נובמבר חודש עשר: המדד העוקב אחר הישראליות בוול סטריט עלה כמעט 11%

חודש מצוין לישראליות בניו יורק הוביל את מדד גלובס-פרומתאוס לזינוק של 10.8% - לעומת עלייה של 10.1% במדד ת"א-125 ושל 11.8% בנאסד"ק • תת-מדד מדעי החיים טס בחודש שעבר יותר מ-17%,עם זינוק של 122% במניית ננוקס, בעוד שתת-מדד הטכנולוגיה קפץ ביותר מ-11%

חברת JFrog  צילום: SO&CO event management
חברת JFrog צילום: SO&CO event management

החברות הישראליות בוול סטריט מסכמות חודש טוב מאוד: הן נסחרו בחודש נובמבר במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר הישראליות בארה"ב, לעלייה של 10.8%. באותה תקופה, מדד ת"א-125 עלה ב-10.1%, בעוד שמדד נאסד"ק זינק ב-11.8%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים טס בנובמבר בשיעור של 17.1%, בזמן שמדד ת"א ביומד עלה ב-4.9% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה טיפס ב-11.1%. החברה הבולטת ביותר החודש בתת-המדד היא ננוקס, שרשמה בנובמבר זינוק של 122% במחיר המניה, שמשקף לה כעת שווי של כ-2.8 מיליארד דולר.

ננוקס מפתחת מכשירי דימות רפואי עם טכנולוגיה של ננו-פיקסלים, מה שמאפשר למכשירים להיות ניידים וזולים משמעותית מהקיים בשוק. כמו כן, החברה מפתחת בנוסף מוצר נלווה מבוסס ענן, שמאפשר גישה נוחה לרופאים ובעלי מקצוע נוספים למטרות אנליזה של הבדיקה ומערכות בינה מלאכותית, כדי לעזור לבעל המקצוע לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר בזמן הקצר ביותר.

מאז שהונפקה באוגוסט השנה, חוותה מניית ננוקס טלטלות, לאחר שמחקר של חברת סיטרון העניק לחברה מחיר יעד של 0 דולר, מה שגרם לקריסה במחיר המניה. עם זאת, נכון לסוף נובמבר, המניה מציגה תשואה של 240% מאז ההנפקה. העלייה המשמעותית החודש נובעת בעיקר עקב העובדה כי ננוקס מתכנת להציג בתחילת דצמבר את המוצר שפיתחה, ולבצע הדגמה של סריקות דו-ממדיות ותל-ממדיות.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה הוסיף לערכו בנובמבר 11.3%, לעומת עלייה צנועה של 2.5% במדד ת"א טכנולוגיה וקפיצה של 13.4% במדד נאסד"ק טכנולוגיה. המצטרפת החדשה ביותר אל תת-המדד היא חברת NeoGames, שביצעה הנפקה ראשונית לציבור בנובמבר.

ניאוגיימס מפתחת פלטפורמה אינטרנטית בתחום הלוטו, המיועדת לארגוניים ממשלתיים. החברה הונפקה לפי שווי של למעלה מ-400 מיליון דולר, ובתום יום המסחר הראשון זינק מחיר מנייתה ב-29%. ניאוגיימס מתכננת להשתמש בכסף שגייסה כדי להמשיך ולהתפתח לשווקים חדשים, וזאת בעקבות רוח גבית של משבר הקורונה, שמאיצה את הקצב שבו חברות לוטו עולמיות עוברת לפלטפורמות אינטרנטיות.

JFrog: צומחת לצד הענקיות

נציגת החודש במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת התוכנה הישראלית JFrog, שהצטרפה לנאסד"ק בספטמבר האחרון. ג'יי פרוג, שהוקמה בעיצומו של משבר הסאב-פריים ב-2008, הונפקה בנאסד"ק לפי מחיר מניה ששיקף לה שווי של 4 מיליארד דולר כמעט.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מזכירים כי ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 44 דולר למניה, כ-10 דולרים מעל המחיר שצפתה החברה בתחילת הדרך להנפקה. בהנפקה השלימה החברה גיוס של כ-393 מיליון דולר, מה שממצב אותה כהנפקה הישראלית הגדולה ביותר של חברות טכנולוגיות בשנים האחרונות, מאז מובילאיי, שהונפקה בשווי של כ-5.3 מיליארד ב-2014.

מניית ג'יי פרוג זכתה לקבלת פנים חמה, וזינקה ביום המסחר הראשון שלה ב-50% כמעט. כך, יום שהתחיל במחיר של 44 דולר, הסתיים במחיר של כמעט 65 דולר ובשווי שוק של מעל 5.7 מיליארד דולר. בפרומתאוס מציינים כי מחיר המניה כיום הוא כ-66 דולר, ומשקף לחברה שווי של כ-6 מיליארד דולר, זאת לאחר שבאוקטובר האחרון מחיר המניה כבר נגע ביותר מ-85 דולר.

ההנפקה התרחשה לצד ההתעוררות מחדש של שוק ההנפקות בארה"ב החל מ-2019, שהביאה לשורה של גיוסי הון של חברות טכנולוגיה, ביניהן גם הישראליות תופין, פייבר ולמונייד. על פי מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, ההנפקה עשויה לסייע לג'יי פרוג להתמודד עם התחרות המתממשת מצד חברות ענק כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון (שכיום הן לקוחות החברה), והיא תאפשר לה לצמוח לצדן.

