האיחוד האירופי רוצה סמכויות להטיל קנסות של מיליארדים על ענקיות הטכנולוגיה

הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הציגה חקיקה שיכולה להשפיע על איך חברות הטכנולוגיה פועלות • אם הענקיות לא יציתו לדרישות, ניתן יהיה לקנוס אותן במיליארדים או לדרוש מהן להתפרק מאחזקות

מרגרט וסטגר/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מרגרט וסטגר/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

ענקיות הטכנולוגיה עשויות להתמודד בקרוב עם קנסות כבדים ופיקוח נוקשה יותר על התנהגותן כחלק מחוקים חדשים באיחוד האירופי.

הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הציגה היום (ג’) חקיקה שיכולה להשפיע על איך חברות הטכנולוגיה פועלות. באמצעות החוקים, תוכל הנציבות למשל להשפיע על תוצאות החיפוש בחנות האפליקציות של אפל, כך שלמפתחי אפליקציות קטנים יהיה אותו הסיכוי להיבחר על ידי הלקוחות כפי שיש למוצרים של אפל עצמה.

בנוסף השינויים יאפשרו לנציבות לדרוש מחברות כמו אפל וגוגל להסיר אפליקציות שמגיעות עם המכשירים שלהן. אם החברות לא יצייתו לחוקים החדשים, החברה תספוג קנסות עד 10% מהמחזור השנתי באירופה, כלומר מיליארדי דולרים. אי ציות לחוקים, יוכל להוביל גם לדרישה מהחברות להתפרק מחלק מאחזקותיהן, אך יישום של צעד כזה יגיע רק כמוצא אחרון.

חוק נוסף שהציגה הנציבות האירופית נקרא "חוק שירותי הדיגיטל" ונועד להתמודד עם תוכן מזיק או לא חוקי אונליין. החוק יחייב את חברות הטכנולוגיה להוריד תוכן כזה במהירות מהפלטפורמה שלהן או לספוג קנסות. החוק הזה מבטל את ההגנה הגורפת שקיבלו חברות הטכנולוגיה מאחריות למה המשתמשים עושים אונליין עד היום, ודורש מהן להגן מתוכן לא חוקי ולקבל על עצמן שקיפות גבוהה יותר.

מרגרטה וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי, תיארה את החוקים בתור "שני ציוני דרך במסע שלנו להתאים את אירופה לעידן הדיגיטלי". שינויי החקיקה עדיין דורשים את אישור הממשלות והמחוקקים האירופים, תהליך שיכול לקחת חודשים או שנים אפילו.

האיחוד האירופי מוביל את הרגולציה על ענקיות הטכנולוגיה בשנים האחרונות, כאשר ב-2018 אימץ את חוקי הפרטיות המקיפים ביותר (GDPR). החוקים הנוכחיים נוגעים אפילו יותר בליבת העשייה של חברות הטכנולוגיה ולכן השפעתם עשויה להיות נרחבת יותר על החברות מאשר חוקי הפרטיות.