נשיא איראן רוחאני: ישראל אחראית לחיסול מדען הגרעין

בהודעה שנמסרה מטעם חסן רוחאני, נמסר כי חיסולו של אחד ראשי תכנית הגרעין של איראן מראה את היאוש שאליו נקלעה ישראל • שגריר איראן באו"ם פנה למזכ"ל הארגון ולמועצת הביטחון וטען כי יש בידי איראן סימנים לכך שישראל אחראית לחיסול

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

בדמאוונד, מזרחית לטהרן, חוסל בידי מתנקשים מדען גרעין איראני בכיר. מדובר במוחסן פחריזאדה, אחד ראשי תכנית הגרעין של איראן. הוא הוצג ע"י נתניהו במהלך חשיפת ארכיון הגרעין כ"אבי תוכנית הגרעין האיראני".

נשיא איראן חסן רוחאני מאשים ישירות את ישראל בחיסול מדען הגרעין. בהודעה שנמסרה מפיו נאמר כי רצח השאהיד מראה את היאוש שאליו נקלעה ישראל וכי הוא לא יעצור את מה שכינה, ההישגים המדעיים של ארצו, משמע תכנית הגרעין.

שגריר איראן באו"ם פנה למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון וטען כי יש בידי איראן סימנים לכך שישראל אחראית לחיסול וכי לארצו הזכות לנקוט בכל פעולה להגנת עמה. הוא הזהיר מפני מה שכינה צעדים הרפתקניים של ארצות הברית וישראל לקראת תום כהונת טראמפ. גוטרש קרא לצדדים המעורבים לנהוג באיפוק ולהימנע מפעולות שעלולות להוביל להחמרת המתיחות באזור.

אמש פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי שלושה גורמי מודיעין אמרו שישראל אחראית לחיסולו של פחריזאדה, אבי תוכנית הגרעין האיראנית. לדבריהם, למרות שארה"ב וישראל מעבירות ביניהן מידע מודיעיני, לפני הפעולה הזו לא הועבר מידע לארה"ב. בבית הלבן ודוברי הממשלה הישראלית סירבו להגיב לדברים.

מותו הוכחש תחילה

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן הכחיש תחילה אתמול את הדברים בתקשורת המקומית, ואמר כי "כל מדעני הגרעין באיראן בריאים ושלמים, ולאף אחד מהם לא ארעה תאונה". כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי ההתנקשות התבצעה באמצעות פיגוע התאבדות של אדם חמוש ליד טהרן.

מאוחר יותר, אישר משרד ההגנה באיראן את מותו. תפקידו הרשמי הוא ראש רשות המחקר והחדשנות במשרד ההגנה. לפי הדיווחים, לאחר הפיצוץ היה במקום קרב יריות בין מאבטחיו למתנקשים ובו נהרגו לפחות עוד שני בני אדם, לא ברור מאיזה צד. פחריזאדה מת מפצעיו בבית החולים.

מפקד משמרות המהפכה חוסיים סלאמי צייץ בטוויטר כי ההתנקשות במדעני הגרעין היא "ההתמודדות האלימה הברורה ביותר עם מערכת השליטה כדי למנוע מאיתנו גישה למדע המודרני". הוא הבטיח כי איראן תנקום על כל פגיעה באנשיה.

בעת האחרונה דווח כי ארצות הברית וישראל מתכננות להחריף את הלחץ על איראן ותוכניתה הגרעינית לקראת תום תקופת טראמפ. וושינגטון החריפה את העיצומים הכלכליים נגד אישים מההנהגה האיראנית, ואף דווח על אפשרות של תקיפה.

שר החוץ של איראן מוחמד זריף האשים את ישראל בחיסול, ואמר כי יש סימנים לכך שהיא עומדת מאחוריו. הוא כינה את הפעולה "מעשה של פחדנות".