תופעות לוואי מבהילות בחיסון של פייזר? אל תפיצו את ההודעה הזו

טקסט ששוכפל, שותף והודבק השבוע בכל פינה ברשת מציג רשימה מפחידה של תופעות לוואי אפשריות מחיסון הקורונה החדש. אבל חכו לפני שאתם מפיצים אותה לדודים • המשרוקית של גלובס

מתחסנים נגד קורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מתחסנים נגד קורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החששות הטבעיים מחיסון חדש הם הזדמנות נהדרת להפיץ סילופים מפחידים. טקסט ששוכפל, שותף והודבק השבוע בכל פינה ברשת מספר כי "ה-FDA פרסם באתר הרשמי שלו רשימה של 22 תופעות לוואי אפשריות מחיסון הקורונה". אחרי הכותרת באה רשימה מסמרת שיער של תחלואים ונגעים: תסמונת גיליאן ברה, דלקת מוחית, דלקת בחוט השדרה, דלקת קרום המוח, פרכוסים, שבץ, נרקולפסיה-קטפלקסיה, אניפלקסיס, אוטם שריר הלב, מחלת כשל חיסוני, מוות - - מוות! - - וזה אפילו לא הכול.

הפוסט שפורסם
 הפוסט שפורסם

הנה לכאורה אישור ממסדי שחיסון הקורונה שהגיע לישראל מסוכן. אחד המפיצים בפייסבוק גם צירף צילום של המסמך המקורי, "רשימת תופעות הלוואי הצפויות מהחיסון מבוסס ה-RNA שהביאה הוועדה המייעצת לרשות המזון והתרופות האמריקאית". מגיבים אחרים סיפקו קישור לאתר של FDA, שבו הרשימה באמת מופיעה כלשונה.

זהירות: מדובר בהטעיה. הרשימה אמנם אותנטית, והיא אכן הוכנה ב-FDA - אבל מה שמוצג בה הוא לא תופעות הלוואי שהתגלו בחיסון החדש של פייזר.

כפי שהראו בודקי העובדות של הארגון האמריקאי פוליטיפקט, וגם חברינו בעמותת "מדעת", רשימת תופעות הלוואי לקוחה ממצגת מ-22 באוקטובר, לפני תחילת הדיונים באישור החיסון של פייזר. היא הוצגה בפגישה של הוועדה המייעצת לחיסונים ב-FDA, ומונה תופעות שהארגון צריך לעקוב אחריהן בכל חיסוני הקורונה שייכנסו לשימוש. במילים פשוטות: זו לא רשימת תחלואים שהתגלו בפועל במחוסנים, אלא צ'ק ליסט שנועד לוודא את הבטיחות של כל חיסון.

האם פייזר לא בדקה את תופעות הלוואי של החיסון? היא בדקה, אבל התופעות שנצפו בפועל קלות יחסית: כאבים ונפיחות באזור ההזרקה, עייפות, כאבי ראש ושרירים, צמרמורות, כאבי מפרקים. לפעמים מופיעים חום, הקאות, שלשולים ונפיחות בבלוטות הלימפה, ובמקרים נדירים נצפתה תגובה אלרגית. פחות מחצי אחוז ממשתתפי הניסוי סבלו מתופעות חמורות יותר, אבל אף אחת מהן לא מסכנת חיים. רק שישה מתוך 43 אלף משתתפי הניסוי נפטרו, אבל ארבעה מהם קיבלו דווקא את החיסון המדומה, הפלציבו. למותם של שני האחרים לא היה כנראה קשר לחיסון.

בניגוד לשמועה אחרת, פייזר לא מסתירה את תופעות הלוואי שתועדו. הן מופיעות בתיק הבקשה שהוגש ל-FDA, וגם באתר המרכזים האמריקאיים לבקרה ומניעה של מחלות (CDC), ואפילו בהנחיות למתחסנים שפרסמו לאחרונה מוסדות בריאות בישראל, כמו בית החולים איכילוב.

חשוב להדגיש: החיסון של פייזר פותח רק בחודשים האחרונים, בטכנולוגיה מסוג חדש. אולי יהיו לו השפעות ארוכות טווח שלא התגלו עדיין. אבל אין שום ראיה שהן כוללות את רשימת התחלואים שקיבלתם בווטסאפ.

בשורה התחתונה: הטענה בפוסט לא נכונה. הרשימה שפרסם FDA מציגה תופעות לוואי שהארגון תכנן לעקוב אחרי הופעתן בכל חיסון שייבדק. תופעות הלוואי שדווח עליהן בחיסון של פייזר היו קלות בהרבה.

תחקיר: נעה ברק

תופעות הלוואי האמיתיות של חיסון פייזר

תגובות נפוצות ביומיים שאחרי הזריקה, בעיקר בצעירים ואחרי המנה השנייה

עייפות (34%-59%)
כאבי ראש (25%-52%)
כאבי שרירים (14%-37%)
צמרמורות (6%-35%)
כאבי מפרקים (9%-22%)
חום (1%-16%)

מקור: אתר המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי

לקריאה נוספת:
"מדעת עושה סדר בפייק ניוז: רשימת תופעות הלוואי של החיסון החדש" - עמותת מדעת
"אתר רפואה אלטרנטיבית מפיץ טענה כוזבת על תופעות הלוואי של החיסון לקורונה" - פוליטיפאקט
מצגת לוועדה המייעצת על חיסונים ומוצרים ביולוגיים קשורים - אתר FDA
מסמכי הבקשה שהגישה פייזר ל-FDA לקראת אישור החיסון - אתר FDA (ראו עמ' 38)
"​שאלות ותשובות בנושא חיסון לקורונה" - אתר המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי