הממשל האמריקאי: לא נמצאו כשלים בהליך ההלוואה לקודאק

הסנאטורית אליזבת' וורן קראה לפתוח בחקירה לגבי הלוואה של 765 מיליון דולר שהייתה אמורה להינתן (ונעצרה) לענקית הצילום לשעבר כדי שתייצר רכיבים לתרופות קורונה

מטה חברת קודאק בניו יורק / צילום: Katherine Welles
מטה חברת קודאק בניו יורק / צילום: Katherine Welles

סוכנות ביקורת ממשלתית לא מצאה פסול בהליך, במסגרתו ניתנה הלוואה גדולה לחברת איסטמן קודאק לפיתוח מרכיבים לתרופות שנועדו להילחם בנגיף הקורונה, כך לפי העתק של דוח סיכום שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל. ההלוואה לבסוף נבלמה לפני שניתנה.

המפקח הכללי של הסוכנות שתיווכה את העסקה, תאגיד המימון לפיתוח בינלאומי של ארה"ב, נתן לסנאטורית אליזבת' וורן השבוע את ההערכה שלו בנושא, אחרי שהסנטורית קראה לפתוח בחקירה לגבי איך ענקית הפילם לשעבר הצליחה לקבל הסכמה להלוואה בגובה של כ־765 מיליון דולר מהממשלה ביולי.

בתגובתו, כתב המפקח הכללי של תאגיד המימון לפיתוח אנתוני זאקל, שהוא לא מצא עדויות לכך שלמישהו מעובדי הסוכנות היה ניגוד עניינים בתוכנית להעניק את ההלוואה, או עדויות "לכל התנהגות בלתי הולמת על ידי מי מהעובדים בתאגיד המימון לפיתוח".

הבדיקה נעשתה לאחר תקופה שבה תאגיד המימון היה באור הזרקורים. טראמפ העניק לתאגיד המימון את הסמכות להגיב לקורונה במסגרת "חוק הייצור להגנה". הסוכנות, שעברה רביזיה בתקופת ממשל טראמפ, מתמקדת בימים רגילים לרוב במימון פרויקטים בעולם המתפתח והיא מנוהלת על ידי אדם בהלר, איש מתעשיית הבריאות שהיה פעם שותף לחדר של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא היוצא.

העסקה להלוואת כסף לקודאק התגבשה מהר - "בקצב טראמפ" כפי שהגדיר זאת פיטר נבארו ,שעמד בראש המגעים להשגתה.

במסגרת התוכנית, קודאק אמורה הייתה לייצר רכיבים לתרופות גנריות מסוימות, כולל התרופה נגד מלריה הידרוקסיכלורוקווין, אשר טראמפ קידם כתרופה לטיפול בקורונה. חוקרים אמרו שאין לתרופה ערך לטיפול בחולים שאינם מאושפזים ובשלב מוקדם.

אך התוכנית למתן ההלוואה קרסה מהר. מועצת ניירות הערך והבורסות פתחה בחקירה לגבי איך קודאק הציגה את ההלוואה בדוחות שלה. וועדות בקונגרס בהובלת הדמוקרטים הודיעו על חקירות, ותאגיד המימון החליט להשהות את ההלוואה ללא תאריך סיום.

בלחץ הממשלה, קודאק מיהרה להוציא הודעה על ההלוואה לפני שהיא סוכמה, הג'ורנל דיווח מוקדם יותר. החברה שיבשה את ההודעות שלה לתקשורת המקומית, וזה שלח את המניות של קודאק לרכבת הרים. בכירים בממשל הכחישו שבתאגיד המימון לפיתוח לחצו על קודאק להכריז על ההלוואה.

בהערכה שלו, כתב המפקח הכללי של תאגיד המימון שהמשרד שלו מתכנן ביקורות בעתיד על פרויקטים של הסוכנות שיבואו תחת המטרייה של "חוק הייצור להגנה", כולל איך התאגיד מודיע על עסקאות "עם רגישות בשוק" לגבי חברות הנסחרות בבורסה.

