משרד התקשורת מכוון לשימוע בנוגע לעסקת הוט-IBC לפני פיזור הכנסת

המטרה היא למנוע מצב לפיו לא ניתן יהיה לאשר את העסקה בתקופה שלפני בחירות בשל מדיניות היועמ"ש הקובעת כי אפשר להמשיך לטפל רק בנושאים שהתחילו לדון בהם לפני ההליכה הבחירות

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

במשרד התקשורת מעוניינים לערוך את השימוע במסגרת אישור עסקת הוט-IBC בטרם יוחלט על בחירות, וזאת כדי להבטיח שגם אחרי הבחירות יוכלו להמשיך ולקדם את העסקה. הנוהג הוא שנושאים שנדונו לפני פיזור הכנסת יוכלו להמשיך ולהיות מטופלים בתקופה שלפני בחירות והיועץ המשפטי לממשלה לא מונע עיסוק בנושאים שהטיפול בהם כבר החל. השימוע נוגע לשינויים שיידרשו ברישיונות של חברת הוט ו-IBC במסגרת העסקה.

כפי שנחשף בגלובס, ברשות התחרות העלו תהיות לגבי העסקה אך הרשות ממשיכה לבחון אותה, מה שמעורר לחץ כבד במשרד התקשורת ובמשרד האוצר שתומכים בעסקה ומעוניינים לסיימה כמה שיותר מהר. רשות התחרות טרם שוכנעה שהוצאתה של חברת הוט משוק תשתיות התקשורת כשחקן עצמאי היא המעשה הנכון מבחינת טובת התחרות, והיא עדיין לא שוכנעה שהוט לא תפרוס תשתיות באופן עצמאי במקרה שהעסקה לא תאושר.

במשרד התקשורת ובאוצר סבורים כי המצב הכי טוב לשוק התקשורת הוא הקמתו של גוף מתחרה לבזק שיפרוס סיבים אופטיים בשיעור ניכר. כך יתקבל שוק שבו יש את בזק כשחקן הכי גדול אבל IBC תהיה שחקן שני דומיננטי, ופרטנר תהיה שחקן שלישי אחריה. בשני המשרדים סבורים שמצב זה עדיף היות ושוק של 3 שחקנים בתשתיות נייחות יהיה הרבה יותר אפקטיבי מאשר שוק של 4 שחקנים ואשר בו 3 השחקנים הקטנים יפרסו תשתיות באותו מקום בדיוק - מה שיבטיח שבאזורי הביקוש, קרי הבניינים הגבוהים בישראל תהיה תחרות של 4 שחקנים אבל בפריפריה ובאזורי בנייה נמוכה לא.

קשה לדעת לאיזה צד נוטים הסיכויים כיוון שהרשות מנהלת את בדיקותיה בצורה עצמאית ולפי שיקולים שהם נטו לטובת התחרות, אך היא קשובה לעמדות המקצועיות של המשרדים. במקרה שהעסקה תידרש לתנאים, סביר להניח שהיא לא תעבור את מחסום הרשות.