ביומד | פיצ'ר

זמן הביומד: החברות המקומיות מגייסות הון בוול סטריט, בתל אביב וממורי ארקין

אינספירה, שפיתחה מכשיר להחלפת חמצן בדם, מתכננת לגייס 15 מיליון דולר בנאסד"ק • סונוביה מדיקל, שפיתחה מסכות מבד אנטי בקטריאלי, גייסה 35 מיליון שקל בבורסה ו-12 מיליון שקל בהנפקה פרטית • אלמדה ונצ'רס מובילה גיוס 6 מיליון דולר לנוראמי, שבו ישתתף גם מורי ארקין

שוק הביומד / צילום: Shutterstock
שוק הביומד / צילום: Shutterstock

שוק הביומד הישראלי ממשיך לרכז עניין ולגייס הון, בשווקים הסחירים בוול סטריט ובתל אביב וגם מהמשקיע הוותיק בתחום, מורי ארקין.

חברת אינספירה, שפיתחה מכשיר להחלפת חמצן בדם במקום הנשמה מלאכותית, מתכננת לגייס 15 מיליון דולר בנאסד"ק. את הגיוס, המתוכנן לעוד כמה חודשים, יוביל בנק ההשקעות בנצ'מרק קומפני, אשר ישמש כחתם על 10 מיליון דולר מן הסכום, וטרם ידוע לפי איזה שווי חברה תיעשה ההנפקה.

אינספירה גייסה עד היום כ-3 מיליון דולר, והיא נמצאת בימים אלה בעיצומו של גיוס גישור נוסף לפני ההנפקה. לפני מספר חודשים בחנה החברה הנפקה גם בבורסה של אוסטרליה, שבה לעיתים נסחרות חברות ביומד ישראליות שעדיין מעט קטנות עבור נאסד"ק, אולם בסופו של דבר ויתרה על מהלך זה.

המוצר של החברה פותח השנה, ועדיין לא קיבל אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית). החברה מקווה כי תוכל לקבל אישור עבורו במסלול המקוצר למכשור רפואי (510k) על בסיס ניסויים שביצעה בחזירים, כאשר המוצר לא נבדק עד היום בבני אדם. אם אומנם ילך הכול על פי התוכנית, היא תוכל להגיע לשוק בתחילת 2022.

לדברי ג'ו חיון, מנכ"ל משותף בחברה, "מכונות הנשמה הן כלי מציל חיים, אבל הן גם מסוכנות ומאוד טראומטיות עבור המטופל. המכשיר שלנו הוא קנולה (צינור פיום) מיוחדת שנכנסת לתוך הצוואר ומאפשרת להוציא כמות קטנה של דם בכל פעם, לחמצן ולהחזיר פנימה. המוצר הזה כל כך קטן ואין צורך בהדמיה כדי להחדיר אותו, שאנחנו חושבים שהוא יכול להוות תחליף לא רק למכונת לב-ריאה (אקמו), אלא אולי גם לחלק מפרוצדורות ההנשמה הרגילות".

חיון הוסיף, כי "אנו חושבים שנוכל לקבל את האישור במסלול המזורז כי אנחנו מחמצנים את הדם כמו מכשיר האקמו, רק מושתלים במקום אחר, פולשני פחות. באשר לבחירה בנאסד"ק לגיוס קטן יחסית לחברת מכשור רפואי לפני מכירות, אומר חיון כי "אנחנו מרגישים שנאסד"ק מבינה אותנו יותר מאוסטרליה או הבורסה בתל אביב". אינספירה הוקמה על-ידי ד"ר אודי נוסינוביץ, דגי בן נון וחיון.

נמשך גל ההנפקות בת"א

בינתיים בבורסה בתל אביב נמשך גל ההנפקות בתחום הביומד, לאחר תקופה ארוכה של יובש. אחרי ההצלחות של שותפות ההשקעות בבריאות דיגיטלית אלמדה ונצ'רס, שנסחרת לפי שווי של 57 מיליון שקל, ושל חברת יומן אקסטנשנז, שכבר נסחרת בשווי של 682 מיליון שקל - שווי נדיר ביותר לחברת ביומד בשלב הראשון אחרי הנפקה בת"א - מגיעה גם סונוביה מדיקל, שפיתחה מסכות מבד אנטי בקטריאלי.

החברה גייסה 35 מיליון שקל בבורסה, נוסף על 12 מיליון שקל שגויסו בהנפקה פרטית, וזאת לפי שווי של 94 מיליון שקל לפני הכסף. השתתפו בגיוס גופים מוסדיים, כגון משקיע העוגן מור בית השקעות, הפעיל בשנה האחרונה בתחום הביומד, הפודטק והקנאביס, פסגות ואקסלנס-הפניקס, וכן קרן נוקד, קרן אלפא, אלטשולר שחם וכלל ביטוח.

ההנפקה, בהובלת נדב רבן מחברת החיתום רוסאריו קפיטל, בוצעה בצורת הצעה לא אחידה, ונסגרה עם ביקושי יתר. את הגיוס הפרטי הובילו המשקיעים ירון יעקבי וזאב ברונפלד, משקיע הביומד שהיה פעיל מאוד בבורסה לפני כעשור וכעת עושה קאמבק.

סונוביה פיתחה טכנולוגיה על בסיס פיתוח של אוניברסיטת בר אילן, המאפשרת הפחתת זיהומים ובקטריות, שאותה ניתן ליישם על סוגים שונים של טקסטיל. בין היתר פיתחה החברה מסכות רב-פעמיות, שלדבריה משמידות באופן אקטיבי 99% מהחיידקים והווירוסים. החברה קיבלה תמיכה למו"פ שלה מהאיחוד האירופי.

ב-2018 חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת Bruckner Textile Machinery הגרמנית, שבמסגרתו אספקת המכונות (מכירה חד-פעמית) תבוצע על-ידי Bruckner ואספקת תרכובות הכימיה (מכירה רב-פעמית) תבוצע על-ידי סונוביה. מוצרי המסכות שאותם משווקת החברה בעצמה הניבו לה הכנסות של 3 מיליון דולר ברבעון השלישי השנה.

ארקין משקיע בנוראמי מדיקל

אלמדה ונצ'רס, שנכנסה כאמור לאחרונה לבורסה בת"א, הודיעה גם על סבב גיוס בן 6 מיליון דולר בחברת נוראמי מדיקל, שבו ישתתף גם מורי ארקין. נוראמי פיתחה שתל מתכלה לאיחוי רקמות רכות לאחר ניתוח. הגיוס נועד לממן ניסוי קליני אשר להערכת החברה יאפשר לה לקבל אישור FDA למוצר הראשון שלה, לאיחוי קרום המוח לאחר הליך כירורגי, תוך הגנה מפני זיהום ודליפה של נוזל השדרה.

אלמדה משקיעה בנוראמי 2 מיליון דולר, כאשר מיליון דולר יושקעו בשלב ראשון ומיליון דולר נוספים יושקעו בכפוף להשלמת אבן דרך מסוימת עד לסיום השנה הראשונה ממועד ההשקעה הראשונה. קבוצת ארקין מצטרפת למשקיעים, שבהם גם חברת ההשקעות גלנרוק של לאון רקנאטי. נוראמי גייסה עד כה סכום כולל של כ-5 מיליון דולר מרשות החדשנות וממשקיעים נוספים, כולל חממת NGT3VC ומשקיעים מסין.