לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים: ממשלת ישראל חזרה לפעול לזמן קצר

בהוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן התקיימה ישיבה טלפונית של ועדת השרים לחקיקה שבמהלכה אושרו מספר הצעות חוק פרטיות באופן חריג לתקופה שנועדו לסייע לנשים הסובלות מאלימות

פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

ממשלת ישראל חזרה לפעול היום (ד') למשך שעה קלה לרגל ציון היום הבינלאומי למיגור האלימות נגד נשים, עם הפעלת ועדת שרים לחקיקה שהייתה מושבתת בחודשים האחרונים. בהוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן התקיימה ישיבת ועדה טלפונית שבמהלכה אושרו מספר הצעות חוק פרטיות באופן חריג לתקופה שנועדו לסייע לנשים הסובלות מאלימות. בנוסף, כאשר ברקע המשבר הקואליציוני המחריף וסנדול מתמשך של עבודת חברי הכנסת בחודשים האחרונים ממלאכת החקיקה, קיבלו חברי הקואליציה הוראה לתמוך בכל אותן הצעות חוק כאשר הן יגיעו למליאה בהמשך היום.

ועדת שרים לחקיקה אישרה שתי הצעות חוק, של ח"כ קארין אלהרר ותמר זנדברג מהאופוזיציה, להגבלת פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות. הצעת החוק שתאסור על פיטורי נשים הנמצאות במקלט לנשים מוכות במשך כחצי שנה אושרה גם בקריאה טרומית במליאת הכנסת והיא מציעה להאריך את התקופה בה לא ניתן לפטר נשים הנמצאות במקלט מתקופה של 90 ימים עד כדי חצי שנה. זאת מתוך הבנה כי מרבית המקלטים ממוקמים במרחק ניכר מעיר המגורים ומקום העבודה ומתוך הצורך לנטרל את הבחירה בין שמירה על מקום העבודה והפרנסה לשמירה על הבטחון של האישה וילדיה.

ח"כ אלהרר מסרה בתגובה כי "הצעת החוק הזו תעזור לנשים מכל קבוצות האוכלוסייה. עמידות, עניות, חילוניות, דתיות מכל דת מהמרכז ומהפריפריה, כי ככה היה האלימות. היא לא סקטוריאלית, היא לא ספציפית היא תופעה רחבה. ההצעה נועדה לסייע ממש במעט למי שסובלות מהתופעה ע"י נטרול הצורך לבחור בין בריחה מצילת חיים לאותו מקלט, לבין שמירה על מקום העבודה ועל הפרנסה".

ח"כ זנדברג הוסיפה כי "רק בשבוע האחרון ראינו כיצד בורות ורשעות של שופט שלא נענה לבקשת מאסר והרחקה עלו בחייה של אישה וזה מראה כמה העניין חשוב ומשמעותי. רבע שעה לפני פתיחת המליאה התבשרנו שוועדת שרים התכנסה ואישרה מספר הצעות בנושא. ממשלת ישראל פשוט לא יכלה בשבוע הזה שבו אנחנו מציינים את יום המאבק באלימות נגד נשים, להתנגד להצעות האלה ולטאטא את הנושא מתחת לשטיח".

הצעת החוק לשלילת אפוטרופסות הטבעית עבור נאשמים ומורשעים בעבירות אלימות במשפחה אושרה בקריאה טרומית

בנוסף אושר תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות של ח"כ גדעון סער לפיו תשלל אפוטרופסות מהורה שהורשע ברצח הורה נוסף של קטין, וכן הצעת חוק לשלילת האפוטרופסות הטבעית עבור נאשמים ומורשעים בעבירות אלימות במשפחה של ח"כ עודד פורר. לפי הצעתו של פורר, שעברה כבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת, מיד אחרי הגשת כתב אישום בית המשפט ישהה את אפוטרופסות ההורה הפוגע, אפוטרופסות אשר תישלל במידה ויורשע. יו"ר הוועדה למעמד האישה ח"כ פורר אמר אתמול (ג') בדיון על מקרה שירה איסקוב, כי "זה אבסורד שהחוק כיום מאפשר לאדם שניסה לרצוח את שירה וסיכן את חיי בנו להמשיך ולקבוע איזה טיפול רפואי יקבל הילד ובאיזה מוסד חינוכי יבקר. אני וחברי הוועדה מכל הסיעות פועלים לקידום החוק בכדי למנוע הישנות של כאלו מקרים".

גם התיקון לחוק של ח"כ סער אושר בקריאה טרומית. סער מסר כי "זו הצעת חוק מהמחוקים המוסריים והצודקים ביותר שהכנסת או כל פרלמנט אחר יכול לחוקק". ח״כ סער הזכיר את רצח מיכל סלה ז"ל ואמר כי "לא יעלה על הדעת שילד שראה את אביו רוצח את אימו - ימשיך להיות תלוי ברוצח בהחלטות הנוגעות לחינוכו, טיפולים רפואיים, ביקורים שבועיים בכלא ועוד".

הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה המחייבת את הפוגע לקבל טיפול של ח"כ עאידה תומא סלימאן טרם אושרה בוועדה לטובת הידברות בין מגישת ההצעה למשרדי האוצר והרווחה. "‏שמענו המון דיבורים והמון הבטחות מצד הממשלה השבוע. בדיבורים - כולם מתנגדים לרצח נשים. בדיבורים - לכולם נקרע הלב. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. היום יש לממשלה הזדמנות לעשות עוד צעד ולתמוך את הצעת החוק שלי להפניית גברים אלימים לטיפול. זה תלוי רק בכם", אמרה תומא סלימאן לפני הדיון בוועדת שרים לחקיקה.

יו"ר הוועדה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, בירך על החוקים שאושרו ואמר "‏אישרנו כעת בוועדת השרים לחקיקה שורה של הצעות חוק, מהקואליציה ומהאופוזיציה, לטובת המאבק באלימות נגד נשים. על כולנו מוטלת החובה לעשות הכל כדי לסייע לקורבנות האלימות ולמנוע את הרצח הבא. כך עובדים יחד למען הציבור. אני מודה לשר ‎דודי אמסלם על שיתוף הפעולה היום, בנושא החשוב הזה".