אחרי הבניין הגבוה בעולם ושליחת גששית למאדים, איחוד האמירויות נערך לאתגר הבא: התיירים הישראלים

עבור כלכלה שמשקיעה סכומי עתק כדי לבסס את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי החדשנות והטכנולוגיה, ההון האנושי הקיים בישראל הוא מכרה זהב, והתיירות היא אמצעי למשוך אליה יזמים ישראלים

מלון SHANGRI LA HOTEL באבו דאבי / צילום: shutterstock
מלון SHANGRI LA HOTEL באבו דאבי / צילום: shutterstock

באיחוד האומות האמירויות הערביות אוהבים אתגרים. אין הכוונה לחידות היגיון או לקובייה הונגרית, אלא לאתגרים בקנה מידה ענק, וכמה שיותר קשה, מסובך, ופורץ דרך - יותר טוב. הבניין הגבוה בעולם? אין שום בעיה: גובה הגג של מגדל הבורג' חליפה בדובאי מתנשא לגובה 739 מטר - 165 מטר יותר מהבא בתור ברשימה, מגדל שנגחאי. ומי אמר שהשמיים הם הגבול? ביולי האחרון שיגרה איחוד האמירויות את הגשושית "תקווה" אל המאדים, ובכך הפכה לאחת המדינות הבודדות (והמדינה הערבית הראשונה) לשלוח משימת חלל למרחק רב כל כך מכדור הארץ. כעת, לאחר שעמדו בהצלחה בשורה ארוכה של אתגרים ויעדים, באיחוד האמירויות נערכים לאתגר מסוג חדש לחלוטין, אחד שלא ניתן לפתור באמצעות השקעות ענק או טכנולוגיה מתקדמת: התייר הישראלי.

מאז ההודעה על חתימת ההסכם ההיסטורי בין המדינות, באיחוד החלו להתכונן. השבוע נרשמה נקודת ציון היסטורית, כשהטיסה המסחרית הראשונה בין המדינות נחתה בדובאי, וכ-170 ישראלים פרטיים הגיעו למדינה לראשונה. כעת, באיחוד מעריכים כי מספרי התיירים הישראלים צפויים לזנק כבר בשבועות הקרובים, ומשקיעים מאמצים ומשאבים כדי להתכונן לכך בצורה הטובה ביותר האפשרית. וכמו תמיד, הכול חלק מאסטרטגיה רחבה וממחשבה ארוכת טווח, בדרך להתמודד עם האתגר בהצלחה יתרה.

להחליף את מסלול הסקי בקניון ממוזג

לפני התפרצות מגפת הקורונה, איחוד האמירויות הצליחה לבסס את מעמדה כאחד ממרכזי התיירות הגדולים והמבוקשים במזרח התיכון. בשנת 2018 נכנסו לאיחוד לא פחות מ-15.9 מיליון תיירים - כמעט פי שניים מאוכלוסיית המדינה כולה (אשר מונה כ-9.5 מיליון איש). המספרים האדירים גם הפכו את תחום התיירות במדינה למרכיב מרכזי בכלכלה המקומית, אשר אחראי לכ-12% מהתל"ג.

לאחר שנה קשה לסקטור התיירות העולמי כולו, גם באיחוד האמירויות מתחילים להתאושש, ומספרי התיירים המגיעים עולים בהתמדה. אך בנוסף לחזרת התיירים ה"קבועים", כעת נערכים במדינה גם לתיירים הישראלים שיגיעו למדינה לראשונה - ובמספרים גדולים. על-פי הערכות שונות של גורמים בכירים באיחוד, מספרי התיירים הישראלים עשויים להגיע למאות אלפים כבר בשנה הקרובה, ובעתיד, הם מקווים, אפילו יותר מכך.

לשם כך, באיחוד נערכים כבר עכשיו ככל יכולתם. המטרה, לראייתם, היא לספק לתייר הישראלי חוויית חופשה יוקרתית ואקסלוסיבית, כזו שתחליף את הנסיעה לסקי בהרי האלפים או למועדון ספא אירופי. אך גם הם מבינים כי מגוון התיירים הישראלים רחב, וכי בנוסף לאלו שיחליפו את מסלולי הסקי בקניוני הענק ישנם גם רבים אשר יבקשו לשדרג את חוויית "הכול כלול" בטורקיה, לחופשת חוף מפנקת בפוג'ירה או אג'מן.

גם לאלו וגם לאלו, נערכים כעת במדינה. כבר בחודש הקרוב אמורים מרבית המלונות והמסעדות להציע גם אפשרויות כשרות בתפריט, ורבים כבר כוללים שלטים ותפריטים בעברית. בנוסף, משרד התיירות החל להעביר הדרכות ייעודיות לעובדי הסקטור אודות מאפייני התרבות הישראליים, הכול במטרה להקל על התיירים הישראלים ככל האפשר ולמנוע אי הבנות.

