ענקית בתי הקולנוע סינוורלד השיגה 750 מיליון דולר בניסיון לצלוח את משבר הקורונה

החברה לוותה 450 מיליון דולר מקרנות השקעה, חידשה קו אשראי בהיקף של 110 מיליון דולר ובונה על החזרי מס בסדר גודל של כ-200 מיליון דולר • לסינוורלד חוב עצום של כ-5 מיליארד דולר

סינוורלד/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
סינוורלד/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

לפני פחות משנה עמדה אימפריית בתי הקולנוע סינוורלד, שנמצאת בבעלות מוקי גרידינגר הישראלי, לפני השלמת מיזוג שאמור היה להפוך אותה לענקית בתי הקולנוע הגדולה בעולם. מאז התמונה התהפכה, כשמגפת הקורונה רוקנה את האולמות ושינתה את הנסיבות והביאה את משפחת גרידינגר לחתום על הסכם מימון שעשוי להקטין את החזקתה בחברה בכמחצית.

סינוורלד חתמה על הסכם המימון החדש במטרה שיספק לה יציבות ושקט לפעול לתקופה נוספת תחת נטל של חוב בהיקף כולל של כ-4.9 מיליארד דולר. 

בניגוד לתקופות מיתון קשות בעבר, ובהן המשברים ב-1929 וב-2008, שבהם בתי קולנוע בעולם פרחו משום היותם בילוי זול ונגיש יחסית, משבר הקורונה זימן לגרידינגר אתגר שונה לגמרי, כשהקבוצה בהובלתו נותרה ללא הכנסה וללא אופק להכנסה, כשלחברה אין "סחורה" חדשה שאותה היא יכולה לספק ללקוחות. זה הוביל את סינוורלד, שמנייתה נסחרת בבורסת לונדון, להפסדים של 1.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2020, לצד דיווחים על כך שהחברה עשויה לבחון הגשת בקשה להגנה מפני נושים.

אלא שהשבוע סינוורלד  השיגה תוספת מימון פיננסי, בהיקף כולל של 750 מיליון דולר, שאמורה לאפשר לה נזילות מספקת לשרוד את תקופת הסגר, וזאת בהנחה שהחיסונים נגד קורונה שצפויים להגיע לארה"ב ולאירופה, יאפשרו לרוב עסקיה להיפתח לפני מאי 2021.

הלוואה חדשה מקרנות השקעה פרטיות

עיקר הסכום שגייסה עתה החברה, מורכב מהלוואה חדשה שגייסה בהיקף של 450 מיליון דולר מקרנות השקעה פרטיות. מדובר אמנם בבשורה מעודדת מצד אחד, אבל כזו שכואבת לכיסי בעליה, שכן כאפסייד למלווים אלה הם קיבלו אופציה לרכוש 10% בחברה לתקופה של חמש שנים, בדיסקאונט של 10% על המחיר בסגירת המסחר ביום שישי האחרון. המשמעות לכך היא דילול של החזקות משפחת גרידינגר מ-20% ל-10%.

עם זאת, לצד הדילול הזה, הרצון של הלווים להחזיק במניות החברה גם מצביע על האמון שלהם ביכולת בענף ובחברה.

החברה צפויה לקבל סדר גודל של כ-200 מיליון דולר נוספים, הודות להטבת מס בארה"ב בשל משבר הקורונה שמאפשרת איחוד דוחות מס של חמש השנים האחרונות. במסגרת זו צפויה החברה לקבל החזר מס בסכום הזה בפברואר הקרוב. 

נוסף על אלה, החברה חידשה את אחד מקווי האשראי שהיא מקבלת מהבנקים בסכום של 110 מיליון דולר נוספים, עם פטור מהתניות (קובננטים) עד ליוני 2022 - מה שאמור לאפשר לה יציבות לחזור לפעילות ולהתחיל לייצר מחדש תזרים מזומנים.

כעת סינוורלד מצהירה כי הצעדים האלה אמורים לספק לה גמישות פיננסית ותפעולית עד לפתיחה מחודשת של בתי הקולנוע, ולמועד שבו אולפני הקולנוע יחליטו לספק את שוברי הקופות החדשים שיביאו את הציבור מחדש לאולמות.