ג'יי פרוג הוקמה מתוך פרויקט קוד פתוח שנועד לתת מענה לניהול ספריות תוכנה, וכיום מספקת פתרון טכנולוגי באמצעות גישה של תוכנה "נוזלית", שמאפשרת לחברות מכל התעשיות לשחרר עדכוני תוכנה רציפים, בתדירות גבוהה ובאופן אוטומטי.

אם בעבר המשתמשים נדרשו לעדכן באופן יזום וידני גרסאות של תוכנה חדשות לבקרים, החברה פיתחה כלים שעוזרים להפוך את התהליך לחלק יותר ובלתי מורגש - הן עבור החברה עצמה והן עבור המשתמשים; במקרים רבים העדכון אף קורה מבלי שהם בכלל יודעים. לחברה יש כיום 6,000 לקוחות כמעט, ביניהם גוגל, אמריקן אקספרס, מיקרוסופט וצ'ק פוינט.

בתחילת נובמבר פרסמה ג'יי פרוג את התוצאות הכספיות הראשונות שלה כחברה ציבורית. תוצאותיה לרבעון השלישי של 2020 עקפו את התחזיות, והציגו צמיחה מתמשכת. לפי הניתוח של פרומתאוס, ההכנסות המצטברות בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכמו בכ-108 מיליון דולר, והן משקפות גידול של כ-46% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

תוצאות החברה מראות כי היא שומרת על שיעור רווח גולמי גבוה של כ-81% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, בדומה לתקופה זו ב-2019. עם זאת, החברה עדיין לא רווחית, אך בפרומתאוס מציינים כי ההפסדים החשבונאיים שלה הולכים ומצטמצמים.

חלק הארי של הוצאות החברה (על בסיס Non-GAAP) הוא הוצאות מכירה ושיווק, המהוות כ-36% מסך ההכנסות, לעומת הוצאות מחקר ופיתוח והנהלה וכלליות, המהוות כ-24% וכ-13% מסך ההכנסות, בהתאמה.

בפרומתאוס מציינים שכיום, ג'יי פרוג מפסידה תפעולית מנקודת ראייה חשבונאית, בעיקר בגלל הוצאות תגמול לעובדים: בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה החברה הפסד תפעולי של כ-6.2 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-6.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, על בסיס Non-GAAP נרשמה רווחיות תפעולית של כ-10% מההכנסות.

נסחרת לפי מכפילי הכנסות גבוהים

לפי כלכלני פרומתאוס, במצגת שהציגה החברה למשקיעים, היא מציינת כי שמה לה למטרה להקטין את כלל הוצאות התפעול, בעיקר את הוצאות המכירה והשיווק, ולהגיע לרווחיות תפעולית Non-GAAP של כ-23% בטווח הארוך. קופת המזומנים של ג'יי פרוג בתום הרבעון השלישי עומדת על כ-580 מיליון דולר, ומנגד לחברה אין התחייבויות פיננסיות.

מאז הקמתה הרחיבה החברה את קו המוצרים שלה, בין שבפיתוח מוצרים נוספים סביב רעיון הליבה, ובין שבאמצעות רכישת חברות. עד היום קנתה החברה חמש חברות, וכל שנתיים השיקה מוצרים חדשים.

למרות הצמיחה המרשימה, החברה נסחרת לפי מכפילי הכנסות גבוהים, ונשאלת השאלה האם שווי השוק משקף בסיס כלכלי איתן.

לפי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "ככל שעולם התוכנה הארגונית מתפתח והופך מורכב יותר, כך יש צורך בעדכונים שוטפים של התוכנות באופן שקט וזורם, שלא יפריע למהלך העסקים הרגיל. כיום, כאשר אפליקציה ארגונית נדרשת לעדכון, הציפייה מספק התוכנה היא שהעדכון יבוצע בתוך שעות באופן שלא יפריע למהלך העסקים השוטף של הארגון".

שבח מוסיף, "כיום אנו נמצאים בעת שבה עובדים יותר מרחוק, הצורך בתוכנות ובאבטחה הולך וגובר, ובנוסף, עולם ה-IOT (האינטרנט של הדברים) הולך ותופס תאוצה. לכן, כמות התוכנות, וכנגזרת מכך עדכוני התוכנה, הולכת וגוברת באופן שמחדד את החשיבות של היכולת לבצע עדכוני תוכנה תוך כדי תנועה, וכאן נכנסת ג'יי פרוג לתמונה.

"עולם ה-IOT נמצא כיום בחיתוליו, ונראה שעדכוני התוכנה יהיו רלוונטיים לא רק לציוד ולתוכנות ארגוניות, אלא גם למכונות תעשייתיות, ואפילו למוצרי חשמל ביתיים שהופכים להיות חכמים. ככל שהחברה תדע להתמודד עם התחרות ותמשיך לצמוח באחוזים דו-ספרתיים, היא תוכל להצדיק את שווי השוק הנדיב שלה". 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות