בלי עבודה, בלי מענקים: העולים החדשים והתושבים החוזרים של הקורונה נופלים בין הכיסאות של רשות המסים

עולים ותושבים חוזרים שנהנים מפטור ממס על הכנסות מחו"ל ואיבדו את עבודתם במהלך הקורונה, מוצאים את עצמם קירחים מכל הכיוונים • הם כבר לא יכולים לעבוד בחו"ל או לקבל מענקים מהמדינה האם ואינם זכאים למענקים גם בישראל

א', אמנית, עלתה לארץ בשנת 2017. מאז היא תושבת הארץ, אך עיקר הכנסותיה מהופעות בחו"ל. בעקבות ההטבות המוענקות לעולים חדשים, היא לא נדרשה לשלם מס בישראל על הכנסותיה מחו"ל, והיא גם אינה חייבת בדיווח לרשות המסים (למשך עשר שנים ממועד העלייה). מאז פרוץ משבר הקורונה אין לה הופעות כלל, לא בארץ ולא בחו"ל, ולכן במשך חודשים ארוכים אין לה כל הכנסה. לתדהמתה, היא גילתה שהיא גם לא זכאית לכל סיוע מהמדינה, היות ובשל הטבת המס לעולים החדשים היא לא דיווחה לרשות המסים בישראל על עיקר הכנסותיה מאז עלייתה לארץ - כל ההכנסות בחו"ל.

"אני נופלת בין הכיסאות של המענקים", מספרת א' לגלובס. "גרתי בחו"ל 30 שנה ובחרתי לחזור לכאן, אף שיש קושי בלעשות עלייה ואף שאת רוב ההופעות שלי אני עושה בחו"ל. כשהגיעה הקורונה כל ההטבות שקיבלתי כמי שחזרה לארץ פעלו לרעתי. הכול סגור. אין לי הופעות, ואני גם לא זכאית למענקים - לא בישראל ולא במדינה ממנה הגעתי, כי אני כבר לא תושבת אותה מדינה. נשארתי ללא הכנסה וללא שום רשת ביטחון. ההטבה לעולים חדשים ותושבים חוזרים מעולה בימי שגרה, אבל בתקופת הקורונה אתה יוצא קירח מכאן ומכאן".

מומחי המס מסבירים: לאילו הטבות זכאים עולים ותושבים חוזרים 

לדברי א', "מי שתכנן עלייה אך לא השלים אותה יש לו אבא ואימא במדינה שממנה הוא מגיע. חברים שלי, שעוד לא השלימו את הליך התושבות בישראל, מקבלים את המענקים שלהם במדינה שממנה הם מגיעים. יש לי חברים שהיו בעלי מפעלים ועסקים בחו"ל, והם סגרו שם הכול, ועוד לא הספיקו לפתוח כאן, אז הם עובדים כנהגי משלוחים ומנסים לשרוד כי לא מגיעה להם שום עזרה".

"מרבית העולים אינם מבוססים"

א' וחבריה לא לבד. מדובר בבעיה שנוגעת לעולים רבים שנמצאים עדיין בתקופת "הקליטה" שמעניקים להם חוקי המס בישראל - עשר שנות פטור מדיווח על הכנסות בחו"ל ומתשלום מס עליהן. בישראל קיימים מאות אלפי עולים חדשים, אשר עלו בעשר השנים האחרונות לישראל. משבר הקורונה בעולם העלה, וצפוי להעלות עוד, את שיעור העולים החדשים.

במכתב ששיגר לשר האוצר עו"ד איתי ברכה, השותף המנהל במשרד עורכי הדין ברכה ושות' המתמחה בתחום המסים והרגולציה, בשם העולים, נכתב כי העולים האלה הם קהילה שלמה אשר נפלה בין הכיסאות בתוכנית הסיוע הממשלתית ואשר קולם אינו נשמע עד היום. "ציבור העולים הפך בימים אלו במדינת ישראל למעשה ל'ניזוקים השקופים' אשר המדינה שכחה מהם וזנחה אותם".

לדברי עו"ד ברכה, "הרבה מכירים את העולים החדשים ככאלו הקונים את דירות היוקרה בתל אביב, בירושלים וערים רבות ומעלים את מחירי הדיור בישראל, אך מדובר בקומץ. בין העולים החדשים לישראל רבים חווים קשיים משמעותיים במציאת עבודה בארץ, חלקם נשארים כעובדים שכירים בחו"ל ועובדים מהבית או ‘חיים על הקו' וחלקם מנהלים עסקים באופן עצמאי בישראל ומחוצה לה", כותב ברכה. "מרבית העולים החדשים אינם אנשים מבוססים והם נאבקים מדי יום כדי להביא את לחמם הביתה".

לטענת עו"ד ברכה, "בשגרה פועלים משרד הקליטה, הסוכנות היהודית וארגונים רבים אחרים וחשובים לצורך סיוע והכוונה לעולים החדשים, אך בעת משבר זו, נדמה כי אין מי שדואג להם, אולי כי הם אינם מבינים את המציאות שאליה נקלע חלק גדול מציבור זה".
ללא ותק של חצי שנה לקבלת דמי אבטלה.

