האם מוטציה אחראית להתפשטות מהירה של קורונה בדרום-אנגליה

רשויות הבריאות בבריטניה איתרו בשבועות האחרונים מוטציה של נגיף ה-SARS-CoV-2 הגורם למחלת הקורונה, ועד כה רשמו כ-1,000 מקרים, רובם בדרום-אנגליה • לדברי רשויות הבריאות, אין הוכחות שהמוטציה שהתגלתה מסוכנת יותר או גורמת למחלה קשה יותר מאשר הנגיף המוכר

הקורונה בבריטניה / צילום: Henry Nicholls
הקורונה בבריטניה / צילום: Henry Nicholls

רשויות הבריאות בבריטניה איתרו בשבועות האחרונים מוטציה של נגיף ה-SARS-CoV-2 הגורם למחלת הקורונה, ועד כה רשמו כ-1,000 מקרים, רובם בדרום-אנגליה; כך עידכן היום (ב') שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק. השר ומומחים מדעיים מטעם הממשלה אמרו כי אין הוכחות שהמוטציה שהתגלתה מסוכנת יותר או גורמת למחלה קשה יותר מאשר הנגיף המוכר. עם זאת, רשויות הבריאות בודקות אם המוטציה החדשה אחראית להתפשטות מהירה יחסית של מחלת הקורונה בדרום אנגליה.

נגיף הקורונה עובר מוטציות באופן קבוע ככל שהוא מתפשט בקנה מדה הולך וגדל בקרב בני אדם ובעלי חיים. לא כל המוטציות גורמות לרמת מסוכנות או הדבקה גבוהה יותר. חלק מהמוטציות עשויות אפילו לפגוע ביכולת ההתפשטות של הנגיף. החשש ממוטציה משמעותית היתה הסיבה לחיסול מיליוני חורפנים (מינקים) בתעשיית הפרוות הדנית, לאחר שווריאנט שמקורו ככל הנראה בחוות גידול של החיות התפשט גם בקרב בני אדם בדנמרק.

הרשויות בדנמרק נימקו את הרג החיות ההמוני בכך בחשש שהחיסונים שפותחו לא יעבדו על מוטציות שיתפתחו, אולם חברות התרופות והמדענים שפיתחו אותן העריכו כי אלא אם כן יהיה שינוי משמעותי בנגיף, שלא מסתמן כרגע, החיסונים שפותחו יהיו יעילים גם נגד הווריאנטים החדשים.

"זה נורמלי באבולוציה של נגיפים"

לפחות נכון לעכשיו, נראה שהרשויות בבריטניה מתייחסות למוטציה שאותרה כחלק מהמוטציות הטבעיות שעובר הנגיף ככל שהוא מתפשט, ולא כסכנה חדשה. שר הבריאות הנקוק ציין כי גרסה זו של הנגיף אותרה ב-60 רשויות מקומיות בעיקר בדרום אנגליה, על ידי מעבדות הבודקות את הנגיפים המאותרים בבדיקות. הוא אותר לראשונה לפני כחודשיים, ולפי הנקוק הרשויות בודקות אם מוטציה זו אחראית להתפשטות מהירה יחסית של הנגיף באזור. שר הבריאות מסר כי בריטניה עידכנה את ארגון הבריאות העולמי לגבי ההתפתחות.

פרופ' וונדי ברקליי, מומחית למחלות זיהומית מה"אימפריאל קולג'" בלונדון, אמרה ל"אינדיפנדנט": "ניתן לצפות שמוטציות יתפתחו ככל שהווירוס משכפל את עצמו. הכרחי שנבין את ההשלכות של כל שינוי במבנה של הנגיף, למשל כיצד המוטציה משפיעה על המחלה, על ההדבקה ועל התגובה החיסונית אליו". היא הוסיפה כי מדענים כבר תיעדו "כמה וריאנטים שכוללים שינוי בחלבון ה'ספייק' (אותן בליטות על מעטה הנגיף שמאפיינות את נגיפי הקורונה)" משום שהווירוס מתועד באופן מדוקדק במעבדות ברחבי העולם. וירולוג בריטי אמר לעיתון כי החיסון שפותח פועל נגד חלקים נרחבים בחלבון זה, וכי "לא סביר שמוטציה בחלק אחד ממנו" תהפוך את החיסונים לבלתי יעילים. הנקוק אמר כי המוטציה החדשה "ככל הנראה" לא תשפיע על מבצעי החיסון שהתחילו במדינה כבר בשבוע שעבר.

פרופ' אלן מקנלי, מומחה לאבולוציה של נגיפים, אמר ל"גרדיאן", "חשוב שנשמור על רוגע ורציונליות, זה נורמלי באבולוציה של נגיפים, ואנחנו מצפים שווריאנטים חדשים יבואו וילכו עם הזמן". ד"ר מייקל ראיין מארגון הבריאות העולמי אמר לעיתון כי "מוטציות כאלה הן די נפוצות.. השאלה המרכזית היא האם המוטציה הופכת את הנגיף למסוכן יותר? האם היא מאפשרת לו להתפשט בקלות רבה יותר? שאלות אלו לא נענו עדיין". הרשויות הבריטיות מתכוונות לעקוב אחרי מהלך המחלה בחולים שאובחנו עם הנגיף בגרסה שעליה דיווח היום שר הבריאות.