המטרה של ראשי תחום התיירות באיחוד, במקרה הזה, כפולה: ראשית, הם מאמינים כי הקירבה הגיאוגרפית (רק כשלוש שעות טיסה), האקלים החם, והסקרנות ממקום שעד לאחרונה היה סגור מפני ישראלים, יהפכו את איחוד האמירויות ליעד נחשק לתיירים ישראלים, אשר יגיעו בהמוניהם ויסייעו לתחום להתאושש מאתגרי הקורונה. אך אלו רק היתרונות קצרי הטווח, ובאיחוד האמירויות, כפי שהישראלים ילמדו, תמיד ישנה תוכנית רחבה וארוכת טווח הרבה יותר.

המטרה: היזמים הישראלים

באיחוד האמירויות השקיעו בשנים האחרונות מאמצים ומשאבים רבים כדי לספק לאורחים במדינה חוויה טובה ככל הניתן (לא בכדי אני ומשפחתי גרים כאן כבר ארבע שנים). החל מהכנסת האורחים של המקומיים, דרך איכות החיים ועד שלל הטבות מקצועיות ופיננסיות, בעיקר לאנשי עסקים בתחומי היזמות והטכנולוגיה (אבל לא רק). באיחוד משקיעים רבות כדי לשכנע כוח אדם איכותי בתחומים הרלוונטיים לעבור ולגור במדינה, גם אם לתקופה מוגבלת.

מאז החתימה על ההסכם, באיחוד האמירויות זיהו נכונה את המשאב הגדול ביותר שיש לישראל להציע: ההון האנושי. עבור כלכלה שמשקיעה סכומי עתק כדי לבסס את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי החדשנות, היזמות והטכנולוגיה, ההון האנושי הקיים בישראל הוא לא פחות ממכרה זהב, והפוטנציאל של שיתוף פעולה בין היזמים והממציאים הישראלים לבין ההשקעה והחשיבה ארוכת הטווח של האמירתיים הוא חסר תקדים. כעת, באיחוד עושים כל שביכולתם כדי למשוך את הישראלים להגיע, והשלב הראשון עובר בביקור התיירותי.

לראיית האמירתיים, הסיכוי לשכנע כוח אדם איכותי לעבור למדינה סתם כך הוא קלוש. במקום זאת, הם בונים את המאמץ באופן הדרגתי: ראשית, הם מקווים, יגיעו הישראלים לביקור בן כמה ימים במדינה. לאחר שיתרשמו מאיכות החיים ומהכנסת האורחים של המקומיים, יוסר החשש, והקירבה הגיאוגרפית תביא את הישראלים לחזור ולבקר שוב בהקדם.

לאחר מכן יגיע השלב הבא, שבמהלכו יגיעו התיירים הישראלים לתקופות ממושכות יותר, בנות כמה שבועות, כדי לחוות את חיים במדינה. לבסוף, הם מאמינים, יגיע השלב האחרון בתוכנית, שבמסגרתו אנשי העסקים, היזמים, המתכנתים והממציאים כבר יכירו בפוטנציאל האדיר הגלום בשיתוף פעולה עם האיחוד (מרביתם מכירים בו כבר כיום), יתאהבו באיכות החיים ובהטבות שמציע האיחוד, ויבחרו לעבור לגור, לפעול, ליזום ולחדש באיחוד האמירויות, גם אם לתקופה מוגבלת.

באיחוד האמירויות מבינים את הפוטנציאל: גם לטווח הקצר ולמשיכת מאות אלפי תיירים ישראלים לשוק החדש, הקרוב והמסקרן, וגם לטווח הארוך, למשיכת כוח אדם איכותי שייחשף לאיכות החיים הגבוהה שמציע האיחוד ויבחר לעבור למדינה למספר שנים, וכך יסייע בביסוס מעמדה כבירת חדשנות ויזמות גלובלית.

אך גם אם היעד ברור והתוכנית אליו סדורה, הדרך עדיין רצופה באתגר מסוג שבו ראשי איחוד האמירויות טרם נתקלו. מתוך ההבנה הזו, הם פועלים כבר שבועות ארוכים כדי להיערך לשטף התיירים הישראלים, ולהתמודד בהצלחה עם האתגר שבפתח. לאחר שבנו את המגדל הגבוה בעולם, שלחו גשושית למאדים והפכו את המדינה המדברית למעצמה טכנולוגית עולמית, לא הייתי מהמר נגדם. 

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה