יבוא רכב | ניתוח

מעלות הילוך: יבואניות הרכב חולפות על פני משבר הקורונה עם פגיעה מתונה בלבד

שלוש היבואניות הבורסאיות - דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - מציגות דוחות משופרים לרבעון השלישי, ומעריכות שהשפעות הסגר השני עדיין יורגשו באופן מתון יחסית בתוצאות הרבעון הנוכחי

אחרי הפגיעה המשמעותית שנרשמה ברבעון השני של השנה בפעילותן של שלוש יבואניות הרכב הבורסאיות - דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - עקב משבר הקורונה, תוצאותיהן לסיכום הרבעון השלישי של 2020 מצביעות, כמגמה, על התאוששות.

● הפסיכולוגיה מאחורי הזינוק במכירות הרכב תחת קורונה | דובי בן גדליהו, פרשנות

בסיכום הרבעון, עם מגמות סותרות במספרי המכירות שמציגות שלוש היבואניות במותגי הרכב השונים שהן מציעות, בסך הכל הן מכרו יחד כ-500 מכוניות יותר ממספר המכוניות שנמכרו ברבעון המקביל ב-2019, והתקרבו לכ-11,800 יחידות - מספר המשקף צמיחה של כ-5% ביחס לרבעון המקביל.

בצד החיובי בולט השיפור במספר המכוניות שמכרה חברת דלק רכב, כמו גם המגמה בתוצאותיה הכספיות ברבעון, מול כיוון שלילי מתון אצל קרסו ויוניברסל מוטורס.

ירידה של 20% במכירות השנה

נתונים אלה מגיעים לאחר שבסיכום הרבעון השני, בהשפעת וירוס הקורונה שהוביל לסגירת אולמות התצוגה של יבואניות הרכב, מספר המכוניות שמכרו שלוש החברות יחד הסתכם בכ-6,200 בלבד - נתון ששיקף אז צלילה של כמחצית ביחס לרבעון המקביל ב-2019, וגם ביחס לרבעון הנוכחי.

כך, מתחילת השנה, מספר המכוניות שמכרו יחד דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס, הצטמצם ב-20% לפחות מ-33,200, לעומת כ-41,500 מכוניות שמכרו יחד בין ינואר לספטמבר 2019.

בצד השלילי בתקופה זו בולטת קרסו מוטורס, עם צלילה של יותר מ-30% במספר המכוניות שמכרה - כ-13 אלף; ומולה, יוניברסל מוטורס (המוכרת את מספר המכוניות הקטן ביותר מבין השלוש) מציגה שיפור של 2% במספר המכוניות שמכרה מתחילת השנה, שהתקרב ל-8,400.

בשורה התחתונה, בסיכום רבעוני שלוש החברות הצליחו לשפר את הרווח הנקי שלהן, בהשפעות שונות, חלקן חד-פעמיות, ובבחינת פעילות הליבה שלהן - מכירת מכוניות חדשות - בולטת לחיוב דלק רכב בשיפור בהכנסות וברווחיה. יוניברסל מוטורס מציגה גם היא מגמה חיובית, ולעומתן קרסו מוטורס מציגה שחיקה בהכנסותיה ורווחיה מפעילות זו.

מלבד יבוא רכבים חדשים, עוסקות שלוש החברות גם בתחומים משיקים, ובהם שירותי מוסך ואספקת חלפים, פעילות ליסינג והשכרת רכב, ודלק רכב עוסקת גם, באמצעות החזקת השליטה בחברת ורידיס, בפעילויות של התפלת מים, אנרגיה ואיכות סביבה.

"השפעת המשבר עדיין ניכרת"

במבט קדימה, השפעות הסגר השני, שהוטל באמצע ספטמבר ונמשך עד נובמבר, עשויות לבוא לידי ביטוי בצורה משמעותית יותר בסיכום תוצאות הרבעון הרביעי של 2020, אף שבשלב הנוכחי, על בסיס התייחסויות החברות בדוחותיהן למצב השוק, כמגמה, נראה כי הפגיעה בהן עשויה להיות מתונה יחסית.

