צ'ק אין | פיצ'ר

"טורקיש צריכה להתחיל לדאוג, והיא לא היחידה": מנכ"ל פליי דובאי משיק את הקו בישראל

200 נוסעים הביאה עמה חברת הלואו קוסט פליי דובאי בטיסת הבכורה לת"א, אלא שהפוטנציאל בקו לא נעצר בנוסעים • מנכ"ל החברה ריית' אל ריית' מסביר לגלובס כיצד יחבר את הישראלים ליעדים רבים בעולם, ולמה בקרוב מאוד המסחר בין המדינות יגדל משמעותית

מטוס של פליי דובאי. "הממשלה נותנת שקט" / צילום: דני שדה
מטוס של פליי דובאי. "הממשלה נותנת שקט" / צילום: דני שדה

לא בכל יום מגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו לרגל פתיחתו של קו תעופה. זה קרה כאשר מטוס של חברת הלואו קוסט פליי דובאי נחת בסוף השבוע בישראל, לראשונה כטיסה סדירה. בלונים קישטו את הטרמינל בנתב"ג, עוגה מפוארת נחתכה ומילים יפות נזרקו לחלל האוויר. היסטוריה, שלום, התרגשות וכד'. "הדני קושמרו" של הטלוויזיה בדובאי, מרואן אל-חר, שאל שאלות וזכה לסלפי עם ראש הממשלה. 

הקורונה תרמה לפוטנציאל

פליי דובאי היא חברת לואו קוסט שנמצאת בבעלות ממשלת דובאי. היא מונה צי של 51 מטוסי בואינג 737, היא טסה לעשרות יעדים ב-50 מדינות ומעסיקה כ-3,900 עובדים. החברה שקמה רק ב-2009 הזמינה עוד מאות מטוסים לאור הצהרתה לגדול ולהגיע לממדים דומים לזו של אחותה הגדולה, חברת התעופה אמירייטס, שנמצאת גם היא בבעלות ממשלתית. פליי דובאי מיוצגת בישראל על ידי אופן סקיי.

לקו של פליי דובאי יצטרפו בימים הקרובים ישראייר, ארקיע ואל על. ביחד עם החברות הישראליות מתוכננות כ-60 טיסות בשבוע. יש מי שיגיד שמדובר במספר לא ריאלי ויש מי שיטען שהפוטנציאל הוא אפילו ליותר טיסות. מנכ"ל פליי דובאי ריית' אל ריית' (Ghaith Al Ghaith) סבור שבקו הזה צריכות לפעות 100 טיסות שבועיות. ולראייה, ימים ספורים אחרי שהכריזה על השקת שתי טיסות יומיות בקו היא הוסיפה טיסה שלישית, לאור הביקוש. האם זו רק התלהבות של התחלה?

"דובאי היא יעד שמצדיק את תדירות הטיסות הזו לא רק בשבוע הראשון או השני אלא ליותר מזה", אומר אל ריית' לגלובס. "נוצר מצב מיוחד לאור משבר הקורונה. המדינה שלנו בטוחה וירוקה ובגלל שאין הרבה יעדים שאפשר לטוס אליהם בלי בידוד, יש הזדמנות שאנחנו לוקחים בשתי ידיים. אנחנו מזהים את הפוטנציאל מהשטח, גם דרך סוכני נסיעות וסיטונאי תיירות והביקוש הדדי".

מבחינת פליי דובאי, הפוטנציאל גדול יותר. לחברה יש נקודת חוזק ושמה אמירייטס, חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות ובאזור כולו שפרוסה עם רשת של טיסות מדובאי ליעדים בכל העולם. "כשזה יתחיל", אומר אל ריית', "נחבר את הישראלים ליעדים רבים בעולם. אם בחודש מרץ יהיה חיסון זה יכול להיות השינוי שהענף מחכה לו. אני מעריך שהביקוש לקו יתייצב כשנראה גם את הפוטנציאל של הנוסעים העסקיים ממומש.

"אנחנו מצפים לא רק לתיירי הפנאי אלא גם לטיולי תמריץ של גופים עסקיים, להרבה כנסים מתחומי האמנות ועד הבנקאות, ואנחנו מצפים לראות את כל שכבות האוכלוסיה בעיקר בחודשים ספטמבר-מאי לאור מזג האוויר. 60 הטיסות השבועיות יוכלו בקלות לגדול ל-100. את צריכה לקחת כמודל את הקו שמחבר בין פריז ללונדון או בין דובאי לכוויית. בימים סטנדרטיים יש 10-12 טיסות בקו. נדרשת תדירות גבוהה כדי שאנשים יוכלו לבחור בשעה הנכונה להם גם לטובת טיסות קונקשן. הקו תל-אביב-דובאי הוא טיסה קצרה והוא צריך להיות חלק בלתי נפרד משוק תעופה בשל".

מאסה של תיירים תגיע לאל-אקצה

בהיבט מחירי החופשה, מדגיש אל ריית' כי "דובאי מציעה מוצרי תיירות בדרגות של 2-3 כוכבים עד 7 כוכבים במלונות, במסעדות ובכלל הפעילות. הקורונה פגעה בתיירות והמחירים ירדו בהתאם. לישראלים זה יעד מצוין וחלק בלתי נפרד מזה הוא של האוכלוסיה הערבית בישראל, שאני מחובר אליה מטבע הדברים. אחרי שנושא הוויזות ייפתר אנחנו מצפים למאסה של תיירים מהאמירויות שירצו לבקר באל-אקצה וביעדים ההיסטוריים.

