אקסלנס תשלם קנס של מיליון שקל בגין "ביצוע עסקאות מתואמות שלא סומנו ברשלנות"

ועדת האכיפה המנהלית שברשות ניירות ערך הגיעה להסדר עם אקסלנס ברוקראז' בגין עבירות שנעשו ב-3,741 עסקאות שבוצעו בין פברואר 2011 לאפריל 2014 • אקסלנס ברוקראז': "מדובר בהסדר מנהלי, העוסק באירוע טכני במהותו" ו"מדובר בתיק תקדימי"

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

חקירה פלילית של רשות ניירות ערך שנסגרה והועברה להליך מנהלי, באה לכדי סיום עם קנס גבוה בהיקף של מיליון שקל שהוטל על בית ההשקעות אקסלנס, שבבעלות הפניקס .

רשות ניירות ערך הודיעה היום (ב') כי ועדת האכיפה המנהלית בה, הטילה קנס על "אקסלנס נשואה, בגין הפרה מנהלית של ביצוע עסקאות מתואמות שלא סומנו ברשלנות", וזאת על מקרים שהתרחשו בתקופה ארוכה למדי של יותר משלוש שנים, שקרתה בין אמצע פברואר 2011 ועד אפריל 2014, תחת פעילות חבר הבורסה של הארגון.

במקביל, כך מודיעה הרשות, אקסלנס התחייבה כי "תנקוט בצעדים למניעת הישנות ההפרה על ידי עדכון נוהל "הגשת פקודה תואמת" שהיה קיים בחברה, וזאת, בתוך שלושה חודשים מיום אישור ההסדר".

תהליך האכיפה המנהלי נפתח נגד אקסלנס ושני "משיבים נוספים" בחשד לביצוע הפרה של אי סימון עסקאות תואמות, כאשר המשיבים הנוספים נמחקו מכתב הטענות במסגרת ההסדר, כשהרשות לא ייחסה להם אחריות.

ברשות מציינים כי ההחלטה של ועדת האכיפה המנהלית, ש"בראשות השופטת בדימוס ברכה אופיר-תום וחברי הרכב הוועדה עו"ד טל אבן זהב וד"ר מאיר סוקולר", אישרה הסדר אכיפה מנהלי נגד אקסלנס.

על פי ההסדר, אקסלנס העניקה בתקופה האמורה מעלה שירותי ברוקראז', רכישה ומכירה של ניירות ערך לחברת הפניקס ביטוח, כששתיהן בבעלות הפניקס החזקות ולכן הן 'צדדים קשורים', וזאת "בניגוד להוראות ההפרה המנהלית של תרמית בניירות ערך ברשלנות, האוסרת על ביצוע עסקאות מתואמות בין סוחרי אקסלנס לבין עצמם ללא סימונן כמתואמות בדרך שנקבעה בתקנון הבורסה".

ברשות ניירות ערך מציינים בהקשר זה כי אקסלנס "ביצעה 3,741 עסקאות מתואמות אשר לא סומנו כדין".

עוד מפרטים ברשות, כי בפברואר 2011 נחתם הסכם בין אקסלנס ברוקראז' לבין הפניקס ביטוח, כאשר "בשל מגבלות רגולטוריות שחלו על המשיבה בקשר לתקרת גובה העמלות שהייתה רשאית לגבות מ'צד קשור' - גיבשה המשיבה מתווה פעילות 'דו שלבי' לביצוע פעילות הברוקראז' לחברת הפניקס", וזאת "על ידי ביצוע עסקאות מתואמות, שמטרתן הייתה להגדיל את עמלות הברוקראז' ולהעמידן על עמלות בגובה 'תנאי השוק'".

במסגרת זו "בוצעו על ידי סוחרי המשיבה, עסקאות מתואמות, שלא סומנו ככאלה, כמתחייב בדין, וזאת, באמצעות חשבונות נוסטרו-תיווך ייעודיים שפתחה אקסלנס ברוקראז'", "ואשר דרכם, עברו ניירות הערך שנרכשו בשוק, לחשבונות הפניקס שנוהלו אצל חבר הבורסה".

אך לא רק זאת, הרשות מפרטת כי דרך העבודה של הסוחרים באקסלנס הייתה כך ש"כאשר ביקשה הפניקס לבצע רכישה של נייר ערך, פעלו סוחרי המשיבה לרכוש ניירות ערך בשוק, לחשבונות הנוסטרו, וזמן קצר לאחר מכן - לרוב מספר דקות או שעות - למוכרן, בעסקאות מתואמות, בשער גבוה מן השער בו נרכשו".

