"הקורונה מאחורינו": מניית אלביט איבדה 30% בשנה, אז למה המנכ"ל כל כך אופטימי?

חברת הציוד הביטחוני מסכמת את הרבעון השלישי עם גידול בהכנסות והמנכ"ל בצלאל מכליס מכריז: "למדנו להתמודד היטב עם השלכות הקורונה" ומעריך כי חילופי הנשיא בארה"ב לא יקטינו את השוק הביטחוני • מי שיכול להיות קצת פחות מרוצה הוא בעל השליטה מיקי פדרמן, ששווי אחזקותיו נחתך במיליארד דולר בשנה

נשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס + מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי
נשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס + מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה עדיין רחוק מסיומו, אך נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות , בצלאל (בוצי) מכליס, אופטימי. עם פרסום דוחות הרבעון השלישי אומר מכליס ל"גלובס", כי "לשמחתנו, 'העסקים כרגיל'. החברה ממשיכה להתפתח ולשפר את הרווחיות. היו עיכובים לוגיסטיים בשל המשבר, אבל למדנו להתמודד היטב עם ההשלכות של הקורונה על החברה, ולהגיע ללקוחות דרך החברות הבנות בשוקי היעד. לכן, ההשלכות של הקורונה על אלביט - מאחורינו".

אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 4.9 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 27.9% במחיר המניה מתחילת השנה. פדרמן מחזיק ב-44.3% ממניות אלביט באמצעות מפעלי פדרמן. מאז נובמבר 2019, חודש שבמהלכו הגיעה מניית אלביט לשיא של יותר מ-165 דולר שממנו נפלה לרמות הנוכחיות של כ-115 דולר - קיטון של כ-30% בתוך כשנה ושבועיים - נחתך שווי ההחזקה של פדרמן בחברה במיליארד דולר כמעט, וליתר דיוק: בכ-993 מיליון דולר.

כעת מחזיק פדרמן במניות ששוויין הנוכחי עומד על כ-2.25 מיליארד דולר. ואולם, למרות הנפילה הכואבת בשנה החולפת, בפרספקטיבה היסטורית נרחבת יותר מניית אלביט זינקה בשנים האחרונות בשיעור חד, ואיתה גם שווי ההחזקה של פדרמן, שגם נהנה מדיבידנדים מהחברה.

כרגיל באלביט, החברה צפויה לחלק דיבידנד בגין הרבעון השלישי. הדיבידנד בסך 44 סנט למניה, ופחות מ-20 מיליון דולר בסך הכול, יחולק בתחילת ינואר. חלקו של פדרמן בדיבידנד יגיע ל-8.6 מיליון דולר, סכום שיביא את היקף הדיבידנד שחולק לו בגין שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ל-24.1 מיליון דולר.

כאמור, החברה משדרת אופטימיות בדבר השלכות הקורונה על עסקיה, אבל כאלה עדיין היו בדוחות הרבעון השלישי. כפי שאלביט כבר דיווחה לפני כן, היא ביצעה מחיקת מלאים וירידת שווי נכסים בהיקף של כ-60 מיליון דולר בגין עסקיה בתחום התעופה האזרחית - תחום שנפגע משמעותית בחודשים האחרונים בשל הקורונה. מחיקה זו השפיעה לרעה על הרווחיות על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), אך אין לה השפעה על הרווחיות על בסיס Non-GAAP.

בשורה העליונה סיכמה אלביט את הרבעון השלישי עם הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 3% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. הרווח הגולמי לפי כללי GAAP ירד ב-17% ל-237 מיליון דולר, בשל המחיקה, ולפי כללי GAAP הרווח הנקי הרבעוני המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-17 מיליון דולר, ירידה של 76.4%.

על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם המחיקה, אלביט הציגה רווחיות משופרת. הרווח הגולמי היווה 26.7% מהמחזור לעומת 26.3% ברבעון המקביל, הרווח התפעולי צמח ב-15.4% ל-93.1 מיליון דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ב-23.9% ל-72.7 מיליון דולר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, הכנסות אלביט גדלו ב-3.1% לכ-3.3 מיליארד דולר, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות (GAAP) ירד ב-3.7% לכ-170 מיליון דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות (Non-GAAP) גדל ב-13.1% לכ-213 מיליון דולר.

בחלוקה לפי תחומי פעילות, מתחילת השנה אלביט הציגה צמיחה של 44% במכירות תחום האלקטרו-אופטיקה, שהסתכמו בכ-360 מיליון דולר, ולעומת זאת ירידה של 5.6% במכירות מערכות תקשו"ב, לכ-760 מיליון דולר. תחום המערכות המוטסות נותר כמעט ללא שינוי עם הכנסות של כ-1.17 מיליארד דולר.

בחלוקה גיאוגרפית, ההכנסות מצפון אמריקה היוו קרוב לשליש מההכנסות מתחילת 2020, כ-1.1 מיליארד דולר - צמיחה של 18.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. ההכנסות מישראל צמחו ב-7.6% ל-797 מיליון דולר ואילו באזורים אחרים נרשמה ירידה: באירופה ובאסיה-פסיפיק ירידה בשיעור חד-ספרתי, ובאמריקה הלטינית בשיעור של 18.4%. צבר ההזמנות של החברה עמד בסוף הרבעון השלישי על 10.9 מיליארד דולר.

