אינטל | פרשנות

הבאנה הולכת על הראש של אנבידיה בענן: האם יש לה סיכוי?

שבב ה-AI שפיתח הסטארט-אפ הישראלי שאינטל רכשה תמורת 2 מיליארד דולר יוצע לשימוש בענן הגדול בעולם – AWS של אמזון • עד כמה המהלך של אינטל והבאנה מהווה איום ישיר על אנבידיה ששולטת בלמעלה מ-90% מהשוק? והאם האיום האמיתי על השתיים צפוי להגיע דווקא מאמזון עצמה?

שבב של הבאנה לבס / צילום: אתר החברה
שבב של הבאנה לבס / צילום: אתר החברה

שנה פחות שבועיים לאחר שרכשה את סטארט-אפ שבבי הבינה המלאכותית הישראלי "הבאנה" תמורת 2 מיליארד דולר במזומן, הודיעה אינטל על לקוח ראשון בענן - שרות הענן AWS של אמזון. בעקבות שיתוף הפעולה החדש, אמזון תתחיל להציע ללקוחותיה להשתמש במעבדי הבינה המלאכותית "גאודי" בענן שלה, לצד, וכאלטרנטיבה, לשבבי הבינה המלאכותית של אנבידיה, השולטת בשוק, ומוצעים גם הם בענן של אמזון. שרות הענן AWS של אמזון הוא השחקן הדומיננטי בשוק הענן הציבורי ושולט בלמעלה ממחצית מהשוק הצומח במהירות שבו פועלות גם גוגל, מיקרוסופט, יבמ ואורקל.

יחד עם ההכרזה על עצם שיתוף הפעולה עם אמזון והכניסה לענן של AWS, הצהירו אינטל והבאנה, כי השימוש במעבדי גאודי מציג שיפור של 40% ביחס ביצועים מול עלות לעומת השבבים של אנבידיה. מדובר בשיפור דרמטי בשוק הגדל והולך של צריכת משאבי מחשוב AI, שבו כל השיפור אחוזים בודדים מתורגם לסכומי כסף גבוהים.

בשיחה עם עיתונאים שהתקיימה הבוקר (ה') גילה איתן מדינה, מנהל העסקים של הבאנה, כי אף על פי שהבאנה לא יצאה בהודעה רשמית על כך, השבב החדש נמצא למעשה כבר בשלב ייצור המוני. לדבריו, השבב כבר נמצא בשימוש אצל כמה לקוחות נבחרים, שבחרו שלא להיחשף עדיין. מדינה, שכמו מייסד החברה, אביגדור וילנץ הגיע להבאנה מאנפורנה, סטארט-אפ הבינה המלאכותית שנמכר לאמזון ב-2015 תמורת 360 מיליון דולר, אמר עוד כי השבב החדש לא יימכר ביחידות בודדות כמוצר מדף, אלא לחברות הבונות שרתים - שרתים שיימכרו גם לחברות ענן, וגם לחרות שמחזיקות שרתים מקומיים (און-פרם).

כדי להבין את גודל האירוע, ומדוע החבירה של הבאנה, אינטל ואמזון היא בעלת פוטנציאל לזעזע את השוק בו שולטת כעת אנבידיה, נסביר קודם כל באיזה שווקים פועלות החברות הללו.

הדרישות של שירותים מבוססי בינה מלאכותית הולכות וגדלות

השבבים של אנבידיה, ועתה גם של הבאנה, מיועדים לתמוך בדרישות ההולכות וגדלות של שירותים מבוססי בינה מלאכותית. בין השירותים הללו, למשל - רקעים אוטומטיים בזום, מנגנוני המלצות או תרגום אוטומטי ביוטיוב, מנגנוני זיהוי תמונה בפייסבוק ובגוגל, או מנגנוני הראייה הממוחשבת של מובילאי. ככל שמספר השירותים מבוססי בינה מלאכותית מתרבים, ככל שהמורכבות של המשימות שלהם גדלה, וככל המספר המשתמשים בעולם עולה - כך עולה הצורך בתשתית מחשב שתתמוך בדרישות ההולכות וגדלות למשאבי מיחשוב מהירים במחיר סביר.

הדור החמישי בסלולר והמעבר לערים חכמות ותחבורה אוטונומית רק צפויים להגדיל את שוק משאבי המחשוב של בינה מלאכותית באופן משמעותי מאוד עד תום העשור.

כיום, אף על פי שיש עוד כמה שחקניות גדולות בשוק, החברה שהכי נהנתה מהתחזית הזו היא אנבידיה, ששולטת בו ללא עוררין מאז תחילת העשור הקודם. כל ניסיון של כל מתחרה לענות לאתגר של אנבידיה לא ממש צלח עד כה.