מנגד, מפרטת הרשות בהחלטת ועדת האכיפה המנהלית, "כאשר הפניקס ביקשה לבצע מכירת נייר ערך, הזרימו סוחרי המשיבה לשוק (בדרך כלל בעסקאות שורט) הוראות מכירה של ניירות הערך מחשבונות הנוסטרו, ובסמוך לאחר מכן (דקות או שעות), התכסו אלה באמצעות רכישת ניירות ערך מחשבונות הפניקס, באמצעות עסקאות מתואמות, לרוב בשער נמוך מהשער בו נמכרו".

מטרת מהלכים אלה, כך ממשיכה הרשות ומפרטת, הייתה העלאת התמורה לאקסלנס ברוקראז'. "מה שביקשו סוחרי המשיבה להשיג בהתנהלותם המתוארת, היה להשלים - בנוסף לעמלה התעריפית (0.01%) לברוקראז' במניות - עמלה נוספת בשיעור 0.065%, במטרה להביא את גובה העמלה המצטברת ששילמה הפניקס, לעמלת 'תנאי שוק' שעמדה על0.075%".

ברשות ניירות ערך מבהירים כי דרך פעילות זו "נוצר לאקסלנס רווח מן הפער בין מחיר העסקאות שבוצעו בין השוק לחשבונות הנוסטרו, ובין מחירן של העסקאות שבוצעו בין חשבונות הנוסטרו לחשבונות הפניקס.

העסקאות נשוא הדיון, בוצעו על ידי שני סוחרי אקסלנס (או, לעיתים על ידי אותו סוחר) שתיאמו ביניהם את פרטי העסקאות, לרבות - נייר הערך, כמות ושער העסקה - שגרמו לגיבושן של עסקאות מתואמות אשר השפיעו על שערי ניירות ערך רבים".

בהקשר זה מבהירים ברשות כי "אקסלנס התרשלה בכך שלא טרחה לוודא כי העסקאות המתואמות, אשר בוצעו במסגרת פעילות הברוקראז' עבור הפניקס, תסומנה כדין; בכך, שלא דאגה לפקח על פעילות סוחריה, ובכך, שלא נקטה באמצעים סבירים למניעת ביצוע ההפרות שנגרמו על ידי התנהלותם המתוארת".

האם באקסלנס הרוויחו על חשבון בעלי המניות בהפניקס

בעבר דובר כי ברשות חשדו שבאקסלנס הרוויחו על חשבון בעלי המניות בהפניקס. בהסדר בין הצדדים שפורסם עתה אין התייחסות לחשד זה. בעבר, עוד לפני שהושגו ההבנות בין אקסלנס לרשות כאמור, דיווחנו כי ברשות חשדו שהרווח הלא ראוי שנוצר לאקסלנס עמד על כ-3.7 מיליון שקל.

בכל אופן, בהודעה לעיתונות מהיום נמסר מטעם רשות ניירות ערך כי "הוועדה ציינה כי היא רואה בחיוב את פועלה של אקסלנס לגיבוש ולהטעמה של תכנית אכיפה פנימית בחברה" וש"יש להתחשב בפעילותה המתקנת של אקסלנס ובהשקעתה בזמן ובמשאבים בפעילות בתחום הציות והאכיפה".

מאקסלנס ברוקראז' נמסר היום בתגובה להודעת הרשות כי "מדובר בהסדר מנהלי, העוסק באירוע טכני במהותו של אי סימון עסקאות תואמות, אשר התרחש לפני למעלה משש שנים בחברת הברוקראז'.

"מדובר בתיק תקדימי, בו לראשונה נטענה טענה כי אי סימון עסקאות כתואמות מהווה הפרה מנהלית. חשוב להדגיש, כי הטענה המנהלית מתייחסת לאי סימון העסקאות בלבד, ואין כל טענה ביחס לתקינות העסקאות. חברת הברוקראז' מתנהלת מזה שנים ארוכות תחת כללים מחמירים של תכניות אכיפה ובקרות פנימיות קפדניות.

"למעשה, הבקרות הפנימיות של החברה הן שזיהו לראשונה את אי סימון העסקאות עוד במהלך התקופה הרלוונטית, והחברה אכן טיפלה בנושא באופן מיידי. לכן החברה לקחה אחריות על הנושא במסגרת ההסדר המנהלי. החברה חרתה על דגלה תרבות של ציות, תקינות ואכיפה, ובמהלך השנים השקיעה ומשקיעה משאבים נכבדים בתחומים הללו".

אקסלנס יוצגה על ידי עורכי הדין ארז הראל, הילה שמעון ויחיאל ציפורי ממשרד גורניצקי ושות'.