סטרטסיס רוכשת את הסטארט-אפ האמריקאי Origin בעד 100 מיליון דולר

החברה הנרכשת פיתחה מדפסת שלדבריה "שולטת במשתנים שונים של החומר, כמו אור, חום וכוח, כדי לייצר בצורה המדויקת ביותר"

יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס / צילום: באדיבות סטרטסיס
יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס / צילום: באדיבות סטרטסיס

חברת סטרטסיס, המייצרת מדפסות תלת-ממד, הודיעה היום (ד') על רכישה משמעותית. החברה רוכשת את הסטארט-אפ האמריקאי Origin בתמורה לסכום שיגיע עד 100 מיליון דולר, בעסקת מזומן ומניות שתושלם בינואר הקרוב.

אוריג'ין ממוקמת בסן פרנסיסקו והיא מגדירה את עצמה כחברה שפיתחה גישה חדשה לתחום ה-addictive manufacturing של רכיבי קצה, באמצעות הדפסת תלת-ממד. באמצעות טכנולוגיה שנקראת Programmable PhotoPolymerization, המדפסת שהיא פיתחה שולטת במשתנים שונים של החומר כמו אור, חום וכוח על מנת לייצר את החלקים בצורה המדויקת ביותר. החברה הוקמה ב-2015 על ידי כריסטופר פרוצ'ה שמכהן כמנכ"ל וג'ואל אונג שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיות. בסטרטסיס סבורים שהטכנולוגיה של החברה הנרכשת תהווה מנוע צמיחה משמעותי, ותוסיף לחברה עוד 200 מיליון דולר להכנסות השנתיות שלה תוך חמש שנים.

העסקה בנויה בצורה כזו שסטרטסיס תשלם 60 מיליון דולר עם השלמת העסקה, מתוכם 6 מיליון דולר כפופים להישארות המייסדים בסטרטסיס 3 שנים, ו-40 מיליון דולר ישולמו על בסיס עמידה בביצועים לאורך שלוש שנים. החלוקה תהיה ש-45 מיליון דולר מהסכום ישולם במניות ו-55 מיליון דולר במזומן, כאשר 32 מיליון דולר מהסכום במזומן יתבצע בהשלמת העסקה. בסיום הרבעון השלישי היו לסטרטסיס בקופה 308 מיליון דולר כך שלא תהיה לה בעיה לממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים. נזכיר, שסטרטסיס במתכונתה הנוכחית נוצרה ממיזוג שבוצע בשנת 2012 בין החברה האמריקאית סטרטסיס לחברה הישראלית אובג'ט.

בחברה צופים שהרכישה תאיץ את שיעור הצמיחה של סטרטסיס, אך תפחית מעט את הרווח הנקי למניה על בסיס Non-GAAP בשנת 2021 ותחל לתרום לרווח הנקי בשנת 2023.

מנכ"ל סטרטסיס, יואב זייף, אמר היום כי הטכנולוגיה של אוריג'ין היא הטובה ביותר בתעשייה, ומשלבת תפוקה גבוהה עם דיוק מדהים, לדבריו. הוא העריך כי השילוב בין החברות יאפשר לתפוס טווח רחב של ייצור יישומים לפי ביקוש. "הרכישה של אוריג'ין משקפת עוד צעד בהגשמת היעד שלנו להוביל בשוק הפולימרים ל-additive manufacturing ולהציע טכנולוגיות מקיפות ומתקדמות ופתרונות ליצירת שרשרת ערך דיגיטלית", אמר זייף.

סטרטסיס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 971 מיליון דולר, אחרי ירידה של 13% במחיר המניה שלה מתחילת השנה הנוכחית. על רקע מגפת הקורונה, הכנסות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ירדו ב-20.5% ל-378 מיליון דולר, ובשורה התחתונה היא רשמה בתקופה זו הפסד נקי Non-GAAP של 20.9 מיליון דולר. למעשה, ההפסד הנקי על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה גבוה יותר, משום שהחברה הכירה בירידת ערך מוניטין גדולה בשל השפעת מגפת הקורונה על עסקיה. ירידת הערך בסך 386 מיליון דולר קשורה לטכנולוגיות FDM ו-PolyJet.