עוד הופעה מבוטלת, הפעם של ניק קייב. מה יעלה בגורל כספי הצרכנים?

הזמר ניק קייב מבטל את סיבוב ההופעות האירופי ובכלל זה את ההופעה שתוכננה להתקיים בישראל • רוכשי הכרטיסים קיבלו הודעה ממפיק המופע שוקי וייס ובה התבשרו כי יקבלו שובר מוגדל למימוש עתידי

ניק קייב / צילום: Eduardo Verdugo, AP
ניק קייב / צילום: Eduardo Verdugo, AP

הזמר ניק קייב מבטל את סיבוב ההופעות האירופי ובכלל זה את ההופעה שתוכננה להתקיים בישראל. רוכשי הכרטיסים קיבלו הודעה ממפיק המופע שוקי וייס ובה התבשרו כי יקבלו שובר מוגדל למימוש עתידי. הלקוחות זועמים ורוצים החזר כספי וייס פירט את נסיבות הביטול ואת הסיטואציה שאליה נקלע הענף שנדגיש שכמעט שלא קיבל כל תמיכה מהמדינה. כך פורסם בהודעה שקיבלו רוכשי הכרטיסים: "עשרה חודשים לתוך המשבר העולמי ועולם המופעים עדיין בשיתוק מוחלט. העולם כולו ובפרט תחום המופעים עדיין לומד ומעריך את הנזקים, האלטרנטיבות ואת העובדה שהמגפה לא מאחורינו. ניק קייב נאלץ להודיע היום על ביטול סיבוב ההופעות העולמי, אשר כלל כ-60 מופעים בחלק הראשון של המסע - כולל ישראל, ותוכנן להתחיל באפריל 2020 ונדחה עם התפרצות המגפה לאפריל 2021. המופע בהפקת ענק שיועדה לאצטדיונים וארינות גדולים ואי הוודאות לגבי האפשרות לקיומו ביוני 2021 גרם להנהלת האמן לקבל את ההחלטה על ביטול.

"יחד עם תחושת האכזבה והצער הגדול מהביטול אנו רואים לראשונה נקודת אור בעובדה שחברות ההפקה הגדולות בארה"ב ובאירופה שותפות להערכה שענף האירועים הגדולים יחזור להתקיים כבר בקיץ וסתיו 2021, עם ההתקדמות בהערכות להפצה עולמית של החיסון. לצד ההתקדמות בעולם, גם אנחנו כבר עובדים יחד עם ניק קייב וצוותו, על תכניות חלופיות ל2021 ו- 2022. כבר פירטנו רבות על תאונת השרשרת הכלכלית שהענף חווה, ואנו ממשיכים לעבוד יחד עם האמנים והאולמות/פארקים אשר קיבלו מקדמות גדולות, שהועברו כבר בתורן לתשלומי ספקים שונים במסגרת הערכויות הגופים למופעים המתוכננים.

"אנו ממשיכים לעשות כל מאמץ כדי לשוב ולקיים את אירועי התרבות שאנחנו כל כך אוהבים, תוך כדי שמירה על הקהל שלנו, הצוותים העובדים, והאמנים המופיעים. ובמקביל גם להתחיל בשיקום ענף התרבות, ולהמשיך ולהביא אליכם את ההופעות הטובות ביותר לאחר סיום המשבר. כפי שנוהגים כלל עמיתנו בחו"ל - אנו פועלים לזכות את רוכשי הכרטיסים למופע שבוטל/נדחה בוואוצ'ר (שובר) אשר אותו יוכלו לממש למופעים החדשים של ניק קייב, או לחילופין לכל אחד מופע ממופעי שוקי וייס (רד הוט צ׳ילי פפרס, סלין דיון, פיקסיז, מוריסי, פורטיסחרוף, ומופעים נוספים שיפורסמו בשנה האזרחית החדשה).

"ערכו של הוואוצ'ר למימוש בהופעה שבחר הלקוח יהיה בשווי של 110% מסכום הרכישה המקורי (כך למשל כרטיס שנקנה ב- 400 שקל יעמיד לזכות הרוכש סכום של 440 שקל בואוצר). תוקפו של הוואוצ'ר יהיה 18 חודשים מיום המופע המקורי. בהקשר זה חשוב לנו להדגיש פעם נוספת, כי משבר הקורונה - אשר טרם הגיע לסיומו - יצר נסיבות קיצוניות וחסרות תקדים, במשק בכלל ובשוק האירועים וההופעות בפרט; ואנו נפעל לעדכן את מדיניותנו בעניין, בהתאם להתפתחויות ו/או הנחיות רגולטוריות חדשות. בינתיים, אנו עושים כל מאמץ בכדי לשמור על קהל הלקוחות שלנו, ומשקיעים משאבים אדירים על מנת להמשיך ולהביא אליכם את ההופעות הטובות ביותר לאחר סיום המשבר, ועד אז מאחלים לכולנו בריאות טובה".

רוכשי הכרטיסים זועמים: "אפשר ללכת עם הוואוצ'ר למכולת?"

