אינוויז בדרך לנאסד"ק לפי שווי מוערך של 1.4 מיליארד דולר

חברת האוטו-טק הישראלית Innoviz מפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב ותוכנת ראייה מלאכותית • צפויה להפוך לחברה הציבורית בשווי הגדול ביותר בענף האוטו-טק הישראלי מאז הנפקת מובילאיי ב-2014

עומר כילף, מנכ"ל וממייסדי אינוויז / צילום: איל יצהר
עומר כילף, מנכ"ל וממייסדי אינוויז / צילום: איל יצהר

חברת האוטו-טק הישראלית Innoviz Technologies, המפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב (LIDAR) ותוכנת ראייה מלאכותית, נמצאת בדרכה לבורסת נאסד"ק: החברה הודיעה בסוף השבוע על כוונתה להתמזג עם חברת ה-SPAC (בלנק צ'ק) Collective Growth ולהפוך לחברה ציבורית שתיסחר בנאסד"ק, לפי שווי המוערך ב-1.4 מיליארד דולר.

בכך תהפוך אינוויז לחברה הציבורית בשווי הגדול ביותר בענף האוטו-טק הישראלי מאז הנפקת מובילאיי ב-2014 לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר. עם השלמת הגיוס תיסחר מניית אינוויז בנאסד"ק תחת הסימול INVZ.

הגיוס והרישום למסחר מתבצע באמצעות מיזוג לחברת SPAC. מדובר בחברות שמגייסות הון מהציבור בלי שיש להן פעילות, תוך הבטחה למזג או לרכוש פעילות בתחום ספציפי בתוך פרק זמן מוגדר - או להחזיר את הכסף למשקיעים. גיוסי הון ל-SPACs נהפכו לתופעה בולטת בחודשים האחרונים בוול סטריט, ולפי נתוני אתר Statista, עד לתחילת דצמבר גויסו במסגרת זו 71.7 מיליארד דולר, לעומת 13.6 מיליארד דולר בשנת 2019 כולה.

דלק רכב דיווחה לבורסה כי השתתפה עד כה בשלושה סבבי גיוס באינוויז בהיקף השקעה מצטבר של 12 מיליון דולר. דלק מחזיקה כ-4.6% מאינוויז בדילול מלא, וההחזקה רשומה בספריה בשווי 55מיליון שקל. החברה לא עדכנה עדיין בנוגע לרווח הון שצפוי להיווצר מההנפקה הצפויה.

גם ארקו בדרך למיזוג עם SPAC

חברה ישראלית נוספת שהודיעה על מיזוג עם SPAC, היא ארקו החזקות  שמוביל אריק קוטלר, שמפעילה תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב - ומתמזגת עם חברת Haymaker Acquisition, בעסקה שתייצר לארקו ולחברה הבת שלה GPM שווי פעילות של 2 מיליארד דולר.

המהלך של אינוויז ו-Collective Growth כולל גיוס של 350 מיליון דולר, מתוכו 150 מיליון דולר מידי ה-SPAC ועוד 200 מיליון דולר במסגרת PIPE (הנפקה פרטית) שכבר מובטחת לחברה, במחיר של 10 דולר למניה. בהנפקה הפרטית צפויים לקחת חלק כמה מהמשקיעים האסטרטגיים של אינווויז, כולל ספקית ה-TIER 1 לתעשיית הרכב MAGNA, חברת הביטוח הפניקס ומשקיעים מוסדיים נוספים.

גם כמה יבואני רכב השקיעו עד כה באינוויז, והבולט שביניהם הוא חברת דלק רכב, שמחזיקה ב-3%-4% ממניות החברה. אינוויז הוקמה ב-2016 על ידי קבוצה של יחידת הפיתוח של חיל המודיעין, וחתמה עד כה על כמה הסכמים עם גורמים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם חברת ב.מ.וו. לפי נתוני חברת המחקר IVC, אינוויז גייסה עד היום 252 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס - האחרון שבהם בוצע ביוני 2019.

לפני כחודשיים השיקה החברה דור חדש של גלאים פרי פיתוחה, שמכונה InnovizTwo. החידוש המרכזי הוא ירידה משמעותית, כ-70%, במחיר החיישנים בייצור סדרתי, מטווח של ארבע ספרות בדולרים ליחידה לטווח של מאות דולרים בלבד. זאת, למרות ביצועים טובים אף מאלה של הדור הראשון.

רף המחיר הזה נחשב בעולם הרכב האוטונומי כסף כניסה חיוני לאימוץ המוני של חיישני ליידאר במערכות בטיחות לרכב בדרגת אוטונומיה "2+" (מערכות סיוע אקטיביות עם שליטה בידי הנהג), שיהיו הדומיננטיות בתעשיית הרכב בשנים הקרובות. זאת, עד להופעה נרחבת של כלי רכב עם דרגת אוטונומיה גבוהה יותר, בדרגה 3 ומעלה, שמאפשרות התערבות חלקית או אי התערבות בכלל של הנהג בתהליך הנהיגה.

באחרונה חלה התעניינות גוברת של שוק ההון הבינלאומי בחברות LIDAR בינלאומיות, בין השאר, בשל הכוונות של תעשיית הרכב הבינלאומית לאמץ בעתיד הנראה לעין רכיבי ליידאר בדגמי הדור הבא שלהם ובשל הסנטימנט החיובי הכללי כלפי נהיגה אוטונומית, שאותה יצרה טסלה.

באחרונה נרשמו כמה מהלכים בולטים בשוק ההון של חברות ליידאר, שמתחרות באינוויז בשוק הבינלאומי, וחלקן כבר יצאו או נערכות ל-IPO בנאסד"ק בצורה ישירה או באמצעות מיזוג עם SPAC. בין השאר, הנפיקה יצרנית הליידארים VELODYNE בנאסד"ק לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר, ויצרנית נוספת, לומינאר, הנפיקה גם היא בדצמבר ונסחרת כיום לפי שווי של כ-7.8 מיליארד דולר. נוסף על כך, גייסו באחרונה יצרניות סיניות שפועלות בתחום הליידאר, מאות מיליוני דולרים בשוקי ההון בסין.

עומר כילף, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת אינוויז, אמר בעת השקת המוצר כי "שוק ההון מגלה כיום עניין רב בתחום, ומתמחר בצורה נאותה את הפוטנציאל של התחום".

ה-SPAC שאליו מתמזגת החברה הוא חברת Collective Growth מאוסטין, טקסס, בראשותו של היו"ר ברוס לינטון, שגייסה באפריל 150 מיליון דולר, מתוך מטרה להשקיע דווקא בתעשיית הקנאביס. לינטון מסר כי Collective Growth מצפה לתמוך בהתפתחות תעשיית הרכב, וכי הוא נרגש מאוד מהמיזוג עם אינוויז.