מנדלבליט: עומד מאחורי חוות-הדעת של זילבר על חובת מינוי דירקטורים

בחוות-הדעת מבקשת המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, משר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם, לפעול בהקדם להשלמת גיבוש נבחרת דירקטורים חדשה או לגיבוש הליך אחר לבחירת דירקטורים, שייעשה בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות ויבטיח פומביות, תחרותיות ושוויוניות

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, עומד מאחורי חוות-הדעת של המשנה ליועץ, עו"ד דינה זילבר, שמונעת משר הדיגיטל הלאומי דודי אמסלם לבטל את נבחרת הדירקטורים. אמסלם כבר הודיע כי חוות-הדעת היא "בלתי חוקית", וכי הורה לרשות החברות הממשלתיות לגרוס אותה.

בחוות-הדעת מבקשת זילבר מאמסלם לפעול בהקדם להשלמת גיבוש נבחרת דירקטורים חדשה או לגיבוש הליך אחר לבחירת דירקטורים, שייעשה בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות ויבטיח פומביות, תחרותיות ושוויוניות. זילבר חוזרת בכך למעשה על עמדתו של משרד המשפטים מימי המשנה לעניינים כלכליים עו"ד אבי ליכט וקובעת כי "דרך המלך למינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות היא באמצעות הצעת מועמדים שנבחרו בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני - קרי מתוך מאגר נבחרת הדירקטורים". כמו ליכט סבורה זילבר כי ניתן במקרים חריגים למנות דירקטורים "תואמי נבחרת" אך יש לעשות זאת "באופן חריג ומצומצם" ולמנות מועמדים העומדים בתנאים זהים למועמדים שהתקבלו לנבחרת, "תוך מתן הזדמנות לשרים להסביר את החשיבות והצורך במינוי המועמד שהציעו לכהונה".

אמסלם הכריז לפני שבועיים על ביטול נבחרת הדירקטורים משום שלדבריו היא "פוגעת בעיקרון השוויון של אזרחי מדינת ישראל". בנאום בכנסת אמר אמסלם "החלטתי שאני מבטל את נבחרת הדירקטורים כי 60% מהם זה רואי חשבון ועורכי דין שגרים באזור הרצליה תל-אביב ואשכנזים. גם עקרת בית ופועל ייצור יש להם תובנה".

אמסלם הוסיף כי "זה נוגע לכל גזרה וגזרה כולל בית המשפט העליון. לא יכול להיות ששלושת רבעי מהשופטים בבית המשפט העליון הם אשכנזים".