כמה שווה ביטקוין? בשוק הקריפטו המפוצל יש מעט מאוד קונצנזוס

הזינוק בשווי המטבע הדיגיטלי מגביר גם את הביקוש לכלים חדשים שיעזרו לעקוב אחריו • סטארט-אפים כמו Messari וגם חברות ותיקות כמו S&P מנסים לייצר מדדים שיהיו מקובלים על ציבור המשקיעים הרחב

בורסת קריפטו בסיאול. קשה למצוא בשוק הסכמה על מחיר הביטקוין / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji
בורסת קריפטו בסיאול. קשה למצוא בשוק הסכמה על מחיר הביטקוין / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji

רבים מקרב חסידי הביטקוין הסכימו על כך שמטבע הקריפטו קבע באחרונה שיא. מה שהם לא הסכימו עליו, הוא מהי הרמה של אותה אבן דרך או אפילו מתי היא נקבעה.

כמעט לכל בורסת קריפטו או חברה שמספקת מידע בתחום, יש נתונים שונים. כך למשל, על פי ספקית המידע הבריטית Refinitiv, מחיר הביטקוין הגיע לשיא של כל הזמנים לפני כשלושה שבועות, ב-25 בנובמבר, כשהגיע לרמה של 19,510 דולר. לעומתה, אתר חדשות הקריפטו האמריקאי CoinDesk קבע כי השיא נקבע ב-1 בדצמבר, ברמה של 19,921 דולר. גם ספקית המידע האמריקאית Messari, המתמחה בשוק הקריפטו, קבעה כי השיא נקבע ב-1 בדצמבר, אבל על פי נתוניה, הוא נרשם ברמה של 19,931 דולר.

לעומת כל אלה, אתר CoinMarketCap , המרכז נתונים ממאות בורסות קריפטו ברחבי העולם, מציג עדיין את שיא כל הזמנים של ביטקוין מלפני שלוש שנים, ב-17 בדצמבר 2017, אז הגיע מחירו לרמה של 20,089 דולר. על פי אתר זה, הרמה הגבוהה ביותר שבה נסחר הביטקוין מאז היתה 19,846 דולר, בתחילת החודש הנוכחי (1 בדצמבר). היום (ד') בצהריים טיפס מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו עד ל-19,750 דולר, לפי CoinMarketCap, אחרי שבסוף השבוע האחרון כבר הספיק לרדת מתחת ל-18 אלף דולר.

ואלה הן רק כמה דוגמאות להיעדר הסכמה רחבה על הנתונים בשוק הקריפטו. השוק המפוצל הזה העלה דרישה להצגת יבול חדש של כלים שיסייעו למשקיעים לעקוב אחר התעשייה המתפתחת והתנודתית. בעקבות העלייה המחודשת בפופולריות של ביטקוין בחודשים האחרונים, הודיעה חברת המדדים האמריקאית S&P Dow Jones Indices כי היא תיצור מדדים חדשים למטבעות קריפטו. חברות אחרות השיקו מדדי תנודתיות של ביטקוין וגם כלי שמיועד להיות הטרמינל של "בלומברג" עבור תעשיית הקריפטו.

"זאת הבעיה הכי גדולה למסחר, לקבל נתונים היסטוריים", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" אנטוני דנייר, מנכ"ל פלטפורמת המסחר האמריקאית Webull Financial, שהתחילה לאפשר ללקוחותיה לסחור במטבעות קריפטו בחודש שעבר. "מאיפה מושכים את המידע? אין בתחום הזה משהו כמו בורסת ניו יורק או נאסד"ק, שיהיה תואם במדויק לכל ספק מידע אחר".

