יותר מהילטון, מריוט והייאט גם יחד: Airbnb קפצה ביומה הראשון לשווי של כ-100 מיליארד דולר

מניית חברת ההשכרה לטווח קצר החלה להיסחר במחיר של 146 דולר למניה - שווי הגבוה יותר מפי 2 מההנפקה שעמדה על 68 דולר • אילנית שרף, פסגות: "התמחור עבור חברות בתחומי האינטרנט והדיגיטל הופכים לדמיוניים מיום ליום"

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

מנייתה של חברת ההשכרה לטווח קצר, Airbnb, מזנקת בחדות ביומה הראשון למסחר בוול סטריט למחיר של 146 דולר בפתיחה, מה שמשקף לחברה שווי שוק של כ-100 מיליארד דולר - שווי הגבוה מזה של חברת בוקינג (87 מיליארד ד'), ומזה של המלונות מריוט (43 מיליארד ד'), הילטון (30 מיליארד ד') והייאט (7 מיליארד ד') גם יחד. 

הנפקת Airbnb היא השלישית בגודלה בוול סטריט השנה, אחרי הנפקת SPAC של ביל אקמן שגייסה 4 מיליארד דולר וסנופלייק שגייסה 3.86 מיליארד דולר. ההנפקה שתוכננה לפי שווי של כ-30 מיליארד דולר הסתיימה אתמול במחיר של 68 דולר למניה, מה ששיקף לה שווי של 47 מיליארד דולר, כך שהמחיר בפתיחה היום הינו גבוה יותר מפי 2 מהמחיר בהנפקה הראשונית ויותר מפי 5 לעומת השווי הוערך בספטמבר 2017 של כ-31 מיליארד דולר. מחיר המניה כעת משקף מכפיל של 20 על ההכנסות השנה.

Airbnb נוסדה ב-2008 כאשר מייסדיה החלו להזמין אורחים לשכור מזרונים בדירתם במרכז סן פרנסיסקו והפכה לאחד הסטארט אפים המוערכים ביותר בעשור האחרון. לאחר פרוץ מגיפת הקורונה ושיתוק ענף התיירות בעולם, Airbnb מיהרה לגייס 2 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית גבוהה, עם ערבויות למשקיעים שהמימוש שלהן יביא אותה לשווי שוק של 18 מיליארד דולר, כמעט חצי ממה שהיא הוערכה ב-2017. במאי הודיעה החברה על פיטורי רבע מכוח האדם שלה, ומשם החברה החלה להתאושש בקצב שגבר באביב החולף. נכון להיום לחברה יש 4 מיליון משתמשים שהם בעלי דירות המשכירים 7.4 מיליון נכסים. 

בעבר החברה אמרה שהיא מצפה למכור מניות במחיר שבין 56 ל-60 דולר, אם כי הזינוק היום לא מפתיע אחרי הזינוק שנראה בהנפקות הראשוניות השנה בוול סטריט, כמו זו של דורדאש שזינקה אתמול ב-85% ביומה הראשון למסחר בוול סטריט. כעת מנייתה של Airbnb נסחרת כבר במחיר של 157 דולר.

לדברי אילנית שרף, מנהלת מחלקת המחקר בפסגות ניירות ערך: "הנפקת Airbnb מוסיפה נופך נוסף להיסטרית ההנפקות בוול סטריט. השווי בהנפקה מייצר לה מכפיל 16.5 בערך, על המכירות לשנת 2020, זאת על אף הפגיעה בהיקף הפעילות של החברה נוכח משבר הקורונה וחוסר הוודאות לגבי 2021. עם זאת ההתפתחות החיובית בנוגע לחיסונים לצד הצעדים שביצעה החברה בשנה החולפת להתמודדות עם המגיפה, הובילו לביקושי היתר בהנפקה".

ההנפקה של Airbnb, בה החברה גייסה כ-3.4 מיליארד דולר, התבצעה במקביל ליום המסחר הראשון של חברת השילוחים דורשאש (Doordash), הפועלת גם היא בתחום הדיגיטל ומושפעת מהשינויים בהרגלי הצריכה והתפתחות המואצת של התחום, בעיקר בשנה האחרונה על רקע התפשטות נגיף הקורונה בעולם. דורדאש הגיעה לשווי של יותר מ-60 מיליארד דולר (!!!) המשקף מכפיל בלתי נתפס של יותר מ-20 על המכירות לשנת 2020. לדברי שרף, "גם אם החברה תצליח להכפיל את המכירות בשנת 2021 (ואנחנו בספק גדול), עדיין מדובר במכפיל 10 על מכירות 2021 עבור חברה שמפסידה ומייצרת תזרים שלילי, חברה שבשורה התחתונה היא חברת שליחויות הנמצאת תחת הקטגוריה אינטרנט ודיגיטל במסכי הבורסה.

"התמחור עבור חברות בתחומי האינטרנט והדיגיטל הופכים לדמיוניים מיום ליום. התמחור הפך להיות משני והשיח התימחורי עבר מהשוואת מכפילי רווח ותזרים למכפילי מכירות, מאחר ומכפילי הרווח הפכו כל כך גבוהים שהם בלתי נתפסים או לחילופין, חברות רבות בכלל אינן מייצרות רווח או תזרים חיובי ולכן לא ניתן בכלל לדברי במונחי מכפילים", אמרה שרף.

"את האוויר הרותח מזריקים המשקיעים הקמעונאיים, שעל פי רוב משקיעים באופן יותר אמוציונאלי ופחות רציונאלי. הסוחרים המקצוענים והוותיקים מצטרפים למגמה וככה ממשיכה להתפתח לה אינפלציה של הנכסים הפיננסיים. להיבטים כלכליים ותימחוריים משקל הולך וקטן והתנודתיות והסיכון הולכים וגדלים ומובילים את השוק לחוסר איזון", אמרה שרף.

באופן לא מפתיע, שנת 2020 היתה מאתגרת עבור החברה לאחר שנגיף הקורונה החל להתפשט ברחבי העולם בחודש מרץ, ההזמנות צנחו והמארחים נאלצו לבטל את ההזמנות הקיימות בצל הגבלות הנסיעות. החברה דיווחה השנה עד כה על הפסד נקי של 697 מיליון דולר על בסיס הכנסות של 2.52 מיליארד דולר. 

את הרבעון השלישי סיימה החברה עם אופטימיות זהירה. הכנסות החברה צנחו אמנם ב-18% ל-1.34 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר בהיקף הגבוה מזה של הרבעון הראשון והשני ביחד. לרבעון הרביעי החברה הנמיכה ציפיות בשל החזרה בחלקים באירופה למדיניות של סגרים בשל התפשטות נגיף הקורונה.