תוצרת הארץ | ניתוח

האם ביטול המכס גורם לנו לקנות יותר תוצרת מקומית?

שר האוצר טוען כי הוזלת החמאה המיובאת לא פגעה ביצרנים הישראלים. מה אומרים המספרים? • המשרוקית של גלובס

שר האוצר ישראל כ"ץ
שר האוצר ישראל כ"ץ

שר האוצר ישראל כ"ץ קומם עליו את שר החקלאות אלון שוסטר ואת אנשי ענף החלב, כשהחליט לאחרונה להאריך בשנתיים את הפטור ממכס על יבוא חמאה. אבל בראיון לגלי צה"ל הוא התעקש שמדובר במהומה על לא דבר. עד כה, טען כ"ץ, היצרנים המקומיים אפילו הרוויחו מהוזלת החמאה הזרה: "הביקוש גדל, אבל לא רק מהיבוא. גם התוצרת המקומית נמכרה יותר מאשר קודם".

ממש נס כד החמאה: כה צמאים היו הישראלים לחמאה, עד שמכירות היבואנים לא נגסו באלה של המקומיים. האם אכן היה פה נס גדול כזה?

קצת רקע. במשך שנים הוטלו בישראל מכסי מגן גבוהים על חמאה. יבאו כמה שתרצו, אמרה הממשלה, אבל שלמו עד 140% מכס לאריזות קמעונאיות. כיוון שהייצור המקומי לא תמיד הספיק, נרשם לפעמים מחסור בחנויות. ב-2014 נמצא לכך פתרון מוגבל: חמישה יבואנים הורשו לייבא בלי מכס 1,250 טון, חמישית מהשוק המקומי. הפטנט נמשך בשינויים מסוימים עד סוף 2018, אבל המקומיים המשיכו לשלוט בשלושה רבעים מהשוק. בינואר 2019, אחרי שחברת טרה כמעט הפסיקה לייצר חמאה בטענה כי המחיר המפוקח לא כדאי, שוב דווח על מחסור. בתגובה, שר האוצר דאז, משה כחלון, הכפיל את הכמות הפטורה ממכס ל-2,750 טון. זה ענה על הביקוש, אבל השוק לא גדל. המכירות נותרו כ-6,000 טון בשנה.

ערב בחירות 2020 כחלון נטש את דרך האמצע וביטל את המכס כליל בצו זמני. מעכשיו מייבאים כמה חמאה שרוצים בלי מכס. כשכ"ץ החליף את כחלון במאי הוא סירב לבטל את הצו, וכעת האריך אותו שוב.

איך זה השפיע על המכירות? לפי נתוני האוצר, בין ינואר לאוקטובר 2020 נמכרו ברשתות השיווק 6,190 טון חמאה - 27% יותר מבתקופה המקבילה, ויותר ממה שקנו ישראלים ב-2019 כולה. אבל המכירות של יצרנים מקומיים באותה תקופה כמעט לא השתנו. הם עמדו על 2,800 טון בערך, כמו ב-2019, אחרי שכזכור צנחו בשליש.

■ בשורה התחתונה: דברי כ"ץ חצי נכונים. מאז שהוגדלו המכסות ליבוא חמאה בפטור ממכס, מכירות החמאה בישראל עלו בעשרות אחוזים. אבל מכירות החמאה המקומית ירדו במידה ניכרת.

תחקיר: ארן רונדל