ארה"ב | פיצ'ר

הצוות הכלכלי של ביידן בנוי מאנשים עם ניסיון רב בנושאי עבודה, שכר וחוסר שוויון

רבים שירתו בממשלי אובמה ותחת ביל וקלינטון או ייעצו לביידן במהלך הקמפיין

ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Brian Snyder
ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Brian Snyder

מינוייו של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן לצוות הכלכלי של הבית הלבן כוללים מגוון יועצים עם ניסיון בניהול משברים, ניסוח מדיניות והתמקדות עמוקה בשווקי תעסוקה, כולל במאמצים להגדיל את שכר העובדים, להוריד את האבטלה ולהילחם באפליה.

הבחירות משקפות גם דגש על יחסים אישיים עם הבוס: כמה ממינוייו של ביידן היו בכירים בממשל אובמה או יועצים של ביידן בקמפיין השנה. זה יכול לעזור להגדיל את ההשפעה של כלכלנים בבית הלבן, בייחוד במועצת היועצים הכלכליים, שתפקידם צומצם במהלך רוב הקדנציה של דונלד טראמפ. בסך הכל, בחר ביידן יועצים שמעדיפים תפקיד גדול יותר לממשלה בהעלאת משכורות והגדלת התעסוקה.

ססיליה ראוז, בחירתו של ביידן לראשות מועצת היועצים הכלכליים, ובריאן דיז, מי שיוביל את המועצה הלאומית לכלכלה, שניהם שירתו בתפקידי ייעוץ מרכזיים לאחר המשבר הפיננסי של 2007-2009: היא הייתה חברה במועצת היועצים הכלכליים, והוא היה סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. בנוסף, ראוז שירתה במועצה הלאומית לכלכלה בזמן ממשל קלינטון.

ג'ארד ברנסטיין והת'ר בושי, המינויים הנותרים של ביידן למועצת היועצים הכלכליים, היו חלק מקבוצה של כלכלנים אשר נתנו לביידן תדרוכים שוטפים במהלך הקמפיין, כאשר מגפת הקורונה התפשטה. ברנסטיין, עמית בכיר במרכז לתקציב ולסדר עדיפויות מדיני, שירת ככלכלן הראשי של ביידן בזמן ממשל אובמה, ובושי, נשיאה ומייסדת שותפה של מרכז וושינגטון לצמיחה שוויונית, עבדה בעבר עבור הוועדה הכלכלית המשותפת בקפיטול היל.

"די ברור מהבחירות האלה שהם מרכיבים צוות של אנשים שייכנסו למשרדים כאילו הם כבר עבדו שם לפני כן", אמר ג'ים פארוט, יועץ כלכלי בכיר בזמן הקדנציה הראשונה של אובמה ועמית במכון אורבן.

"הם נכנסים לבלגן כלכלי, הם נכנסים לבלגן בלוגיסטיקה של הרפואה, והם מתעסקים עם מה שאני מניח שיהיה בלגן במשילות", אמר. "הם מחפשים למנות אנשים שלא יצטרכו שלושה חודשים כדי להדביק את הקצב".

המשימה הדחופה: להעלות הילוך בכלכלה

רוב המדיניות הכלכלית של הבית הלבן מנוהלת דרך המועצה הלאומית לכלכלה ומועצת היועצים הכלכליים. המועצה הלאומית לכלכלה עוזרת לתאם ולנסח מדיניות באופן רוחבי על פני כמה סוכנויות פדרליות, בעוד מועצת היועצים הכלכליים היא מעין גוף מחקר של הבית הלבן, המעריך את העלויות והתוצאות הצפויות של הצעות שמציע הממשל.

המשימה הדחופה ביותר עבור הצוות תהיה להמשיך את שיקום הכלכלה, שנראה שנכנסה להילוך איטי לאחרונה, כאשר המגפה מתפשטת ובמקביל נצפתה האטה במגמה של הוספת מקומות עבודה חדשים.

כמה מהמינויים של ביידן היו רוצים לראות תמריצים אגרסיביים יותר על מנת להחזיר את הכלכלה לרמות שהייתה בהן לפני המגפה מהר ושינויים במדיניות שיצמצמו את הפער בין גזעים באמריקה ויוביל לשיקום יותר שוויוני.

ראוז תהיה האישה השחורה הראשונה שמובילה את המועצה, והתמקדה בכלכלת החינוך. היא חקרה איך בתי ספר הגיבו לתוכניות וואוצ'ר ואיך מלגות וסיוע כלכלי משפיעים על הבחירות של סטודנטים.

ראוז מוכרת גם בגלל מסמך שהפיקה בשנת 1997 על אפליה, שבו היא והכותבת השנייה, הכלכלנית קלאודיה גולדים מהרווארד, מצאו שיש למוזיקאיות נשים סיכויים טובים פי כמה להתקבל לתזמורת כאשר המבחן נעשה עם וילון והשופטים לא יודעים מי מנגן מולם.

"תמיד הקדשתי עצמי ללמידת בעיות של העולם האמיתי עם השלכות על העולם האמיתי, במקום להתרכז בתיאוריות מופשטות", אמרה בשימוע שלה לקבלה על ידי מועצת היועצים הכלכליים בשנת 2009 לאחר המשבר הכלכלי.

בעת תפקידה הקודם במועצה, עזרה ראוז לפתח מדיניות לעידוד מעסיקים לשכור עובדים וטענה שיש להגדיל את תמיכת הממשלה במאמצים לשיקום הכלכלה. היא החזיקה בדעה זו בעת שדמוקרטים מתונים חששו מהעלאת החוב.