האכזבה של רוכשי הכרטיסים לא איחרה לבוא. פ' שפנתה לגלובס, רכשה זוג כרטיסים למופע לפני כשנה במחיר של 1,200 שקל. "הייתי מצפה שיתנו לנו את האופציה לבחור בין שובר ובין החזר כספי. יכול להיות שהייתי בוחרת בשובר מתוך סולידריות אבל כעת הפכתי לבת ערובה". מאות תגובות העלו צרכנים לעמוד הפייסבוק של שוקי וייס. "למה אני צריכה לממן את החובות שלך לספקים", תוהה גולשת אחת שדורשת לקבל את כספה חזרה". גולשת אחרת כתבה "כבר יש לי כרטיסים לשתי הופעות אחרות שלא ברור מה יעלה בגורלן. אם לא תחזירו כספים תאבדו לחלוטין את אמון הלקוחות ותסללו דרככם לערכאות משפטיות. אנשים השקיעו ממיטב כספם והם זכאים לקבל אותם בחזרה, במיוחד בתקופה זו".

רוח הדברים נמשכת בתגובות אחרות: "אם לא תחזירו כסף ניאלץ להיפגש בבית משפט. קיבלתם ממני הלוואה של 2,000 שקל לשנה וחצי, הגיע הזמן להחזיר את הכסף, לא ואוצ'ר ולא עוד הבטחות". "כולנו נקלענו למצב הנוראי הזה אבל אתה מחזיק בכסף לא שלך. אפשר ללכת עם הוואוצ'ר למכולת?", שואלת גולשת אחרת.

בחלק קטן מן התגובות הובעה אמפטיה, "יש לי כרטיסים לרד הוט צ'ילי פפרס ואני סומך עליכם במאה אחוז". בתגובה אחרת מבקש גולש מהצרכנים "לגלות סבלנות וההופעות יחזרו. שוקי וייס היקר כבר 40 שנה הופך עולמות ומביא הופעות בינלאומיות לישראל, הפסיד כסף פעמים רבות. הדיון על הוואצ'רים עבר כל גבול", כתב אבל סייג "צריך לאפשר למי שאינו מעוניין לקבל את כספו. מי שיכול להתאפק זה הזמן לומר לו תודה חזרה".

ומה אומר וייס? "מדובר במופע בינלאומי וחלק לא מבוטל מכספם של רוכשי הכרטיסים הועבר כבר מזמן כמקדמות לטובת קיום המופעים בין אם לצרכי שיריון טיסות, העברות מטענים השכרות ציודים ועוד כפי שנדרש מהמפיק עם החתימה על החוזים עם האמנים, גם לצוותי חו"ל יש קושי לקבל את המקדמות בחזרה או להשיב אותם אל עשרות האמרגנים והמפיקים ברחבי אירופה - מסלול סיבוב ההופעות שתוכנן, ברור שבכוונת האמן לחזור ולהופיע ולמלא את מחויובותו ולהופיע לכשיתאפשר, ובזמן הביניים עד אז אנו מציעים את הוואוצ'ר כולל הטבה מסוימת לרוכש לבחור כרטיס לתאריך המופע החדש שיפורסם או לכל מופע של שוקי וייס, הוואוצר מבטיח את כספו ובתקווה שנחזור כולנו לתקופה רגילה במהרה.

"איננו פועלים בחלל ריק ואנו חשים את התרעומת של הקהל - אך מה הברירה? גל של פשיטות רגל אצל אמרגנים ומפיקים שבגינו קהל רוכשי הכרטיסים יקבל בחזרה פרוטות מעטות בלבד מערך הכרטיס או פתרונות יצירתיים שיובילו את כולנו לעתיד טוב יותר ולקחת חלק בהופעות, אמן מהר ובקרוב".

עוד ציין וייס כי "כל האופציות ישקלו בעתיד הקרוב, נדרשת מהקהל סבלנות בזמן שאנחנו וגם צוותי חו"ל עמלים לפתור את בעיית הכספים ששולמו לספקי צד ג בחו"ל - כמו חברות תעופה שאינם מחזירות כספים בארץ וגם בחו"ל, מטוסי מטען ששוריינו מזכים את הלקוחות בוואוצ'ר לשימוש עתידי ולא בהחזר כספי ועוד - המצב ממש אינו כזה שכספי הכרטיסים יושבים בחשבון בנק זמין ולא פחות חשוב להבין שהבעיה היא כלל עולמית ולשם שינוי איננה רק של מדינת ישראל ורוב מדינות העולם אימצו את שיטת הוואוצ'ר כדרך בה מבטיחים לקהל את כספו.

"מדובר ב-60 הופעות שנקבעו ברחבי אירופה ושבוטלו לאחר שתמה תקופת ההארכה הראשונה. ברור לכולם שהקורונה לא תעלם כפי שחשבו במרץ 2020 'תוך כמה חודשים' ועולם העסקים והאירועים בפרט נוכח לדעת שגם לאחר כמעט שנה איננו רואים תאריך יעד לחידוש האירועים , יש שביב תקווה ליעילות החיסון אך כולנו יכולים רק לקוות שבחודשים הבאים התמונה תתברר ושאכן המגפה תהיה בשליטה, איננו נעלמים, ולאחר 40 שנות פעילות הקהל יכול לדעת שנעשה הכל אבל הכל להגיע לפתרון הטוב ביותר האפשרי".