תוכנית הסיוע מעניקה פיצוי לעסקים ובעליהם, העצמאים, בהתאם לנוסחאות המחשבות את שיעור הפגיעה הכלכלית שספג העסק. נוסחאות אלה מתבססות על נתוני ההכנסות לשנת 2019 ביחס לשנה הנוכחית. גם מנגנון החל"ת קובע תנאי סף שלפיו כדי להיות זכאי לתשלום בגין חל"ת, על המבקש להיות בעל ותק של שישה חודשי עבודה בתקופה של 18 החודשים האחרונים.

ברכה מסביר כי "בעוד נוסחאות הפיצוי ותנאי הסף האמור ביחס למנגנון החל"ת, מוצדקים ביחס לכלל האוכלוסייה בישראל, דווקא עבור ציבור העולים הם מהווים מחסום לקבלת תמיכה מהמדינה ומגיעים ככל הנראה מחוסר הבנה של מאפייני ציבור זה, השונים ממאפייני כלל האוכלוסייה בישראל".

עולים חדשים רבים אשר עלו בשנים האחרונות לישראל לא הצליחו להשתלב עדיין במעגל העבודה ואינם מחזיקים בוותק של שישה חודשי תעסוקה בישראל ולכן אינם זכאים לתשלום החל"ת. מי שעלה לישראל אך נותר לעבוד בחו"ל ו'חי על הקו' או עובד מהבית עבור מעסיקו הזר, נפגע קשות בעקבות המשבר. בעקבות סגירת השערים האוויריים של מדינת ישראל ומדינות רבות, עולים חדשים רבים אינם יכולים ‘לחיות על הקו' ולבצע את עבודתם ובכך הפכו גם הם למובטלים. הם אינם זכאים לפיצוי במדינה הזרה שאינם תושביה. מצב זה יצר בקרב העולים החדשים מובטלים ‘שקופים'.

באשר לבעלי העסקים והעצמאיים, המנהלים עסקים מחוץ לישראל ונפגעו כתוצאה מהמשבר, כותב ברכה: "גם הם אינם זכאים לסיוע כלשהוא מהמדינה. כידוע, עולה חדש פטור ממס ומדיווח בישראל על הכנסות שהוא מפיק מחוץ לישראל וזאת למשך עשר שנים ממועד עלייתו לישראל. פטור זה, הנועד דווקא לעודד עלייה, בעת המשבר עושה למעשה את ההפך הגמור. עולים חדשים רבים המנהלים עסקים בחו"ל ספגו אף הם נזקים כלכליים גדולים וחלקם אף נסגרו בתקופה זו. חלק מהם אינם זכאים לקבל פיצוי מהמדינה כי הם אינם נחשבים תושבים באותה המדינה, וכיוון שעד היום הם לא דיווחו בישראל על הכנסתם, בהתאם לחוק, אין למדינה את הנתונים על הכנסותיהם לשנת 2019 ולכן הם אינם זכאים לפיצוי כל שהוא מהמדינה".

לטענתו, כמי שמלווה עולים חדשים רבים טרם העלייה ובמהלך ההגעה לארץ, המצב הקיים לא רק שמונע מיהודים רבים לעלות לישראל, אלא הוא אף גורם ליהודים רבים לארוז את חפציהם ולרדת בדמעות מהארץ בתקופה זו.

משרד האוצר: העולים קיבלו סיוע

ממשרד האוצר נמסר כי "עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל ועת התבררו ממדי המגפה והשלכותיה, נערכו משרדי האוצר והעלייה והקליטה לספק את שירותי הקליטה המיטביים עבור העולים החדשים בארץ.

"העולים קיבלו מענקים כספיים ישירים בשלושה מישורים: תיקון הפער בין העולים לאוכלוסייה הוותיקה בנוגע למענק המיוחד (500 שקל נוספים שקיבלו זכאי הבטחת הכנסה ולא עולים זכאי הבטחת הכנסה); בתוכנית הכלכלית הרחבה שאושרה לאחר מכן, העולים הוכרו כאוכלוסייה מוחלשת, הזכאית למענק מוגדל; אושר מענק מיוחד לעולים אשר עלו מ-1.9.2019 עד 30.6.2020, שמאפשר להם להמשיך לקבל הכנסה בגובה סל קליטה למשך חודשיים נוספים.

"בנוסף, העולים קיבלו מענה בצורת סיוע כספי עקיף, ובין השאר יזמים ובעלי עסקים קטנים קיבלו תגבור שעות ליווי בעלי מקצוע להתמודדות עם המצב וסיוע בקבלת מענקי רשות המסים; תוכניות תעסוקה הכוללות מימון הסבה והכשרות תעסוקתיות לעולים, קידום העסקת אקדמאים דרך תמריץ למעסיקים לקליטת עולים, מימון שכ"ל למקצועות בעלי אוריינטציה תעסוקתית ומרכזי הכוון תעסוקתי, אפשרות לקורסי הכשרה פעם נוספת להתמודדות עם הסבה תעסוקתית מחודשת בשל שינוי הסביבה התעסוקתית".

מרשות המסים נמסר בתגובה, כי "ניתן להעריך כי עולים חדשים המנהלים עסקים בחו"ל ומדווחים שם על הכנסותיהם זכאים למענקים וסיוע במדינות שבהן הם פועלים. ככל שלאותו עולה יש הכנסה חייבת בישראל יהיה זכאי למענקים ככל אזרח. יצוין כי לרשות המסים אין כל מידע על הכנסות אלה בשל פטור מדיווח הקיים בחוק".