היזמת שרימתה את העולם לא רוצה שהמושבעים ייזכרו באורח חייה הראוותני

ב-2003 הקימה אליזבת הולמס את תרנוס, חברה לפיתוח ערכות בדיקת דם, שהייתה אמורה לבצע מהפך במערכת הבריאות • לאחר כעשור התברר שמדובר בתרמית • כעת הולמס עומדת למשפט בעוון הונאה ומרמה, ועורכי דינה מבקשים להסתיר את אורח חייה מחשש שישפיע לרעה על המושבעים

אליזבת הולמס / צילום: STEPHEN LAM, רויטרס
אליזבת הולמס / צילום: STEPHEN LAM, רויטרס

אליזבת הולמס הייתה מיליארדרית שסגנון החיים שלה לא היה נופל מזה של מגה-סלבריטיאים או כוכבי הוליווד - מטוסים פרטיים, מלונות פאר, רכבים יוקרתיים ועוזרים אישיים שיצאו למסעות קניות בשבילה. עתה, כשלושה חודשים לפני תחילת משפטה בעוון הונאה ומרמה, עורכי דינה מנסים להסתיר את אורח החיים הבזבזני של המיליארדרית-לזמן-קצר, שהצליחה להונות במשך כמה שנים את וול סטריט, עמק הסיליקון, לארי אליסון, הנרי קסינג'ר ועוד שורה ארוכה של אישים מוכרים בפוליטיקה ובקהילת העסקים וכמובן גם מיליוני אזרחים אמריקאים. כולם הלכו אחריה, עד הקריסה המהירה - כשברגע אחד התגלה כי הכל היה פייק.

כשהיא בת 19 בלבד, הקימה הולמס בשנת 2003 את תרנוס - חברה לפיתוח ערכות בדיקת דם. לפני נפילתה, הולמס הייתה המילארדרית הצעירה ביותר בעולם שעשתה את הונה בעצמה ותרנוס היה אחד הסטארט-אפים של עמק הסיליקון, שנחשב לחד-קרן.

ב-2014, כאשר מוצרי החברה נמכרו בבתי מרקחת ברחבי ארה"ב, שווי תרנוס הוערך ב-9 מיליארד דולר ושוויה האישי של הולמס הוערך ב-4.6 מיליארד דולר והיא נכנסה לרשימת "המיליארדרים שעשו את הונם לבד" של "פורבס". אלא שאז התגלה כי דיווחי החברה היו מזויפים וכדור השלג החל להתגלגל. הדרך למטה הייתה מהירה למדי. ביוני 2016, "פורבס" כבר העריך את הונה האישי של הולמס באפס עגול, וב-2018 החברה נסגרה ונגד הולמס הוגשו תביעות שונות - אזרחיות ופליליות.

הוכרזה כ"סטיב ג'ובס של דורה"

כמנכ"לית חברת תרנוס היא תמיד הייתה באור הזרקורים. כעת, כאשר היא עומדת בפני שורה של אישומים על הונאה ואולי אף תיכנס לכלא, עורכי הדין שלה עושים כל שביכולתם כדי למנוע פרסום על סגנון חייה הראוותני בבית המשפט. הם מעריכים, בצדק, כי חשיפת "חיי הסלב", שהיו מבוססים על זיוף, עשויה להטות את דעת חבר המושבעים נגדה.

בימי הזוהר שלה הולמס נהגה ללבוש צווארון גולף שחור שהפך לסימן ההיכר שלה בכמה הופעות בתקשורת - הדמיון לצווארון של "החוזה" מאפל לא נעלם מעיני התקשורת, והיא אף הוכרזה באותם ימים כ"סטיב ג'ובס של דורה". לפי ההצהרות שלה באותם ימים, וכן הדיווחים של החברה, היה נראה שתרנוס הולכת לבצע מהפכה במערכת הבריאות היקרה.

אליזבת הולמס משתתפת בפאנל ב-2015. צווארון גולף שחור שהפך לסימן ההיכר שלה  / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
 אליזבת הולמס משתתפת בפאנל ב-2015. צווארון גולף שחור שהפך לסימן ההיכר שלה / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

הולמס הבטיחה שהטכנולוגיה של "תרנוס" תוכל לאבחן הכול, מסכרת עד סרטן, על ידי דגימה של כמה טיפות דם. הסוף הגיע זמן קצר לאחר תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" שחשף כי ערכות הבדיקה והטכנולוגיה שעליהן התבססו בחברה בלתי-מוכחות מדעית. כתבי העיתון גם הצביעו על נהלים עסקיים מוטלים בספק.

מאבק על סגנון החיים

עורכי דינה של הולמס מעריכים כי המניע של התביעה לפרסם את סגנון חייה של המיליארדרית, מבוסס על ההנחה שעלות סגנון חיים הייתה המוטיבציה "לבצע תרמיות שעזרו לה לשמר את סגנון החיים שלה".

"כמות הכסף שגב' הולמס הרוויחה בתפקידה בתרנוס, איך היא הוציאה את הכסף הזה וזהויות האנשים עימם הייתה בקשר פשוט אינם רלבנטיים לאשמה או לחפות מאשמה שלה", כתבו עורכי דינה בבקשה שהגישו לבית המשפט ביום שישי.

"אין זה הוגן שחבר המושבעים יקבל ראיות על רכישתה של גב' הולמס של טיולים יוקרתיים, 'יין מעולה' או 'משלוחי מזון הביתה'", כתבו עורכי דינה. "מנכ"לים רבים חיים בתים מפוארים, קונים רכב ובגדים יקרים, מטיילים באופן ראוותני ומסתובבים בחברת אנשים מפורסמים - כפי שהתביעה טוענים שעשתה הולמס", הוסיפו.

על פי הכתוב בבקשה של עורכי דינה של הולמס, התביעה טוענת שהיא "שלחה עוזרים אישיים שמקבלים שכר מתרנוס לבצע מטלות אישיות, לרכוש מוצרי צריכה ולבצע משימות שאינן קשורות לעבודה".

הולמס והנאשם השני שהיה נשיא החברה, ראמש "סאני" בלוואני, מואשמים ביותר מתריסר מקרים של מרמה. המשפט שלהם צפוי להתחיל בבית הדין המחוזי של סן חוזה, קליפורניה בארה"ב בתשיעי למרץ. אם תורשע, צפויה הולמס להיכלא לתקופה של עד 20 שנה.