כאשר הוכרז על התוכנית, לקודאק עוד היו הרבה שלבים להשלים בתהליך ההלוואה מול התאגיד, כולל בדיקה האם החברה עומדת בתנאי הסף לקבלת ההלוואה, כתב המפקח הכללי בביקורת שלו.

זאקל כתב שהיה סביר שהסוכנות תבחן את קודאק כמועמדת להלוואה וציין שחברות רבות פנו לתחומי ייצור הקשורים לקורונה ושלקודאק יש ניסיון קודם באספקת חומרים לתעשיית התרופות.

"הרקורד נקי והבדיקה העצמאית של המפקח הכללי מאשרת שתאגיד המימון לפיתוח פעל לפי הנוהל המקובל, ובמסגרת הזמן המקובלת שלו, שנקבעה על אנשים מקצועיים בתחום הפיננסים", אמר דובר של תאגיד המימון. נציג של קודאק סירב להגיב לדיווח.

האם היו מאחורי הקלעים מגעים עם הבית הלבן

עוזר של הסנאטורית וורן אמר שהבדיקה של המפקח הכללי לא בחנה האם היו מגעים בין הבית הלבן ומינויים פוליטיים אחרים לגבי ההלוואה. העוזר אמר גם שהבדיקה לא הגיעה למסקנה האם ההליך שנעשה בתאגיד המימון היה מספיק יסודי על מנת למנוע בזבוז כספי ציבור.

"מיקדנו את הבדיקה שלנו בנושאים שהם בתוך תחום הסמכות של המפקח הכללי על תאגיד המימון לפיתוח", אמר זאקל. "לא בדקנו את התנהלותה של קודאק או של כוח אדם שלא שייך לתאגיד המימון".

קודאק קיימה חקירה משל עצמה. בביקורת הזו נמצא שהחברה לא עברה על אף חוק בקשר לגילוי על ההלוואה.

אך בבדיקה של קודאק כן נמצאו כמה פערים הקשורים למשילות בחברה. נושא אחד היה מתנה שחבר בחבר המנהלים של קודאק, ג'ורג' קרפונקל, נתן ביום שמחיר המניה הגיע לשיא, אחרי הכרזת הממשלה. קרפונקל תרם את המניות, בשווי 116 מיליון דולר, לעמותת צדקה דתית שהקים.

קודאק הודתה מאז בכשלים אחרים. בחודש שעבר, אמרה החברה שחמישה בכירים שפרשו הצליחו לגרוף מיליוני דולרים על ידי מכירת אופציות במניות שלא היו שלהם בגלל בלמים חלשים בחברה שלא היו מספיקים כדי למנוע הנפקות לא מוסמכות של מניות. קודאק אמרה שתנסה לשחזר כ־3.9 מיליון דולר מעובדים לשעבר עבור השווי ההוגן של המניות בעת המכירה, וכ־3 מיליון דולר נוספים ממסים שעובדים לא שילמו עדיין.

בכנס של הוול סטריט ג'ורנל באוקטובר, מנכ"ל קודאק ג'ים קונטיננצה הגן על הדרך שבה ניהלה החברה את תוכניות ההלוואה ואמר שקודאק תמשיך בייצור רכיבים לתרופות בלי קשר לאם היא מקבלת תמיכה לכך מהממשלה או לא.

בינתיים, תאגיד המימון לפיתוח הודיע על הלוואה חדשה במסגרת התגובה שלו לקורונה. בחודש שעבר, הסוכנות הודיעה שאישרה הלוואה של 590 מיליון דולר לחברת ApiJect Systems Corp. אשר תייצר מזרקים הממולאים מראש בחיסון לקורונה.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי עוד לא אישר את המכשירים להפצה, אם כי החברה הייתה במגעים עם ה־FDA, כך לפי דובר של ApiJect. ב־FDA לא הגיבו לבקשת תגובה.