מהי הדרך הטובה ביותר ליזום שיחת קידום?

מחקר משנת 2007 מצא כי אחת הסיבות שנשים מקבלות שכר נמוך יותר מגברים הוא בגלל שהצעת הפתיחה שלהן נמוכה משמעותית והן עוסקות פחות בקידום עצמי • מדור ייעוץ

קידום / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קידום / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לפני שנה נקנה הסטארט־אפ שבו עבדתי על־ידי חברת תוכנה ענקית, ואני קיבלתי את תפקיד ניהול המוצר שלנו. אני מרגישה מאוד טוב בחברה החדשה, השתלבתי באופן מוצלח ואנחנו עומדים לפני השקת הגרסה הראשונה של המוצר. בחודש הבא מתוכננת שיחת ניהול הביצועים השנתית עם המנהל שלי, אני רוצה לבקש ממנו קידום לדרגת דירקטורית בכירה. אני קצת חוששת ומהססת. איך כדאי שאתכונן לשיחה?

תמר, מנהלת מוצר בתפקיד דירקטור

תמר יקרה,

כל הכבוד לך על שאת דואגת להתפתחות המקצועית שלך בחברה, ולא מצפה מקידום ופיתוח שיבואו מלמעלה. חשוב להיות פרואקטיבית גם כשמדובר בנושאים הללו ולאותת למנהלים שלך על שאיפותייך. בקשה לקידום בדרגה דורשת אומץ, ויכולת לשים את עצמך בעמדה של נבחנת ונשפטת ולהסתכן גם בתשובה שלילית. בנוסף יש אנשים החוששים לבקש, שכן עשויים להיתפס ככאלה העסוקים בקידום עצמי.

במידה ואכן תחליטי לשוחח עם המנהל בחודש הבא, קחי בחשבון שקידום זה לא משהו שקורה מיד, במיוחד בדרגות הבכירות. ההחלטה בנושא איננה רק של המנהל שלך, הוא צריך לשכנע גורמים נוספים בארגון כמו המנהלים והעמיתים שלו שאת היא זו שזכאית לקידום, שכן תקציבים אלו הינם מוגבלים.

היכולת שלך לקבל את הקידום תלויה לא רק בביצועים שלך אלא גם ביכולת ההשפעה של המנהל שלך בארגון. אם המנהל שלך אינו ידוע כבעל השפעה רבה בארגון, חשוב שתבני רשת קשרים עם מנהלים בכירים בארגון, במיוחד עם המנהלים העקיפים שלך כדי שתהיה לך חשיפה למקבלי ההחלטות.

להלן כמה דברים שתוכלי לעשות כדי להתכונן היטב לשיחה:

1. חשבי: מה המטרה שלך בקבלת הקידום? למה הוא חשוב לך? האם את רוצה קידום בשכר, האם בגלל המיצוב שלך בחברה או אולי את רוצה יותר אחריות? יכול להיות שיש שינוי ארגוני עתידי מתוכנן בחברה ואת רוצה להיות מוכנה להזדמנויות הבאות?

2. ערכי מחקר ובדקי מהן ההגדרות הארגוניות הקיימות אצליכם לדרגת דירקטור בכיר וודאי שאת אכן עומדת בהן. כדי לקבל את הקידום את צריכה להוכיח שאת כבר עובדת היום ברמה של דירקטורית בכירה ולכן ראויה לקידום.

3. נסי לקיים שיחות עם אנשים שקיבלו קידום לאחרונה בארגון ולמדי מה האסטרטגיות בהן הם נקטו, באיזה מידע השתמשו וחשבי כיצד תוכלי למנף את המידע הזה.

4. ערכי רשימה של ההישגים שלך בשנה האחרונה והמשמעות הפיננסית שלהן לחברה. שימוש בהוכחות ובנתונים יעזרו לך לבנות את הנימוקים הרלוונטיים.

5. חשבי מתי יהיה נכון לתזמן את בקשת הקידום, במיוחד בימי קורונה אלה,  כדאי שהוא יהיה מיד לאחר הצלחה משמעותית שלך כמו השקת תוכנית חדשה או פתרון מוצלח שהטמעת בארגון.

בנושא השכר מומלץ לדון רק לאחר שהוכח כי את אכן זכאית לקידום. מחקר משנת 2007 מצא כי אחת הסיבות שנשים מקבלות שכר נמוך יותר מגברים הוא בגלל שהצעת הפתיחה שלהן נמוכה משמעותית והן עוסקות פחות בקידום עצמי. לכן בטרם תתחילי משא ומתן על שכר, וודאי שערכת מחקר מקדים באשר לטווחי השכר המקובלים בתעשייה בה את פועלת. יש לא מעט אתרי אינטרנט שיאפשרו לך לעשות זאת.

גם אם התשובה לא תהיה חיובית באופן מיידי, בעצם הבקשה את זורעת זרעים לעתיד, מסמנת את הכוונות והציפיות שלך ומעלה את המודעות של המנהלים שלך. כך את מעלה את הסבירות שיתנו לך עוד הזדמנויות להגדיל את השפעתך והאימפקט שלך על התוצאות העסקיות של הארגון כדי להוכיח את זכאותך לקידום.

חשוב שתביני מה צריך לקרות כדי שתקבלי את הקידום שאת רוצה ותבני לעצמך, בשיתוף המנהל, תוכנית פיתוח אישית עם יעדים אישיים ואכן תקבלי את המשאבים וההזדמנויות להתפתח. וגם אם תקבלי רק חלק ממה שרצית הפעם, בעצם הבקשה את מעלה את הסיכויים שתקבלי הטבות אחרות שאולי לא היית מקבלת אלמלא קיימת את השיחה.

שיהיה המון בהצלחה!

פרופ' גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeasternבבוסטון. yanashechterman.com