"אני מרוצה מהתוצאות, הצגנו צמיחה במכירות ובצבר ושיפור ברווחיות", אומר היום מכליס. "רמת האי-ודאות בשווקים הביטחוניים ירדה משמעותית ברבעון הזה. יש הגדלת תקציבי ביטחון בחלק מהמדינות החשובות לאלביט, בהן אנגליה, גרמניה, שבדיה ואוסטרליה, ובארה"ב יש יציבות, או אף גידול קל. כל זה נועד לסייע לתעשיות המקומיות להתפתח. אני מסתכל על פוטנציאל ההזמנות של אלביט וצופה המשך גידול של החברה גם בתקופה הנראית לעין. התוצאות טובות מאוד, והעתיד הרבה יותר ברור, ודאי וחיובי קדימה".

בצד הפחות חיובי מציין מכליס את המזומן. מתחילת השנה ייצרה אלביט כ-107 מיליון דולר מפעילות שוטפת, אך הרבעון השלישי הניב תזרים שלילי (בסך כ-62.6 מיליון דולר), ועל כך אומר מכליס: "יש חובות מאוד גדולים של משרד הביטחון, מאות מיליוני דולרים חוב לאלביט. אני מעריך שזה ייפתר עד סוף השנה ואין שום סכנה לתשלום הזה. אלה בעיות שכולנו מכירים, אין תקציב מדינה אז לא משלמים. החוב בוודאי שישולם ואני מקווה שכפי שנאמר לנו זה יקרה עד סוף השנה".

על המחיקה בגובה 60 מיליון דולר בגין עסקי התעופה האזרחית, מכליס אומר כי כלל המכירות של החברה בתחום האזרחי הן פחות מ-10% מסך המכירות, כאשר חלק מזה הוא התחום של תעופה אזרחית וחלק אחר הוא התחום הרפואי, שגדל מאוד. "אין צורך במחיקות נוספות בטווח הנראה לעין", הוא מציין.

אלביט הודיעה בימים האחרונים על שינוי ארגוני בחברה, המוסבר בסביבה העסקית המשתנה ובצורך לשרת טוב יותר את הלקוחות, כמו גם למנף את הסינרגיות בין תחומי הפעילות בחברה. השינוי כולל שילוב פעילות מערכות המטוסים הלא מאוישים עם פעילות המטוסים הצבאיים המאוישים; שילוב פעילות האלקטרו-אופטיקה ופעילות הלוחמה האלקטרונית לצורך אספקת פתרונות מתקדמים לרוחב הספקטרום האלקטרו-מגנטי; ושילוב פעילות החימוש המונחה המדויק שהוא כיום חלק מפעילות המטוסים הצבאיים עם פעילויות החימוש של תעש. "השינויים ממקדים את אלביט טוב יותר בראיית הצרכים של השוק ויאפשרו לנו לגדול", אומר מכליס.

השינוי יכלול פיטורים?

"ממש לא, להיפך. גם בתקופת הקורונה קלטנו עובדים. השינוי תכליתו להביא לאלביט עוד הזמנות".

מה צפוי כעת בשוק האמריקאי שהוא השוק הגדול שלכם, על רקע שינויי הממשל שם ובחירת ביידן לנשיאות?

"אני נסמך על ניתוחים שנעשים בארה"ב ובעולם. בחלק ממדינות אירופה ובאוסטרליה ישנה עלייה ניכרת רב-שנתית בתקציבי הביטחון. לגבי ארה"ב ההערכה כרגע - והיא טובה כמו הערכה של כל אחד אחר - היא שהשוק בוודאי שלא יקטן".

כלומר צפוי קיפאון בשוק האמריקאי?

"אני לא יודע להגיד אם קיפאון או גידול מסוים, אבל אם קודם חששו שיהיה קיטון, זה בוודאי לא הולך לקרות. איך בדיוק יתנהל השוק, נחכה ונראה כשהממשל החדש יתייצב. ובכל מקרה, השוק האמריקאי אדיר מבחינת היקפו. זה שוק מאוד חשוב לאלביט, והפוטנציאל שלנו בתוך ה'אוקיינוס' הזה גדול מאוד. לכן גם אם השוק יגדל פחות או יישאר באותה רמה, הפוטנציאל של אלביט בו עדיין אינסופי ובנוי על חדשנות טכנולוגית. יש לנו עוד הרבה לאן לגדול".

שי זיגלמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, כתב היום בתגובה לדוחות אלביט, כי ההכנסות, שגילמו צמיחה לא-אורגנית של 3% ביחס לרבעון המקביל, משקפות למעשה שחיקה אורגנית של 1%, משום שתוצאות הרבעון המקביל לא כללו במלואן את רכישת פעילות ראיית הלילה מ-Harris. לדבריו, סיבה מרכזית לחולשה האורגנית בהכנסות הוא הקושי לממש חלק מצבר ההזמנות לכדי הכנסות כתוצאה מקשיים לוגיסטיים.

עם זאת הוא מוסיף, כי "לא צפויה להירשם הרעה במגמת ההוצאות הביטחוניות בשוקי היעד של אלביט ב-2020-2021", כשעם ההתאוששות העולמית ממשבר הקורונה "אלביט תתגבר על הקשיים הלוגיסטיים ותוכל לחזור לספק את מלוא צבר ההזמנות שלה. לכן, אנו צופים בשנים 2021-2024 צמיחה אורגנית שנתית ממוצעת בהכנסות של 5%".