יועז הנדל | פרשנות

מה יקרה לניסיונות של יועז הנדל לחילוץ שוק התקשורת מהמשבר אחרי שפוטר?

הקדנציה של הנדל הייתה משופעת ביוזמות ובניסיונות לחלץ את שוק התקשורת מהמשבר הקשה שבו הוא נמצא, אבל עזיבתו את התפקיד בשלב הזה מעמידה בסימן שאלה הישגים אלה • למרבה הצער, איש אינו יכול לדעת מה יקרה כעת בשוק התקשורת

שר התקשורת היוצא, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת היוצא, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בסוף השבוע שעבר שר התקשורת יועז הנדל היה עדיין בטוח שהוא נשאר בתפקידו למרות ההכרזה שלו על הצטרפות פוליטית לגדעון סער. כנראה שהנדל היה כל-כך בטוח שהוא יישאר בתפקיד, עד שהיום הלך צעד אחד רחוק מדי והכריז כי הוא יתפטר מתפקידו ביחד עם צביקה האוזר שותפו, במקרה שהבחירות יידחו. כך שאחרי שבני גנץ הסכים שהנדל יישאר בתפקידו כשר תקשורת למרות הכרזתו שירוץ במסגרת מתחרה לכחול לבין, הנדל במקום להכיר טובה עשה ההפך - מה שגרם לגנץ להפסיק את כהונתו.

עכשיו צריך לקוות ששורת הרפורמות שהנדל החל בהם לא תיעצר בגלל הפוליטיקה. המכה הכי גדולה של שוק התקשורת לאורך השנים האחרונות הייתה העובדה שלא היה שר קבוע במשרד לאחר האירועים הקשים שעבר במסגרת פרשת בזק.

בשוק התקשורת המשופע באינטרסים יש שאולי ישמחו על העזיבה של הנדל אבל עבור רוב המפעילים ועבור שוק התקשורת הסכנה שתהליכים ורפורמות שכבר הונעו ייעצרו כעת היא תקלה חמורה. הנדל קידם שורה של מהלכים בזכות העובדה שלא היה משויך לאף מחנה פוליטי. הוא לא היה חייב לא לחרדים, ולא לקיבוצים ולא לאף מרכז פוליטי. זה איפשר לו לנהל את המשרד בצורה משוחררת מאינטרסים צרים ולקבל את עמדות הדרג המקצועי ברוב הנושאים ולקדם אותם.

הנדל אולי צעיר בפוליטיקה אבל למד מהטובים ביותר, שמה שלא תעשה ב-100 הימים הראשונים כנראה כבר לא תעשה יותר. מיומו הראשון בתפקיד הנדל הסתער על מספר רפורמות מצומצם שידע שעליהם יילך בכל הכוח וזאת במטרה ליצור שינוי בשוק התקשורת.

למרבה הצער, חלק מהרפורמות הללו ככל הנראה ייתקעו כעת ולא ברור כיצד ינהג בני גנץ כמי שמחליף את הנדל בתפקיד. בישורת האחרונה נותרו שורה של רפורמות שפשוט מחכות לסגירה וכעת לא ברור מה יהיה איתן.

הרפורמות החשובות ביותר שעל הפרק הן השלמת מתווה הסיבים האופטיים שנמצא כעת בדיונים אחרונים בוועדת כלכלה ויש להעריך שיעבור, השלמת הטיפול בעסקת הוט-IBC והשלמת הרפורמה הגדולה באינטרנט של ביטול הפיצול בין ספק לתשתית שכבר נמצאת באמצע שימוע ויש לקוות שתימשך.

בין לבין הנדל טיפל באחת הבעיות הכאובות בשוק התקשורת שנבעה מהפיצול באינטרנט, והיא תופעת המנויים הכפולים שבימים אלה הולכת ומצטמצמת בצורה מהותית בעקבות העקשנות של הנדל. גם מכרז הדור החמישי שמומש בתקופתו, למרות שהחל עוד קודם לכניסתו, הוא אירוע חשוב שאת אותותיו נרגיש רק בהמשך כשהדור החמישי ייפרס ביתר שאת.

הנדל גם קיבל את המלצות דוח ועדת רוזן לרפורמה עמוקה בשוק הדואר, וכפה על החברה להציג בפניו תוכנית לשיפור משמעותי במערך השירות אחרי שנמצא בדוח שחלה נסיגה באיכות השירות שספקה החברה.

בתחום השידורים הוא הקים את ועדת פולקמן שהוקמה כוועדת יישום לרפורמות בשוק הטלוויזיה וקרוב לוודאי שלאור הבחירות הקרובות מסקנותיה שבעוד חודש היו אמורים להתפרסם פשוט יילכו בדרך כל שאר וועדות השידורים למיניהן. העובדה ששוב שוק השידורים ימשיך לסבול מהקיבעון השורר בתחום היא מכה קשה ביותר. שוק השידורים בישראל הוא אחד השווקים המעוותים ביותר והוא חייב שורה של רפורמות שועדת פולקמן הייתה אמורה להביא.

בשורה התחתונה הקדנציה של הנדל הייתה משופעת ביוזמות ובניסיונות לחלץ את שוק התקשורת מהמשבר הקשה שבו הוא נמצא, אבל עזיבתו את התפקיד בשלב הזה מעמידה בסימן שאלה הישגים אלה. למרבה הצער, איש אינו יכול לדעת מה יקרה כעת בשוק התקשורת.