אנקיאנו (ביוקנסל לשעבר) ממזגת לתוכה את כמומאב וטסה בנאסד"ק

המניה עולה ב-180%, אולם מחירה עדיין נמוך ב-50% מהמחיר בו הונפקה החברה בתחילת 2019 • החברה שפיתחה תרופה לסרטן בגישה מהפכנית נתקלה בקשיי מימון • כמומאב מפתחת תרופות למחלות המערבות פיברוזיס - הצטלקות פתולוגית באיברים פנימיים

ד"ר עדי מור, מנכ"לית כמומאב / צילום: איל יצהר, גלובס
ד"ר עדי מור, מנכ"לית כמומאב / צילום: איל יצהר, גלובס

כ-16 שנה לאחר הקמתה, מגיעה חברת ביוקנסל, היום אנקיאנו , לסוף דרכה. החברה פיתחה תרופה לסרטן בגישה מהפכנית, אולם נתקלה בקשיי מימון, וכאשר בסופו של דבר הצליחה לממן ניסוי גדול ומשמעותי במוצר שנה, הוא לא עמד ביעדיו. אולם כעת, היא ממזגת לתוכה חברת תרופות מבטיחה חדשה - כמומאב (Chemomab).

עם ההודעה עולה מניית החברה 168%, והחברה נסחרת לפי שווי של 32 מיליון דולר. מחיר המניה עדיין נמוך ב-50% מהמחיר בו הונפקה החברה בתחילת 2019. מניית חברת כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב), המחזיקה 19% בחברה לפני המיזוג, עלתה היום 4.2% והחברה נסחרת לפי שווי של 305 מיליון שקל.

על פי הסכם המיזוג, יוקצו לבעלי המניות של כמומאב מניות של אנקיאנו אשר תהוונה כ-90% מהון המניות המונפק של אנקיאנו (כמות המניות הסופית תהיה תלויה בכמות המזומנים שיהיו בקופה של אנקיאנו בעת המיזוג. במקביל למיזוג, תערוך אנקיאנו הנפקה פרטית ותגייס לא פחות מ-30 מיליון דולר, כתנאי למיזוג. כת"ב תקבל מניות נוספות בחברה הממוזגת מעבר לחלקה היחסי, בעבור המרת אופציות וגם ויתור על זכויות אנטי-דילול בחברה.

כמומאב מפתחת תרופות למחלות המערבות פיברוזיס - הצטלקות פתולוגית באיברים פנימיים - שאין להן כיום מענה רפואי. עד היום גייסה כמומאב כ-35 מיליון דולר, ובין משקיעיה העיקריים נמצאים קרן אורבימד וקרן ת'יל קפיטל של משקיע עמק הסיליקון המפורסם פיטר ת'יל. משקיעים נוספים בחברה הם SBI וסנטיליון.

התרופה המובילה של כמומאב מיועדת למחלות הנדירות טרשת רב מערכתית (Systemic Sclerosis) ודלקת צלקתית ראשונית של דרכי המרה (primary sclerosing cholangitis) המאופיינות בהצטלקות משמעותית בכבד, בעור ובריאות.

יזמת ומנכ"לית החברה, עדי מור, נבחרה ב-2017 לפרויקט "40 עד 40" של גלובס. בראיון שנערך אז, סיפרה כי הקימה את החברה ללא ניסיון ניהולי קודם, למעט ניהול מעבדה באוניברסיטה. היא הובילה את הגיוס של החברה מאורבימד, ולאחר מכן מקרן ת'יל קפיטל, ההשקעה הראשונה של פיטר ת'יל בביומד בישראל.

החברה פיתחה את המוצר שלה תחילה לטיפול בכבד שומני, תסמונת נפוצה מאוד שהיא חלק מהסינדרום המטבולי (השמנה, סוכרת, מחלות לב, לחץ דם גבוה) ואחד הגורמים המובילים להצטלקות הכבד ולסרטן כבד. אולם, בגלל השוק הענק והיעדר מוצרים קודמים, הדרך הרגולטורית בתחום הכבד השומני היא מורכבת, והשנים האחרונות בתחום היו עתירות כשלונות של חברות גדולות וקטנות. לכן כנראה החליטה החברה לפנות קודם לכן למחלות הצטלקות קטנות ונישתיות יותר.

החברה נוסדה על בסיס המצאתו של ד"ר קובי ג'ורג' מבית החולים איכילוב, שהוא בעלה של מור.

את חברת כמומאב ייצגו במיזוג עורכי הדין רונן בצלאל ודר. שחר הדר ממשרד מיתר.