אור ירוק לקו הרכבת הקלה שתחבר את שוק מחנה יהודה והכנסת

התוואי הזהוב שאושר כעת בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים יעבור בסמוך למשכן הכנסת, למשרדי האוצר והפנים ולמוזיאון ישראל • ההתנגדויות לתוואי שהגישו הכנסת, משרד האוצר ומוזיאון ישראל נדחו

הקו הזהוב / הדמיה: תוכנית אב לתחבורה ירושלים.
הקו הזהוב / הדמיה: תוכנית אב לתחבורה ירושלים.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים אישרה את התוואי המערבי של הקו הזהוב של הרכבת הקלה. הרכבת שתעבור בגבעת רם, תחבר את אזור הכנסת, משרדי הממשלה והתרבות עם רשת הרכבת הקלה העירונית ומתחם התחבורה הארצית שמול בנייני האומה. לתוכנית הוגשו התנגדויות ע"י הכנסת, מנהל הדיור הממשלתי, משרד החוץ ומוזיאון ישראל. בדיון שנערך כעת ההתנגדויות נדחו.

תוואי הקו הזהוב העתידי חולק חלק ממסלולו עם הקו האדום שפועל משנת 2011, ומחבר בקצה האחד את כיכר צה"ל (מול חומות העיר העתיקה) לשדרות הרצל (קרית יובל) בקצה האחר. הקו הזהוב שיהיו בו זרועות מערבית ומזרחית, יקשר את מרכז העיר עם גבעת רם והעיר העתיקה. הקו תוכנן כ"קו תיירותי" שיחבר בין אתרים מתויירים ברחבי העיר.

הזרוע המערבית של הקו הזהוב שאושרה כעת מכונה "שלוחת המוזיאונים" ואורכה 1.5 ק"מ. התוכנית כוללת רצועת רכבת, דו מסילתית, ברוחב של כשמונה מטר. במהלך התוואי מתוכננות 3 תחנות נוסעים. בנוסף לתוואי רכבת קלה, כוללת התוכנית תכנון לחניון ציבורי תת קרקעי בן ארבע קומות לשימוש אוטובוסים ורכבים פרטיים שיבנה מתחת לחניון הפתוח הקיים כיום בחזית מוזיאון ישראל. הרחבה שתיווצר מעל אמורה לתפקד ככיכר עירונית. אדריכל התוכנית הוא איתי אהרונסון.

משרד החוץ התנגד לתווואי בטענה שתוואי הרכבת יעבור בצמוד לכניסה הרשמית הטקסית של משרד החוץ, ולא יאפשר תפקוד ראוי לשער ורחבת הטקס. נציגי הכנסת, ממשרד עו"ד בן זקן וגרינגליק, טענו שהתוכנית מציעה גריעה של חלק מרחבת הכנסת לטובת תוואי הרק"ל ושמתקני הרכבת עשויים להסתיר את משכן הכנסת. מוזיאון ישראל, שיוצג ע"י עו"ד אלי וילצ'יק, יצא נגד תחנת הקצה הדרומית, שאמורה לקום בעמק המצלבה, בדופן המזרחית של מוזיאון ישראל. עורכי הדין של המוזיאון טענו בכתב ההתנגדות כי מיקום תחנת הקצה "מהווה פגיעה קשה במוזיאון, מנתקת אותו הלכה למעשה מעמק המצלבה, בניגוד מוחלט לרעיון התכנוני והאדריכלי העומד בבסיס התוכניות על פיהן הוקם המוזיאון ובאופן שגוי בעליל".

ממינהל התכנון נמסר כי "הוועדה דנה בהתנגדויות שהוגשו על ידי מספר מוסדות ממשלה ותרבות אשר טענו כי יש להעביר את הקו המדובר לשדרות רופין. הוועדה דחתה טענה זו וציינה את היתרונות האורבניים שבהעברת הקו ברחובות זוסמן וקפלן. בין היתר התייחסה הוועדה להפיכת התוואי לציר אורבני המשרת תחבורה ציבורית והולכי רגל, והמחבר בין המוסדות שלאורכו תוך שדרוג המרחב הציבורי שמביאה איתה הרכבת הקלה".