עכשיו זה סופי: האלקטורים בחרו בג'ו ביידן כנשיא ארה"ב

טראמפ עדיין לא הודה פומבית בהפסד • בנאום שנשא ביידן לאחר הצבעת חבר האלקטורים, ביקר את הנשיא טראמפ מבלי לציין את שמו ואמר כי "באמריקה פוליטיקאים לא לוקחים את השלטון - אנשים מעניקים להם את השלטון"

ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP

למרות החשש מפני אלקטורים סוררים שיצביעו בניגוד להצבעת הרוב במדינותיהם ובכך יעניקו את הניצחון לדונלד טראמפ, ההצבעה התקיימה כסדרה ומועמד המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, אושר כנשיא ארה"ב. זו אינה המשוכה האחרונה בדרך לבית הלבן של ביידן. על פי ההליך החוקתי, ההצבעות יועברו לקונגרס, שם הם ייספרו באופן פורמלי ב־6 בינואר תחת ניהולו של סגן הנשיא, מייק פנס. ק פנס.

למרות ההפסד בבחירות, טראמפ הוא עדיין בעל השפעה נרחבת במפלגה הרפובליקאית. רוב נבחרי המפלגה בשני בתי הקונגרס חוששים לצאת נגדו או אפילו להודות בניצחונו של ביידן מפחד שהדבר ישפיע על עתידם הפוליטי. 74 מיליון האמריקאים שהצביעו לטראמפ, הם כוח מספיק מאיים על חברי קונגרס הרפובליקאים, שחפצים בהמשך עתידם הפוליטי. על אחת כמה וכמה כאשר מקורבי טראמפ מסרו בשבועות האחרונים, כי הוא מתכוון לרוץ שוב לנשיאות בבחירות הבאות.

תחת השפעת חוסר נכונותו של טראמפ להכיר בהפסד בבחירות למרות שהוא זכה רק ב־232 אלקטורים - 39 פחות מהנדרש - חברי קונגרס רפובליקאים רבים אמרו בחודש שחלף מאז הבחירות, כי הם ממתינים לתוצאות חבר האלקטורים כדי להכיר בתוצאות הבחירות. יחד זאת, רשת CNN מדווחת כי כמה מבני בריתו הרפובליקאים של הנשיא בקפיטול מתכוננים לקרב בזמן ספירת קולות האלקטורים הטכנית בקונגרס בחודש הבא.

על פי חוק, המחוקקים יכולים לערער על תוצאות הבחירות של המדינה כאשר הקולות נספרים בחודש הבא. אלא שכדי לערער על התוצאה, נדרשים שני מערערים מכל מדינה - חבר בית נבחרים וסנטור. עד כה רק חברי בית הנבחרים הודיעו כי יערערו אך יש גם כמה סנאטורים של המפלגה הרפובליקאית ששוקלים לעשות כך.

ואולם, גם התנגדות שכזו רק מעכבת את התוצאה הידועה־מראש שכן על פי הנוהל, שני הבתים צריכים לדון בנפרד בכל ערעור כזה ובסופו הם מצביעים עליו. מכיוון שבית הנבחרים נשלט על ידי המפלגה הדמוקרטית, שהיא הרוב בו, התוצאות, כאמור, ידועות מראש. בסנאט, המפלגה הרפובליקאית שולטת, אך גם שם הסוף ידוע מראש בגלל שכמה סנאטורים רפובליקאים כבר הצהירו כי ידחו ערעורים שיאתגרו את הניצחון של ביידן.

על פי דיווחים שונים בארה"ב, מקורות בבית הלבן מוסרים כי הנשיא טראמפ אינו מתכוון להודות בהפסד וכן שקיימים סיכויים נמוכים מאד שהוא אף יגיע לטקס ההשבעה של ביידן ב־20 בינואר בגבעת הקפיטול בוושינגטון. בדיווחים אחרים בימים האחרונים, נאמר כי טראמפ מתכנן להכריז באותו יום על המרוץ שלו לנשיאות ארה"ב ב־2024.

זמן קצר לאחר ההכרזה הרשמית של חבר האלקטורים, התייחס ביידן לתוצאות הצפויות וכן לטענות של הנשיא טראמפ וסביבתו בשבועות מאז ההפסד. בנאום שנשא בקול צרוד בדלוואר, אמר ביידן כי "באמריקה פוליטיקאים לא לוקחים את השלטון - אנשים מעניקים להם את השלטון".

"אם מישהו לא ידע זאת קודם, הוא יודע עכשיו שמה שפועם עמוק בלב של העם האמריקאי הוא: דמוקרטיה", אמר ביידן. "הדמוקרטיה שלנו - נדחפה, נבחנה, ואוימה, אך היא הוכיחה עצמה כבעלת כושר עמידות, אמיתית וחזקה".

ביחס לכל המהלכים המשפטיים של הצוות המשפטי של הנשיא בהובלת רודי ג'וליאני, אמר ביידן כי "בית המשפט העליון שלח מסר ברור לטראמפ".

ביידן פיזר בנאום את המסרים עליהם הוא חוזר תכופות, כי העם האמריקאי "צריך להתאחד עכשיו" וכי הוא יהיה "נשיא של כל האמריקאים" - גם אלה שלא בחרו בו.