לפעמים האקסל עובד גם במציאות: החברה שנסקה ביותר מפי 13 בשנת הקורונה

עם חוזים בכמה מיליונים עם חברות התקשורת המובילות בישראל - לאספקת נתבי אינטרנט מסוג פייבר (Fiber) - לא פלא שחברת ציוד התקשורת מציגה זינוק של יותר מ-1,230% בערכה מתחילת השנה

שוק ההון + בורסה + מסחר + עליות במסחר + ירידות במסחר + מדדים עולים + מדדים יורדים + מסכים ירוקים + מסכים אדומים / צילום: תמר מצפי
שוק ההון + בורסה + מסחר + עליות במסחר + ירידות במסחר + מדדים עולים + מדדים יורדים + מסכים ירוקים + מסכים אדומים / צילום: תמר מצפי

עם זינוק אדיר של יותר מ-1,230% בערכה מתחילת השנה, מניית חברת אקסל  הלוהטת מתמקמת בצמרת של ביצועי המניות בבורסה המקומית לשנת 2020.

במסגרת פעילותה מעורבת אקסל סולושנס (Accel solutions) בענפים הצומחים בקצבים גבוהים בתחום התקשורת, שהביקושים לחלקם גברו בצורה משמעותית בתקופת הקורונה. החברה עוסקת ביבוא, בהפצה ובאינטגרציה של מוצרים ושירותים לרשתות תקשורת קווית, אלחוטית ואופטית, לתקשורת סלולרית, מוצרי אינטרנט של הדברים (IOT), שירותי אבטחת מידע ושירותי ענן.

מהיכן מגיעה הקפיצה האדירה בשווייה של החברה הקטנה למדי? השבוע סיפקה אקסל למשקיעים הצדקה נוספת לעלייה החריגה בערכה מתחילת השנה, עם הודעה על קבלת הזמנה נוספת לאספקת נתבי אינטרנט מסוג פייבר (Fiber) ללקוח חדש.

באקסל לא ציינו את שם הלקוח, אולם לפי הערכות בשוק מדובר בחברת פרטנר. המשמעות היא שככל הידוע אקסל סגרה חוזים עם שלוש השחקניות הרלוונטיות בענף התקשורת בישראל, אחרי שמוקדם יותר השנה דיווחה כי חתמה על חוזים דומים, על פי ההערכות אחד מהם מול סלקום ואחר מול בזק.

מדובר בחוזים בהיקפים של כמה מיליוני שקלים כל אחד - סכומים לא מבוטלים להיקפי הפעילות הנוכחיים של אקסל, שגם מספקים לחברה דריסת רגל בפעילות מול ספקיות האינטרנט המרכזיות בישראל, בתחום נתבי הרשת המהירים והמתקדמים של סיבים אופטיים.

נוסף על כך, החוזים הללו מאפשרים לאקסל ראות אופטימית קדימה לגבי אפשרויות הצמיחה שלה בפעילות זו.

באשר לחוזה האחרון שנחתם, באקסל העריכו כי "היקף ההזמנות הכולל של הנתבים מהלקוח צפוי להיות מהותי לחברה", למרות שלפי ההסכם אין לרוכשת מחויבות "לרכוש כמות מסוימת של נתבים מהחברה".

הערכות דומות הציגה אקסל גם אחרי החוזה הקודם לאספקת ציוד רשת ביתי שעליו חתמה, אז צפתה כי היא "תזכה בהזמנות נוספות מאת הלקוח בהיקף כספי מהותי לשנים הקרובות".

רונן שור, מנכ"ל אקסל ואחד ממייסדי החברה, אומר כי "אקסל היא שותפה של חברת סג'מקום (SagemCom) בישראל, חברת ענק צרפתית שהיא יצרנית נתבי הפייבר הגדולה בעולם. אנחנו הבאנו לישראל את בשורת נתבי הפייבר עם הנתבים הכי מתקדמים שיש, הנמכרים כיום בעולם ובשנה הבאה נהיה, יחד עם סג'מקום, הספקים של כל ספקיות הפייבר בישראל.

"יש כיום בישראל שלושה גופים שכולם רוצים להגיע ללקוח ברשת פייבר - שהיא רשת מאוד מהירה, ושלושתם ממוקדים בתחום הזה, משום שהם מבינים שהתשתית הקווית עדיין רווחית בעולם התקשורת".

איך הקורונה תרמה להאצת הצמיחה בפעילות החברה?

שור: "הקורונה העלתה משמעותית את הצורך של אנשים באינטרנט מהיר. היום דרישות הלקוח הן שבכל חדר בבית יעבוד זום בצורה חלקה, טלוויזיה באמצעות אינטרנט ברזולוציה גבוהה ועוד, מה שמגדיל מאוד את הביקוש לאינטרנט ביתי מהיר.

"הלקוחות, שנתקעו בבתים בעקבות הקורונה, הבינו שהם צריכים אינטרנט מהיר יותר ושהם חייבים להשקיע בציוד רשת ביתי כדי שיוכלו לעבוד, ללמוד ולראות טלוויזיה. המגמה הזו נרשמת בכל העולם, אבל בישראל המצב קיצוני יותר, כי תשתית האינטרנט הביתי הייתה מאוד מיושנת".

שור מדגיש, כי "הקפיצה הגדולה בתחום נרשמה גם בתמיכת הרגולציה, ששחררה את הברז והעניקה לסלקום, פרטנר ובזק את ההיתרים לפרוס רשת כמה שיותר מהר, והעניקה להם תמריצים לכך".

עוד מוסיף שור, כי "הביקוש הגובר לאינטרנט ביתי מגדיל ביקושים גם לציוד פריפריאלי, וגם בתחום הזה אנחנו מובילים, וגם הוא צפוי להמשיך לגדול".

מלבד נתבי האינטרנט איפה עוד הקורונה סייעה לכם לצמוח?

"אנחנו גם ממוקדים מאוד בתחום הסייבר. העובדה שאנשים עובדים יותר מהבית חושפת את הארגונים לסיכוני סייבר הרבה יותר משמעותיים, והביקוש לפתרונות סייבר הולך וגדל. זה תחום שבו אנחנו מציגים כל רבעון עלייה של עשרות אחוזים, ומתכננים להשקיע בו הרבה מאוד".

לדברי שור, "החברה עוסקת היום בתחומים הכי חמים שיש בעולם בענף התקשורת, והצפי, בכלל הענף, הוא לעלייה בפעילות בהיקפים של עשרות אחוזים, אם לא יותר מזה".

את אקסל, שהצטרפה לבורסה לקראת סוף שנת 2019 באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, הקים שור בשנת 2004 יחד עם מארק סילנפרוינד, המנהל כיום חברה בבורסת נאסד"ק.

בעלי השליטה בחברה הם קרנות שמרוק, מאיר יעקובסון ומשפחת ויל, שהחליטו בחודש ספטמבר האחרון ליהנות מהצפת הערך החדה בשווי המניה, ומכרו כ-18% ממניות אקסל (שהיוו כ-41% מסך החזקותיהם) תמורת כ-26 מיליון שקל.

בצד הרוכש ניצבו בעיקר קבוצת הפניקס ובית ההשקעות מור, שני המוסדיים הגדולים באקסל, שביצעו את העסקה מול בעלי השליטה לפי מחיר מניה של כ-1.5 שקלים (ששיקף אז הנחה של כמה אחוזים על שווי השוק).

מאז המניה לא שינתה כיוון, טיפסה בכ-40% ונסחרת סביב רמת שיא, המתקרבת ל-2.5 שקלים ומשקפת לאקסל שווי נוכחי של כ-230 מיליון שקל.

פיתוח חיסון לקורונה ואפשרות לסיום המגפה עשויים להאט את תהליכי הצמיחה?

שור: "הקורונה אומנם נתנה תאוצה לתהליכים, אולם עניין העבודה מהבית לא ייעלם, וגם אם אנשים יחזרו לעבוד רק בחלק מהשבוע מהבית, הם יצטרכו את אותם שירותים".

במבט קדימה, שור נמנע מלהעריך את שיעורי הצמיחה הצפויה בפעילות, אך אומר כי "אנחנו מעריכים שיהיה גידול מאוד משמעותי בהיקף הפעילות של אקסל כבר בשנה הבאה. אנחנו צופים שתהיה לאקסל צמיחה משמעותית, חלקה אורגנית וחלקה בזכות עסקאות של מיזוגים ורכישות שעליהן אנחנו עובדים".