על הסכם לרכישת 10 מיליון של אסטרהזניקה נגד קורונה (Covid-19) עבור הציבור הישראלי. כמות כזו של חיסונים תספיק לכ-5 מיליון אזרחים ישראלים. לא נאמר תוך כמה זמן יסופקו המוצרים, אם אכן הניסוי יצליח והחיסון יאושר.

החיסון של אסטרהזנקה מיוצר בטכנולוגיה שונה מזו של החיסונים של החברות פייזר ומודרנה. החיסונים של פייזר ומודרנה שניהם מבוססים על מולקולות RNA, שגורמות ליצור של נוגדנים בתוך הגוף. התוצאות של שתי החברות בניסויים הקליניים היו דומות להפליא. אסטרהנזקה (כמו חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, מתחרה מתקדמת נוספת במירוץ), מתבססת על וירוס צינון לא פעיל שהונדס גנטית כך שיבטא את רכיב ה'ספייק' של הקורונה. ההצלחה של פייזר ומודרנה בניסוי מעלה את הסבירות כי גם חיסונים נוספים יהיו יעילים, אך זה אינו מבוטח וגם לא ברור אם החיסונים הנוספים יהיו ברמת יעילות של כ-95%, כמו אלה של פייזר ומודרנה על פי ניסוי שלב III שלהן.

החיסון של אסטרהזנקה יימכר לישראל במודל ללא רווח בתקופת המגפה, כלומר המחיר צפוי להיות משמעותית נמוך מזה של החיסונים של החברות פייזר ומודרנה, אשר מתמחרות את החיסונים שלהן בחלק היקר יותר של הסקאלה. לא ידוע מהם המחירים עבור ישראל, אך בארה"ב מודרנה צפויה לגבות כ-40-50 דולר לשתי מנות, פייזר תכננה להגיע לכ-30-40 דולר אך הורידה את המחירים לכ-20 דולר, ככל הנראה כי הלקוחות משלמים על ההפרש במערך שינוע מורכב יותר, בטמפרטורה קרה יותר. אסטרהזנקה מבקשת בארה"ב רק דולרים ספורים עבור כל חיסון, כך על פי הפייננשל טיימס. אסטרהזנקה מסרה בעבר כי היא עשויה להעלות את המחיר אפילו באמצע 2021, אם הקורונה כבר לא תוגדר כמגפה.

החיסון של אסטרהזנקה אינו דורש שינוע בהקפאה, אלא רק בקירור, יתרון משמעותי על פני החיסונים מבוססי ה-RNA של מודרנה (שיש לשמור בחלק מן הדרך במינוס 20 מעלות) והחיסון של פייזר (שיש לשמור במינוס 70 מעלות לאורך רוב שרשרת ההפצה).

עם חתימת ההסכם הזה בנוסף להסכם שנחתם עם פייזר וההסכם עם מודרנה אשר הממשלה פועלת כעת להרחיבו, ישראל יכולה להגיע למצב שבו היא רכשה יותר חיסונים מאשר אנשים המעוניינים להתחסן. זאת, בהנחה והחיסון של אסטרהזנקה יצליח גם הוא, שלא יהיו הפתעות לגבי הבטיחות או לגבי הייצור של שני החיסונים הקיימים, ובמידה והחיסון יעניק הגנה ארוכת טווח, לפחות של כמה שנים - משך ההגנה של החיסונים הללו עדיין לא ידוע. אולם, הרכישה מכמה גורמים מאפשרת גידור סיכונים, ובחירה בחיסון הנכון לאוכלוסיות שונות ולסיטואציות חיסון שונות.

אם אמנם החיסון של אסטרהזנקה יאושר בתחילת 2021 כמתוכנן, הוא יתחיל להגיע לארץ במחצית הראשונה של 2021.

לא תהיה חובת חיסון

במסגרת ההודעה על חתימת ההסכם הנוסף, מסרו ראש הממשלה ומשרד הבריאו כי אין כוונה לחייב את האזרחים להתחסן. "אזרחי ישראל לא יחויבו להתחסן, אלא המדינה תדאג להעמיד לרשותם את האפשרות להתחסן במידה ויבחרו בכך", נמסר.

לדברי נתניהו: "המדיניות שלי היא שלכל אחד שירצה להתחסן תהיה את האפשרות להתחסן. עדיפה היערכות יתר מהיערכות חסר. נמשיך לפעול כדי להבטיח שיהיו לנו כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים, מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: "מאמץ אסטרטגי של חודשים ארוכים משתלם! מדינת ישראל ניצבת היום עם הסכמי חיסונים של החברות המובילות בעולם. שמנו לנגד עינינו את המטרה שכל אזרח שיחפוץ בכך יוכל להתחסן. באופן זה אני מקווה שנמגר את הנגיף במהירות האפשרית. עד אז אסור לנו להיות שאננים. חייבים להקפיד על ההנחיות - מסכה, ריחוק והיגיינה".

אוהד גולדברג, מנכ"ל אסטרהזנקה ישראל: "זהו הסכם היסטורי בהובלת הנציגות המקומית של החברה שיאפשר הנגשה של החיסון למיליוני אזרחי ישראל כחלק ממדיניות בינלאומית להנגשה שוויונית ורחבת היקף בעולם. כחלק ממחויבותה של החברה לבריאות הציבור, אסטרהזניקה תספק את החיסונים במודל 'ללא רווח' בתקופת המגיפה ותמשיך לעבוד באופן צמוד עם רשויות בריאות ברחבי העולם לרבות משרד הבריאות הישראלי.

"החברה בנתה מערך ייצור המוני חסר תקדים ברחבי העולם על מנת לעמוד ביכולות ייצור מהירות ורחבות היקף, ובמקביל החברה ממשיכה במחקרים על מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של AZD1222. אנו גאים בהתגייסות של החברה, כמו גם של כל תעשיית הביו-פרמצבטיקה, לסייע ולהציל חיים תוך צמצום ההשפעות הקשות, החברתיות והכלכליות, של המגפה העולמית הזו".