אושר: יוקם צוות שיגבש כלים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

היוזמה של שר הפנים התקבלה בעקבות העובדה שתמ"א 38 לא הצליחה להגיע לפריפריה ושעד כה לא נמצאה דרך לתמרץ יזמים פרטיים לחזק מבנים • בין היתר, הצוות שיוקם יפעל למציאת פתרונות מימון ומקורות תקציביים • דרעי: "הנושא של חיזוק המבנים בפריפריה הוזנח במשך שנים"

שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

כפי שנחשף בגלובס, הממשלה אישרה היום את הצעת שר הפנים אריה דרעי, לפיה יוקם צוות בראשות מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, שיגבש כלים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. זאת, לאחר שתמ"א 38 לא הצליחה להגיע לפריפריה ושעד כה לא נמצאה דרך לתמרץ יזמים פרטיים לחזק מבנים באזורים אלה.

על-פי הצעת ההחלטה, יכהנו בצוות גם מנכ"ל משרד הביטחון; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון; הממונה על התקציבים באוצר; החשב הכללי; מנכ"לית מינהל התכנון; מנהל רשות מקרקעי ישראל; מנהל הרשות להתחדשות עירונית; מנהל הוועדה להיערכות לרעידות אדמה ועוד. לדיוני הוועדה יצורף נציג מטעם מרכז השלטון המקומי.

הצוות ייתן דעתו, בין היתר, גם לסוגיית הכלים הכלכליים. הוא יפעל למציאת פתרונות מימון ומקורות תקציביים ככל שיידרשו לצורך יישום המלצותיו, לרבות איגום המשאבים הנדרש, תוך התייחסות להחלטות ממשלה קודמות בנושא.

בנובמבר 2019 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לסיים את תוקפה של תמ"א 38 באוקטובר 2022, ובכוונת משרד הפנים לקדם תיקון לחוק, כדי לאפשר חיזוק מבנים, על ידי הרחבת סמכויות הועדות המקומית לאשר תכניות רלוונטיות. ואולם, על מנת לתת את המענה הנדרש לסוגיה הכלכלית המאתגרת ביישובי הפריפריה באזורי הסיכון, נדרשה הקמת צוות ייעודי כאמור.

"תמ"א 38 לא מימשה את ייעודה בפריפריה. לכן יש להביא במקומה תוכנית חדשה ורלוונטית יותר שתיתן את המענים הנדרשים", אמר דרעי. "הנושא של חיזוק המבנים בפריפריה הוזנח במשך שנים ובעצם ההחלטה, לקחנו על עצמנו אחריות כבדה, אך מתבקשת. מוטב שנתחיל לפעול ויפה שעה אחת קודם."