מאז הטלת מגבלות הסגר השני במהלך ספטמבר, נסגרו אולמות תצוגת המכוניות של היבואניות, עד שניתנו הקלות לסגר בנובמבר. למרות זאת, בדלק רכב מציינים כי מספר מכירות הרכב בישראל בחודש אוקטובר עלה ב-4% לכ-14,560 מכוניות, ובקרסו מוטורס מוסיפים כי "השפעת המשבר על פעילות הקבוצה עדיין ניכרת, אם כי במידה פחותה".

אלה המספרים הבולטים של יבואניות הרכב הבורסאיות בסיכום הרבעון השלישי של השנה:

26% הוא שיעור העלייה במספר המכוניות שמכרה בסיכום רבעוני דלק רכב, יבואנית מכוניות מאזדה ופורד, שהסתכם בכ-4,450 - כ-930 מכוניות יותר מהמספר שמכרה ברבעון השלישי של השנה שעברה.

בבסיס השינוי החיובי עומדות מכירות המותג המרכזי של דלק רכב - המכירות של מכוניות מאזדה, שצמחו ב-27% והתקרבו ל-3,100 יחידות, אחרי שברבעונים הקודמים השנה מספר מכוניות המאזדה החדשות שמכרה היה בכיוון שלילי.

לצד זאת, החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, הציגה שיפור גם במכירות המותגים המשניים שלה - פורד ו-BMW, תוך שהיא מציינת כי בסיכום רבעוני היא נהנתה בתוצאותיה גם משינוי חיובי בתמהיל המכוניות שנמכרו, שתמכו בשיפור הרווח הגולמי.

עלייה בשיעור חד יותר, של כ-31%, מציגה קרסו מוטורס במספר מכוניות רנו שמכרה ברבעון השלישי, שהסתכמו בכ-2,270, אולם מנגד החברה שבשליטת משפחת קרסו סבלה מירידה של 25% במספר מכוניות הניסאן שמכרה - המותג המרכזי הנוסף שלה, שהסתכמו בכ-2,000.

ירידות בשיעורים קרובים לכך נרשמו גם בשני המותגים המשניים של החברה - רכב ה"לואו קוסט" דאצ'יה ורכב היוקרה אינפיניטי, כך שבסיכום רבעוני ירד מספר המכוניות הכולל שמכרה קרסו מוטורס, בניהולו של איציק וייץ, בכ-6%, והסתכם בקצת יותר מ-5,000.

אצל יוניברסל, יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס שבשליטת חיים דנון ומשפחת עיני, שלא מספקת פירוט לגבי פילוח מכירותיה, מספר המכוניות שמכרה, בדרך כלל בראשן עומד המותג שברולט, ירד בסיכום רבעוני ב-4% והסתכם בכ-2,300 מכוניות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, מספר המכוניות שמכרה יוניברסל מוטורס עלה ב-2% והתקרב ל-8,400, בעוד דלק רכב מציגה ירידה של 14% במספר המכוניות שמכרה בתקופה זו, לכ-11,770 וקרסו מוטורס שוב בולטת בצד השלילי, עם צניחה של 34% במספר המכוניות שמכרה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לקצת יותר מ-13,000.

ביוניברסל מוטורס מציינים, כי אחרי ההשפעות השליליות של הסגר הראשון, שהוטל בחודש מרץ, החל מחודש מאי ועד כה "החברה חווה התאוששות ועלייה בקצב המסירות".

67% הוא שיעור העלייה ברווח הנקי הרבעוני שהציגה קרסו מוטורס, שהסתכם בכ-30 מיליון שקל - והוא הקטן ביותר בהיקפו מבין שלוש המתחרות.

בסיכום רבעוני הכנסותיה של קרסו מוטורס ממכירת מכוניות חדשות הצטמצמו, וכך גם רווחיה מפעילות זו, אולם בפעילות הליסינג שלה היא נהנתה מאיחוד תוצאות חברת קל אוטו שנרכשה בשנה שעברה, כך שסך הכנסותיה הרבעוניות עלו ב-18% ל-1.15 מיליארד שקל.