"לאור האתגרים הכספיים הקשים העומדים בפני הקבוצה הנובעים מפגיעה משמעותית בתעשייה כולה, הדירקטוריון בטוח כי נזילות נוספת זו תאפשר לשמר ולמקסם את הערך עבור בעלי המניות בטווח הארוך", אמרה אלישה קורנסיביץ, יו"ר סינוורלד, על רקע גיוס המימון המחודש שביצעה החברה. לדבריה של היו"ר הצטרף גם גרידינדר עצמו עם הפנים קדימה: "בטווח הארוך, השיפורים התפעוליים שהתחלנו עוד לפני התפרצות המגפה, יגבירו את האיתנות ואת יכולת הרווחיות של סינוולרד", מסר במסגרת הדיווח של החברה.

הוליווד תכתיב את לוחות הזמנים

אבל האם מדובר בחוף מבטחים עבור סינוורלד? נראה כי זו בעיקר תחילת הדרך. כעת החברה נדרשת לחזור לפעילות כדי לייצר מזומנים ולהתחיל להוריד את החוב שצברה. היא תולה, כמו רבים בעולם, את תקוותיה בחיסונים לווירוס הקורונה, שצפויים להגיע לארה"ב ולאירופה בחודשיים-שלושה הקרובים.

ככל שהתרחיש הזה יתממש בהצלחה, זה עשוי לתת לחברה רוח גבית לפתוח את בתי הקולנוע שלה באזורי פעילות שונים כבר בסוף פברואר או בתחילת מרץ, וכפי שהצהירה, לא מאוחר יותר ממאי 2021.

אלא שהקושי שעמו מתמודדת סינוורלד הוא לא רק עם המגבלות שהוטלו עליה, אלא גם ההחלטה של אולפני הקולנוע הגדולים לדחות את ההשקות של שוברי הקופות שלהם, כמו הסרט החדש בסדרת סרטי ג'יימס בונד, שעלייתו לאקרנים נדחתה לאפריל בשל המגפה. גרידינגר כבר הצהיר בעבר בתקשורת כי בית קולנוע לא יכול לפעול בלי סרטים. המשמעות היא שגם ככל שבתי הקולנוע יקבלו אישור להיפתח, הם תלויים בסרטים החדשים שיגיעו, כך שבסופו של דבר, הוליווד היא זו שתכתיב את לוחות הזמנים. עם זאת, מדינות אירופיות עם תוצרת מקומית משמעותית של סרטים, ובהן ישראל, יוכלו לסייע לתעשייה להיפתח מוקדם יותר.

גם בעתיד, כשייפתחו בתי הקולנוע מחדש וישובו להקרין סרטים הנחשבים לשוברי קופות, עדיין יהיה אתגר להביא אליהם את כמויות הקהל שהגיע בעבר, הן מתוך הצורך לשמור על מרחק באופן שמקטין את היכולת לנצל את שטח האולם, והן בשל חששות מצד הצופים, כל עוד לא יימצא חיסון שיאפשר ודאות גבוהה לקהלים גדולים.

מוקי גרידינגר ואחיו ישראל מחזיקים במניות סינוורלד באמצעות חברת Global City Theatres. במרץ האחרון מכר מוקי 7.9% ממניותיו בחברה בתמורה לכ-116 מיליון ליש"ט, ובכך הקטין את החזקתו מכ-28% לכ-20%. מתחילת השנה צנחה מניית החברה ביותר מ-70%.

נוסף על האתגרים האדירים שהחברה מתמודדת עמם בעולם בשל הקורונה, לגרידינגר יש "כאב ראש" נוסף שנוגע לשוק המקומי. רשות התחרות בישראל הגישה לפני כשלושה חודשים כתב אישום נגד גרידינגר וחברת פורום פילם, בגין עבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות. זאת, לאחר שגרידינגר סירב לשלם כמה מיליוני שקלים במסגרת פשרה שהוצעה לו, וההליך עדיין מתנהל. 

המספרים של סינוורלד

כ-4.9 מיליארד דולר - היקף החוב הכולל של החברה
750 מיליון דולר  - תוספת המימון שקיבלה השבוע החברה
20% - שיעור ההחזקה של מוקי גרידינגר במניות