המשבר הפוליטי: האם ניתן עדיין לאשר את תקציב המדינה ל-2020 ול-2021

חודש לפיזור הכנסת: מה יעלה בגורלו של תקציב 2021, והאם עוד בחירות בדרך? • שיחה עם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, יו"ר סיעת ימינה ח"כ איילת שקד ויו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג

בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

חודש לפיזור הכנסת: מה יעלה בגורלו של תקציב 2021 והאם עוד בחירות בדרך? שירית אביטן-כהן מארחת את יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, יו"ר סיעת ימינה ח"כ איילת שקד ויו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג.

האם בשבועות הקרובים נוכח המתחים הפוליטיים בין כחול לבן לליכוד נותר עוד סיכוי להעביר תקציב, ואם כן, האם רק את תקציב 2020 כפי שדרשו בליכוד או תקציב 2021 כפי שמתעקשים בכחול לבן? לוח הזמנים הצפוף בהתאם לניסיון העבר יאפשר לכאורה רק אישור בדיעבד של תקציב 2020, אולם בכחול לבן מתעקשים עדיין שאפשר לחתור לתקציב 2021.

אם עד עכשיו השתמשו במפלגתו של גנץ באיומים כדי להוציא מנתניהו הבטחה לתקציב דו שנתי, השבוע עברו שם לפסים מעשיים עם ההודעה על הקמת ועדת בדיקה לרכש הצוללות במשרד הביטחון. מה שמראה שפני המערכת הפוליטית לבחירות. והתקציב? נשאר על הנייר.

במצב הנוכחי אם ישראל אכן תדרדר למערכת בחירות ללא אישור תקציב כלשהו - משרדי הממשלה צפויים להיכנס למשבר שיגזור עליהם שיתוק ב2021, כאשר כל התקציב ייגזר מ-2019 .

אתמול פורסמו בגלובס מונולוגים של שני רגולטורים שמסבירים כיצד השיתוק הפוליטי תוקע את הכלכלה הישראלית. "כבר שנה שאנו חיים עם תקציב של 1/12, שזה בעצם להיות בלי תקציב. אין לנו כסף לכלום. מסכימים שנשלם משכורות, שכר דירה וחשבון חשמל, אבל שום דבר מעבר. למה שנחשב קשיח, אין לנו פרוטה. לא ליועץ חיצוני שנדרש בחלק מהמהלכים, לא לרכישת דאטה ולא לכלום".

הבוקר יהיו איתנו יו"ר האופוזיציה ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד, יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג ויו"ר סיעת ימינה איילת שקד שינסו לענות: האם יש עוד סיכוי להסכמות, לאן נעלם התקציב ומה ההשפעה על הכלכלה הישראלית לטווח הקרוב והרחוק.