למרות שחיקה בשיעור הרווח הגולמי מההכנסות ומגמה שלילית בשורה התפעולית, בסיכום רבעוני הצליחה קרסו מוטורס לשפר את הרווח הנקי שלה אחרי שבשנה שעברה סבלה מהפסדים הקשורים לנגזרים פיננסיים והשפעות מט"ח.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הנקי של קרסו מוטורס נשחק בכ-7% ל-88 מיליון שקל, אחרי שהכנסותיה לתקופה זו ירדו ב-10% ל-2.75 מיליארד שקל.

אצל יוניברסל מוטורס, הרווח הנקי הרבעוני קפץ ביותר מ-50% והגיע ל-45 מיליון שקל, בעיקר בזכות שינוי חיובי בסעיפי המימון שלה, ואחרי שלא הצליחה להציג שיפור בשורה הגולמית והתפעולית, למרות עלייה של 2% בהכנסות הרבעון, שהגיעו ל-805 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכנסותיה של יוניברסל מוטורס נשחקו ב-5% ל-2.35 מיליארד שקל, והרווח הנקי קפץ ביותר מ-40% ל-140 מיליון שקל, גם כן בעיקר בהשפעת סעיפי מימון.

דלק רכב מציגה את הרווח הנקי הגדול ביותר מבין המתחרות, ועם עלייה רבעונית של 10% הוא הגיע ל-104 מיליון שקל, אחרי שיפור של 16% בהכנסותיה שהגיעו ל-1 מיליארד שקל ומגמה חיובית גם בשורה הגולמית והתפעולית.

בין ינואר לספטמבר רווחי דלק רכב נשחקו ב-22% והסתכמו ב-204 מיליון שקל, אחרי שהכנסותיה לתקופה זו נחלשו ב-5% ל-2.7 מיליארד שקל.

1 מיליון שקל הוא ההפסד המגזרי הרבעוני שמציגה יוניברסל מוטורס ממגזר ההשכרה לטווח קצר שלה - היחיד מבין מגזרי הפעילות שלה עם שורה תחתונה שלילית. זאת, לאחר רווח של יותר מ-8 מיליון שקל מפעילות זו ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הפסדיה מהשכרה לטווח קצר מתקרבים ל-6 מיליון שקל, לעומת רווח של 16 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019.

בשורת ההכנסות מציגה יוניברסל מוטורס ירידה בשיעורים דו-ספרתיים מפעילות ההשכרה לטווח קצר בשתי התקופות, ובחברה מסבירים כי הירידה בפעילות "נובעת בעיקר מהפסקת התיירות הנכנסת לישראל", שהובילה ל"ירידה מהותית בשיעור ניצולת צי ההשכרה לזמן קצר" - וכדי להתמודד עמה נקטו בחברה כמה צעדים.

קרסו מוטורס מציגה שיפור של 3% ברווחי הרבעון מפעילות הליסינג שלה, שהגיעו ל-21 מיליון שקל, אף שהכנסותיה מפעילות זו כמעט והוכפלו, והגיעו ל-521 מיליון שקל (לעומת 271 מיליון שקל ברבעון המקביל), כל זאת, לאחר שהתחילה באיחוד תוצאותיה של חברת קל אוטו.

את רכישת קל אוטו השלימה קרסו מוטורס במאי 2019, בעיקר באמצעות לקיחת חובות החברה הנרכשת על עצמה, ובעניין פעילות הליסינג היא מציינת בדוחות כי אחרי פגיעה בפעילות בזמן הסגר הראשון, החל בחודש מאי "חלה עלייה בביקוש לשירותי הליסינג".

אצל דלק רכב בולט זינוק רבעוני של יותר מ-80% ברווחי מגזר מכירת המכוניות, שהגיעו ל-106 מיליון שקל, אחרי שההכנסות מהן השתפרו ב-26%, ל-727 מיליון שקל. בצד השלילי בולטת ירידה של יותר מ-50% ברווחי מגזר האנרגיה של החברה, שהסתכמו בכ-6 מיליון שקל, אחרי שההכנסות מהן נשחקו ב-20% ל-17 מיליון שקל.