לא כל הבורסות מפוקחות ושקופות

הפערים והסתירות בנתוני הביטקוין משקפים את טבעה של התעשייה עצמה. ביטקוין ומאות מטבעות קריפטו אחרים נסחרים בבורסות עצמאיות ברחבי העולם. כל בורסה מנהלת את הזנת הנתונים של עצמה וכוללת בה מיליוני פעולות מסחר. כמה מהבורסות הן מפוקחות ושקופות, אבל אחרות ידועות לשמצה בנתוני נפח מסחר בלתי אמינים ואף במסחר מזויף.

בשוקי הון מסורתיים, בורסות כמו בורסת ניו יורק (NYSE) או נאסד"ק מספקות מאגרי מידע שמסייעים למשקיעים להעריך את שוויים של נכסי הבסיס בקרנות נאמנות, במדדים ובתעודות סל. זה לא קיים בשוק הקריפטו. סטארט-אפים ואתרים כמו Messari או CryptoCompare ,CoinDesk ואחרים מנסים כבר שנים לרכז מידע על תעשיית הקריפטו, אבל ככל שהשוק צומח, חברות ותיקות כמו S&P מסתערות על התחום.

החודש חשפה חברת S&P שיתוף פעולה עם ספקית המידע האמריקאית Lukka, לצורך פיתוח חבילה של מוצרי מדד עבור מטבעות קריפטו. אף כי פרטים אודות פרויקטים אלה עדיין חסרים, מנהל החדשנות והאסטרטגיה הגלובלי של S&P, פיטר רופמן, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה מתכננת להשיק כמה מוצרים בתחילת השנה הבאה וליצור עוד קווים של מוצרי מדד עם הזמן. מה שיש בעיקר כיום, לדבריו, הם פידים (הזנות) של נתוני שוק שנותנים ממוצע של מחירים לפי מספר בורסות - וזה מקשה על קבלת הגדרה מקובלת של שווי שוק הוגן.

"המטרה שלנו היא לייצר שקיפות בשווקים שבהם יש למשקיעים עניין", אמר רופמן. "משהו שאני חושב שהרבה אנשים וארגונים לא מבינים, זה ששוק הקריפטו שונה משווקים מסורתיים".

ישנו רווח פוטנציאלי באספקת שירותי מידע מסוג זה. החברות העוסקות בכך, עושות כסף ממתן רישיונות לחברות שמבקשות לעשות שימוש בנתונים לצורך פיתוח מוצרים פיננסיים כמו קרנות סל, למשל. ככל ששוק הביטקוין צומח, גם ההזדמנויות בתחום צומחות.

"הביקוש למידע גדל משמעותית", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" צ'ארלס הייטר, מנכ"ל חברת CryptoCompare הבריטית. החברה מציעה רישיונות לכ-50 מוצרי מדד ברחבי העולם, ומכירות המידע מספקות כמחצית מהכנסותיה. החודש השיקה CryptoCompare מדד תנודתיות של מחיר הביטקוין, שדומה בקונספט שלו למדד "הפחד" (VIX) של חברת CBOE האמריקאית, המודד את התנודתיות בשוקי המניות. המדד החדש, שנקרא BVIX, מודד את התנודתיות של מחיר הביטקוין על פי המסחר באופציות בבורסה האירופית Deribit.

חברת Messari, שגם היא מנסה להחליף את הנתונים הבלתי אמינים בשוק הקריפטו, יצרה מדד שנשען על מידע מ-10 בורסות קריפטו, שאותן היא מדרגת כאמינות - ובהתאם לכך מציג מחזורי מסחר, מחירי ושווי שוק של מטבעות קריפטו. באחרונה חידשה Messari את אתר האינטרנט שלה, כך שישמש בסיס מידע מקיף למשקיעים - והחברה מקווה כי עבור משקיעי הקריפטו היא תהפוך למה שהטרמינל של בלומברג הוא עבור משקיעי המניות. "השאלה היא אם תלך ל-20 'גנים מוגנים' שונים כדי לצוד, לנקר ולרכז מידע, או שזה יהיה פורטל אחד בלבד?" אומר ריאן סלקיס, מנכ"ל ומייסד Messari.