הממשלה אישרה: סגר לילי מיום רביעי. הקניונים יישארו פתוחים

לפי הצעתו של ראש המל"ל, הסגר הלילי יימשך לאורך כל ימי החג • הקניונים יוסיפו להישאר פתוחים למעט בערים אדומות • כ"ץ: "אם בוחרים בסגר לילי צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם. אפשר להתחיל בו מיד"

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

החל מיום רביעי הקרוב תתחיל תוכנית שלושת השלבים על בסיס מדדים עדכניים שיובאו מחר (ג') לאישור הקבינט על ידי משרד הבריאות. המשמעות היא שהחל מיום ד' יחול סגר לילי, במסגרתו תיאסר פעילות מסחר ויטלו הגבלות תנועה בין אזורים. השעות של הסגר ייקבעו בממשלה.

הקניונים יוסיפו להישאר פתוחים למעט בערים אדומות. גם פעילות מוגבלת של מוזיאונים ותרבות תאושר בתיאום של משרד התרבות והבריאות.

מוקדם יותר, ראש המל"ל מאיר בן שבת הציג בפני שרי קבינט הקורונה וראש הממשלה בפתח ישיבת הקבינט הצעה להטיל סגר לילי בחג חנוכה, לכל ימי החג. בן שבת מציע לפעול במדרגות, כאשר המדרגה הראשונה תהיה סגר לילי החל מחנוכה, מדרגה שנייה מדיניות ריסון מהודק שהוצגה אתמול בקבינט על ידי משרד הבריאות הכוללת צמצום תחבורה, סגירת מערכת חינוך בערים כתומות ואדומות וסגירת המסחר, והמדרגה השלישית תהיה סגר כללי.

שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ תמכו בהטלת סגר לילי מיידי, כדי להימנע מפגיעה במסחר. לדברי כ"ץ: "אם בוחרים בסגר לילי צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם. אפשר להתחיל בו מיד. צריך לבדוק 14 יום למדד הבא ולראות את האפקט כי אני לא רוצה שבקלות ראש נעבור לסגר מלא".

פרץ הוסיף: "עד היום משרד הבריאות לא הביא לנו נתונים על ההדבקה ברשתות השיווק. צריך להבין שאו שהכול פתוח או שהכול סגור. צריך להודיע מראש לציבור שבאמצע ינואר נגיע לסגר, אלא אם מקדם ההדבקה יירד לנתון שנקבע. שיידעו כולם: אם לא נגיע ליעדים - כולם ייכנסו לסגר".

השר עמיר פרץ הביע תמיכה בעמדתו של השר כ"ץ, ואמר כי "משמעות סגירת המסחר היא הגברת האבטלה. חובה לשמור על המסחר פתוח תוך כדי מגבלות חדשות. לא ייתכן שהגדרנו פיילוט, הוא עבד טוב, וכעת אומרים לקניונים שלמרות שהפיילוט עבר בהצלחה, למרות ששמרתם על הכללים ולמרות שהוכח כי אין קשר בין תחלואה לבין מסחר, תאלצו לסגור".

פרץ התייחס לאפשרות להטלת סגר נוסף ואמר "אם לא תהיה ברירה ויהיה צורך לעשות זאת, יש לקבוע מראש תאריך לסגר באמצע ינואר ועד אז לאפשר לציבור להיערך, ולבעלי העסקים להשתמש בסחורה שנמצאת במחסנים וכך תהיה חלוקה צודקת יותר של הנטל בין כל האזרחים ובין כל הענפים ויוצרת ודאות בהתנהלות של החיים בצל הקורונה".

השר שטייניץ אמר "אני משוכנע שסגר לילה הוא אמצעי אפקטיבי להורדת ה-R. אין לי ספק שחלק גדול מההדבקות הן בלילה, בחתונות, במסיבות ובאירועים חברתיים. אין לי ספק שסגר שמתחיל משבע או שמונה בערב יהיה אפקטיבי מאוד. יש לכך יתרונות, והעיקריים: שהוא לא פוגע בכלכלה ולא בחינוך. יש פה רווח בלי הפסד במה שמעניין אותנו. ההצעה שלי - להתחיל את הסגר בשבע בערב עד חמש בבוקר. אחרי חנוכה אפשר להקל ולהתחיל את הסגר הלילי בשעה מאוחרת יותר".

לדברי שטייניץ, "ההצלחה של הפיילוט בקניונים הייתה בהקפדה על תנאי הפיילוט ולא על ההדבקה. יכול להיות שההקפדה נשמרת אבל התחלואה עולה. לכן אנחנו צריכים לסגור את הקניונים. השאלה של חנויות רחוב ושווקים היא שאלה פתוחה. לדעתי, ריסון מהודק צריך לכלול את הכול".

"אנחנו בריסון מהודק כבר כמה חודשים", אמר השר יזהר שי. "התחלואה לא עלתה בגלל הקניונים, אז נסגור את מה שפתחנו ולא נפתח עוד? התחלואה תמשיך לעלות כי לא טיפלנו במוקדי התחלואה. הגיע הזמן לחוקק את העלאת הקנסות ולהתחיל לאכוף את ההפרות. בן אדם שמסכן אנשים חייב לדאוג שייכנס לבידוד. צריך להפסיק לפגוע במי שמציית להנחיות".

"צריכים להתחיל כמה שיותר מהר לבצע ריסון מהודק"

השר יובל שטייניץ שהביע תמיכה בסגר לילי גם בישיבה שנערכה אתמול, אמר הערב כי "הסגר הלילי חשוב. לא רק בחגים, זה יצמצם קיום חתונות, מפגשים חברתיים ומסיבות רחוב". אתמול טענו במשרד הבריאות כי הצעד של הטלת סגר לא יעיל, אך טרם הביעו עמדתם בדיון הערב.

פרויקטור הקורונה נחמן אש התנגד להצעה לסגר לילי, ואמר "הסגר הלילי הוא לא אפקטיבי. אם רוצים להוסיף אותו למגבלות שהמשרד מציע - תפאדל". הממונה על בריאות הציבור ד"ר שרון אלרואי אמרה כי "אם רוצים להימנע מסגר צריכים להתחיל כמה שיותר מהר לבצע ריסון מהודק".

שטייניץ הגיב ואמר: "אם נמתין עם הריסון המהודק נגיע לסגר מלא. אם נתחיל עכשיו עם הריסון המהודק, לא נגיע לקריטריונים של סגר מלא".

לדברי השר ישראל כ"ץ, "אם הולכים לסגר לילי צריכים להתחיל אותו מנקודה שהוא לא יפגע בכלכלה ולצאת ממנו רק במדדים שייקבעו מבעוד מועד ככאלה שבהם נעבור לשלב הבא". עוד הוסיף כ"ץ כי "אין הורדה של תחלואה בלי שאנשים מוגבלים ביציאה מהבתים. שום דבר אחר לא מוריד את התחלואה וגם לא מונע העלאה".

לדברי ערן יעקב, מנהל רשות המסים, "לא סיימנו את הסגר השני. יש דברים שחודשים רבים לא פתוחים. חשוב לזכור את זה כל הזמן. עלות המסחר היא 5.6 מיליארד שקל בחודש וזה מצטרף ל-100 אלף מובטלים. אנחנו מפצים את העסקים אבל צריך לזכור שלחלק מהם לא יהיה להם לאן לחזור".