גם לגוגל, למשל, יש שבב בינה מלאכותית שפיתחה והיא מציעה בענן שלה באופן בלעדי, אבל חרף המחיר היקר, המפתחים עדיין מעדיפים את אנבידיה. האמון של השוק בחברה הביא לכך שאף על פי שמכירותיה זניחות בהשוואה לאינטל, שווי השוק שלה עבר את זה של ענקית השבבים הוותיקה.

ואז אינטל, שמתמקדת אסטרטגית בשוק הדאטה סנטרים, בדיוק בשל התחזית שתיארנו - קנתה את הבאנה. להבאנה כבר היה מעבד בינה מלאכותית בשוק בשם "גויה", שנועד למשימות "יישום" בדאטה סנטרים, וכולם המתינו לראות איזה שפן יש לה בכובע גם בתחום המעבדים לשלב ה"אימון" - והאם סוף סוף תופיע תחרות ראויה למעבדי אנבידיה.

מהפכה פוטנציאלית למפתחים

משמעות ההכרזה אתמול (ד'), היא שמעתה יוכל כל מפתחי AI בעולם עם גישה ל-AWS להצטרף אל הלקוחות המעטים שהתנסו בו ולהתחיל לבחון בעצמם את המעבד של הבאנה דרך הענן.

גם אז, יש לציין מדובר רק באחת משני סוגי המשימות בעולם הבינה המלאכותית. בדאטה סנטרים קיימת חלוקה נוספת - בין מעבדים שנועדו לשלב ה'אימון' של המערכות, ומעבדים לשלב ה'יישום'. לא ניכנס כאן להבדלים ביניהם, אלא נאמר רק שהמעבדים לשלב האימון, השלב בו מתמחה מעבד גאודי, הם אלה שמושכים את מירב תשומת הלב. זאת, בין היתר, משום שהם אלה שעליהם מוטלות משימות העיבוד המורכבות והכבדות ביותר.

פוטנציאלית, מדובר במהפכה, משום שזו פעם ראשונה שיוצע לציבור המפתחים להשתמש במעבד שתוכנן מלכתחילה למשימות בינה מלאכותית, בעוד שהמעבד של אנבידיה רק "הוסב" לשימושי בינה מלאכותית. סיבה נוספת למסיבה היא שכדי להתנסות בהם, מפתחים לא יצטרכו לעזוב את הסביבה אליה הם רגילים בענן של אמזון.

ההכרזה אתמול עשויה להיות הצעד הראשון בשבירת המונופול של אנבידיה. האמון שהבאנה קיבלה מאמזון אומר המון, אבל חובת ההוכחה עתה היא על הבאנה, ועל היכולת שלה לגרום למפתחים שמריצים מודלים של AI בענן לבחור מבין האפשרויות בגאודי, ולא באנבידיה.

בדרך לשם צפויים עוד הרבה מכשולים. כך למשל, לדברי מדינה, הבאנה ואינטל מספקות ערכת תוכנה איתה "רוב המפתחים יוכלו לקחת מודל קיים ועם שינויים קלים בקוד להתאים אותו למעבד של הבאנה", אלא שההכרזה על ה"קלות" הזו, התקבלה בסקפטיות מסוימת על ידי הקהילה. למעשה, רק התנסות בשטח לאורך זמן תראה האם ההגירה למעבדים של הבאנה משתלמת למפתחים בשקלול של כל הפרמטרים, לא רק של ביצועים אלא גם של עלות ולא פחות חשוב - נוחות. מנגד, יש לזכור, לאינטל יש ניסיון רב במהלכים של "תאימות לאחור" של מוצרים.

בנוסף, הביצועים העודפים שהבאנה טוענת שיש לה על פני אנבידיה - 40%, מתייחסים לשיפור במדד עלות תועלת באימון של רשת נוירונים המשמשת בנצ'מרק מוכר בתחום בשם ResNet50 . אלא שקיימים עוד אינספור מקרי שימוש (יוז-קייסים), ורק המציאות וההשתפשפות במודלים שונים ומבחן ב"שטח" - יראו אם מדובר במעבר משתלם.

לבסוף, יש לזכור כי אנבידיה רחוקה מלהיות פראיירית. אף אחד לא יודע עדיין אילו שפנים יש לה בכובע, ולא רק מהבחינה הטכנולוגית. אנבידיה עשויה לנקוט בטקטיקה של הורדת מחירים כדי לחסום מעבר למתחרים. ובל נשכח את אמזון עצמה, שהפתיע עם שבב AI משלה לאותן משימות בדיוק בשם AWS Trainium , אותו היא הציגה באותו כנס עצמו שבו הציגה את גם השותפות עם אינטל. לחברה יש רזומה של למידה ממתחרים ושותפים רק כדי להיכנס יותר מאוחר לנעליהם. בקיצור, יהיה מעניין.