מהדורה ראשונה של הארי פוטר ואבן החכמים נמכרה בכ־300 אלף שקל

הספר, שנמכר במכירה פומבית בבריטניה, היה אחד מבין 500 עותקים שהודפסו בהדפסה ראשונה בשנת 1997 • המוכרות נתקלו בספר בזמן שסידרו את הבית וחיפשו פריטים למכירת חצר

אחד מהעותקים מהמהדורה הראשונה של הארי פוטר ואבן החכמים / צילום: רויטרס
אחד מהעותקים מהמהדורה הראשונה של הארי פוטר ואבן החכמים / צילום: רויטרס

עותק ההדפסה הראשונה של הספר "הארי פוטר ואבן החכמים" נמכר במכירה פומבית בבריטניה עבור 68 אלף פאונד (כמעט 300 אלף שקל).

העותק בכריכה קשה, היה אחד מבין 500 עותקים שהודפסו בהדפסה ראשונה על ידי הוצאת בלומסברי בשנת 1997 לפני שהסופרת ג'יי ק'יי רולינג הפכה לסופרת־סלב. מהדורה ראשונה נוספת של הארי פוטר נמכרה בסכום מעט נמוך יותר, 50 אלף פאונד (כ־215 אלף שקל).

המוכרות היו בת ואם, שרלוט וקארן ראמזי. השתיים נתקלו בספר בזמן שסידרו את הבית וחיפשו פריטים למכירת חצר. את הספר קיבלה שרלוט במתנה בשנת 1999.

בהתחלה, סיפרה שרלוט, היא שמה את הספר "בקופסה של הספרים שהתכוונו למכור בחמישים סנט בלי לחשוב פעמיים".

"אחרי זמן קצר יצא לי לראות את התוכנית 'אוצרות בעליית הגג' בטלוויזיה. מישהו הביא לשם ספרי הארי פוטר נדירים ואיזה מומחה אמר שיכול להיות שערכם מגיע ל־13 אלף פאונד. חשבתי שאולי יש לנו מהדורה ראשונה והתקשרתי לאמא שלי שתבדוק בתוך הספר. היא הוציאה אותו מהקופסא והתחלתי להקריא לה את הסימנים המזהים את הספר כהדפסה הראשונה שלו. כשהיא העבירה עמוד אחרי עמוד, נראה היה שהכול מתאים".

השתיים פנו לבית המכירות "הנסונס" (Hansons Auctioneers and Valuers ), אשר "ידוע בכך שהוא מאתר עותקים ראשונים של אבן החכמים" - כך לפי האתר של בית המכירות. לאחר בדיקת אימות קפדנית, מומחה מטעם בית המכירות אישר שאכן מדובר בהדפסה הראשונה של סיפור הפנטזיה, ששבה את ליבם ודמיונים של מיליונים קוראים ברחבי העולם. 

"בהתחלה היינו קצת עצובות למכור אותו אבל אני מתחתנת ואמא מצמצמת את כמות הרכוש שלה. וגם אין זמן מתאים מההווה, בייחוד לאחר השנה שעברה על כולנו", אמרה שרלוט רמזי. "החלטנו שזה קרה לא סתם כך, ואנחנו לא מוותרות על ההזדמנות", היא הוסיפה.

ראש מחלקת הספרים ב"הנסונס" אמר שמדובר באחד מתוך שבעה עותקים של הספר שאותרו על ידי בית המכירות בשנה וחצי האחרונות. רק לפני חודשיים נמכר ספר מהמהדורה הראשונה עבור 60 אלף פאונד (כמעט 260 אלף שקל).

"מתוך 500 עותקים שירדו לדפוס, 300 הלכו לבתי ספר ולספריות - אז זו דוגמא טובה לאחד מ־200 העותקים הנותרים שהגיעו לחנויות הספרים".

"אני שמח בשביל המשפחה. שרלוט אמרה שהיא התחילה לקפץ והשערות על זרועותיה סמרו כאשר קיבלה את הטלפון שלי, שבו אישרתי שאכן מדובר במהדורה ראשונה".