דיווחים בגרמניה: סוכנות התרופות האירופית צפויה לאשר חיסון לקורונה ב-23 בדצמבר

הסוכנות האירופית נמצאה תחת לחץ כבד מצד ממשלת גרמניה ומדינות אחרות לאשר כמה שיותר מהר את החיסון לשימוש • בעקבות הזינוק החד במספר מקרי הקורונה ושיעור הקורבנות, הודיע ראש ממשלת הולנד על סגר מלא • בגרמניה נרשמה אתמול הסתערות של קונים על חנויות בניסיון להשיג מתנות חג מולד לפני כניסת הסגר לתוקף מחר

תורים ארוכים לבתי עסק בגרמניה לקראת סגר שהולך להיות מוטל על המדינה / צילום: Associated Press, Frank Rumpenhorst
תורים ארוכים לבתי עסק בגרמניה לקראת סגר שהולך להיות מוטל על המדינה / צילום: Associated Press, Frank Rumpenhorst

סוכנות התרופות האירופית (EMA) צפויה לאשר את השימוש בחיסון לקורונה של שותפות "פייזר-ביונטק" ב-23 בדצמבר, כך דיווחו היום (ג') כלי התקשורת הגרמנים. לפי הדיווחים, החיסונים עצמם עשויים להתבצע בגרמניה כבר מחג המולד עצמו, או יום לאחר מכן.

הסוכנות האירופית נמצאה תחת לחץ כבד מצד ממשלת גרמניה ומדינות אחרות לאשר כמה שיותר מהר את החיסון לשימוש, אחרי האישורים שהוענקו לו בבריטניה (MHRA) ובארה"ב (FDA).

בניגוד לאישורי החירום שהוענקו בבריטניה ובארה"ב, האישור האירופי אמור להיות האישור הראשון בהליך רגיל של החיסון בעולם, הסביר שר הבריאות הגרמני יינס שפאן. הוא מסר במסיבת עיתונאים כי מרכזים לחיסון המוני כבר הוקמו והם מחכים לאישור כדי להתחיל לפעול "עוד השנה". הוא אמר כי "אישור רגיל" במקום אישור חירום יכול לסייע להגביר את האמון בחיסון ולהעלות את שיעור המתחסנים באוכלוסייה.

בתוך כך, הולנד הכריזה אמש על סגר הדוק שיוטל על המדינה החל מחצות הלילה (ג') ועד 19 בינואר, בעקבות הזינוק החד במספר מקרי הקורונה ושיעור הקורבנות מהמגפה במדינה. "הולנד תהיה סגורה לחלוטין לחמישה שבועות", הכריז ראש הממשלה מארק רוטה. כל החנויות מלבד סופרמרקטים וחנויות חיוניות אחרות ייאלצו להיסגר, והממשלה הודיעה כי יהיה ניתן לפגוש רק שני בני אדם אחרים במהלך יום אחד. בחג המולד יורשו רק שלושה אורחים לכל משק בית. כל בתי הספר והגנים ייסגרו החל ממחר.

"אין לנו ברירה", אמר רוטה, והבהיר כי תושבי הולנד צריכים לבצע מאמץ אחרון לנסות ולבלום את המגפה, לפני שהמצב צפוי להשתפר בעזרת מבצע חיסונים המוני, שככל הנראה יתחיל בינואר. קרוב לעשרת אלפים מקרי קורונה ביום נרשמו בממוצע בימים האחרונים. גם בהולנד, צעדים חלקיים כמו סגירת המסעדות והגבלת ההתקהלויות שאומצו כבר באמצע נובמבר לא סייעו כדי להוריד את מספר המקרים.

בכך מאמצת הולנד את צעדי הסגר ההדוק עליהם הודיעה ממשלת גרמניה ביום ראשון השבוע. הסגר בגרמניה, במסגרתו ייסגרו בתי הספר ורוב הגנים, ייסגרו כל החנויות הלא-הכרחיות ותושבים הונחו לא לצאת מהבתים שלא לצרכים הכרחיים, יחל מחר (רביעי).

אתמול נרשמה הסתערות של קונים על חנויות בניסיון להשיג מתנות חג מולד לפני כניסת הסגר לתוקף. כלי התקשורת הציגו תורים וצפיפות גם במספרות, שהאריכו את שעות פעילותן והוסיפו עובדים כדי להתמודד עם הביקוש הרב. גם חנויות כמו "איקאה" רשמו אתמול עודף מבקרים, כאשר גרמנים רבים ניסו להצטייד לפני כניסת הסגר לתוקף. במהלך חג המולד ירוככו מעט ההנחיות, אך עדיין תיאסר פגישה של יותר מחמישה בני אדם. חגיגות השנה החדשה למעשה ייאסרו, כולל איסור על מכירת אלכוהול וזיקוקים.

בגרמניה גוברת הביקורת ביממה האחרונה על הליך האישור האיטי יחסית של סוכנות התרופות האירופית (EMA) לחיסון של שותפות "פייזר-ביונטק", שכבר נמצא בשימוש ואושר בבריטניה ובארה"ב. לפי הדיווחים, הסוכנות מתכוונת להכריז על אישור רק ב-29 בדצמבר, אך הקאנצלרית אנגלה מרקל לוחצת לפרסם את האישור כבר ב-23 בדצמבר, ולהתחיל בחיסון מיד לאחר חג המולד. שר הבריאות הגרמני יינס שפאן העריך כי עד סוף הקיץ יחוסנו כ-60% מתושבי גרמניה.

בצרפת, שהטילה בחודש וחצי האחרונים סגר הדוק יחסית על תושביה בעקבות זינוק במספר המקרים, יקלו היום הרשויות בהגבלות, כאשר התנועה תותר גם ללא אישורים מיוחדים, אך יישמר עוצר לילי ברחבי המדינה בין שמונה בערב לשש בבוקר. תיאטראות, בתי קולנוע ומוזיאונים יישארו סגורים עד ה-7 בינואר לפחות. המסעדות ובתי הקפה יישארו סגורים עד ה-20 בינואר לפחות. גם אתרי הסקי יהיו סגורים לפעילות עד ינואר לכל המוקדם. ההתקהלויות יוגבלו לשישה בני אדם. ראש הממשלה ז'אן קסטקס הזהיר את תושבי צרפת במסיבת עיתונאים אמש כי יש לשמור על עירנות ולהקפיד על הכללים. בצרפת נרשמו בממוצע בימים האחרונים כעשרת אלפים מקרים ביום.