"80% מתושבי האמירויות הם זרים, וגם זה חלק גדול מהתיירות משום שעד עכשיו הם לא יכלו לטוס לתל אביב מדובאי. ההפרדה הממושכת הגבירה את הסקרנות והביקוש. לפני הטיסה לפה, צלצלו אליי חברים וביקשו שאסדר להם לבוא לישראל בטיסה הראשונה. הם בטח כבר לא ממש חברים שלי".

ריית' אל ריית', מנכ"ל פליי דובאי / צילום: סיון פרג'
 ריית' אל ריית', מנכ"ל פליי דובאי / צילום: סיון פרג'

אל ריית' עוסק בענף התעופה מזה 34 שנים. לפני פליי דובאי, שבראשה הוא עומד מזה יותר מעשור ומאז הקמתה, הוא עסק בתפקידים בכירים באמירייטס. הוא מדורג כאחד מהמנהלים הבכירים המשפיעים ביותר במדינות ערב בעיתונות הכלכלית באמירויות.

פליי דובאי היא חריגה בנוף הלואו קוסט מפני שיש לה מחלקת עסקים. מה הצורך במחלקה שגורעת ממספר המושבים במחלקת תיירים?
"הסתכלנו על המוצרים שיש מסביבנו באמירויות. לנוסע האמירתי יש פרופילים שונים. אלו התושבים מ-200 אזרחויות שונות וזה הביקוש ליעדים שונים ולרמות שונות של טיסה. מחלקת העסקים שלנו תואמת לשותפות שלנו ובראשן אמירייטס, לטובת הנוסעים שממשיכים בטיסות המשך. החברות מתנהלות בנפרד אבל שתיהן בבעלות הממשלה וזה מקל עלינו לייצר חיבור לרשת אינסופית של יעדים מטרמינל 3 בנמל התעופה של דובאי שהוא ההאב של אמירייטס".

האם אתם מתחילים לראות סימני התאוששות ממשבר הקורונה?
"התחלנו את ההתאוששות ובשלושת החודשים האחרונים אנחנו מפעילים 50% מהלו"ז של לפני המשבר. את הקרדיט אני נותן לממשלה שלנו שצריכה לקבל אוסקר על ההתמודדות שלה עם המגפה, וזה מתחיל בכמות גדולה מאוד של בדיקות ביחס למספר התושבים (כ-10 מיליון, מר"ח), אנחנו עומדים על 120 אלף בדיקות ביום. זה נותן לנו שקט להתניע את העסק".

200 נוסעים הביאה עמה פליי דובאי בטיסת הבכורה לתל אביב, אלא שהפוטנציאל בקו לא נעצר בנוסעים והוא זולג גם להטסות מטען. "אנחנו מביאים 2-3 טון מטען בטיסות, זה לא הרבה, אבל אני משוכנע שבעתיד הקרוב נשמע גם על הטסות המטען. בשוק בדובאי כבר מוכרים ירקות ופירות מישראל והמסחר עוד יגדל משמעותית".

יש להניח שאם היו אומרים לך לפני כמה חודשים שתפעיל טיסות לתל אביב לא היית מאמין.
"אין לי איך לתאר לך עד כמה ההסכם משמח אותנו. השינוי קרה מהר משום שאנחנו סומכים על המנהיגים שלנו ובזה זה מסתכם. מעבר לזה אנחנו עוסקים במסחר ורגילים לארח אזרחים מכל מיני מדינות. חלקם כבר אוהבים את האמירויות יותר מאשר את המדינה שלהם וזה משום שהממשלה שלנו דואגת להם".

טורקיש איירליינס או אירופלוט שמפעילות טיסות קונקשן לישראלים צריכות להתחיל לדאוג?
"בהחלט, ולא רק הן. אנחנו מסתכלים על הבחירות שייפתחו לנוסעים הישראלים, על טיסות לאוסטרליה בשלוש שעות פחות ועל מחירים טובים שנוכל להציע. אנחנו חברה שמתאימה לסקרנות של אנשים לבקר במקומות חדשים, בעיקר בכאלה שהם לא שמעו עליהם קודם".

פליי דובאי

חברת הלואו קוסט מונה צי של 51 מטוסי בואינג 737 ● טסה ליעדים ב-50 מדינות ומעסיקה כ-3,900 עובדים ● כ-60 טיסות בקו ת"א-דובאי סה"כ מתוכננות בשבוע (ביחד עם החברות הישראליות)

ריית' אל ריית'

בן 57 וגר בדובאי ● משמש כמנכ"ל פליי דובאי מאז הקמתה ב-2009 ● בעבר שימש בתפקידים שונים עד לדרגת סגן נשיא בכיר בחברת התעופה אמירייטס אליה הצטרף ב-1986 ● ועוד משהו: הוגדר באתר arabianbusiness.com כאחד המנהלים המשפיעים ביותר בכלכלה של מדינות ערב