הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מחק את העליות, אלביט מערכות זינקה ב-4.3%

ארקו החזקות בלטה בעלייה של 7%. טאואר ופריגו איבדו 1.6% ו-2.44% בהתאמה • בשעה זו המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות כאשר מדד S&P 500 רושם שיא כל הזמנים • הדולר ממשיך במומנטום השלילי וירד מתחת לרמה של 3.25 שקלים

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:28

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אבי ננעל במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א מחק את העליות שנרשמו במהלך היום ונסגר ללא שינוי. מדד ת"א 90 השיל 0.2 ומדד הבנקים נסגר ללא שינוי מהותי. 

אלביט מערכות זינקה ב-4.3% לאחר עסקת ענק עליה הודיעה הבוקר, המ-לט זניקה בחדות על רקע העסקה של פימי למיכרתה תמורת 900 מיליון שקל. ארקו החזקות בלטה בעלייה של 7%. טאואר ופריגו איבדו 1.6% ו-2.44% בהתאמה.

בשעה זו המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות כאשר מדד S&P 500 רושם שיא כל הזמנים.

הדולר ממשיך במומנטום השלילי וירד מתחת לרמה של 3.25 שקלים.

מחזור המסחר בשוק המניות בבורסה בתל אביב הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל. 

16:45

המסחר בת"א מתנהל במגמה מעורבת. ת"T 35 עולה ב-0.2% ומנגד מדד ת"א 90 ללא שינוי.

המלט בולטת בזינוק של 26% על רקע מכירתה תמורת 900 מיליון שקל. ארקו החזקות בולטת בעלייה של 5.5%, מניף צונחת ב-5.2%, נופר אנרג'י צונחת ב-16%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-1.4 מיליארד שקל.

15:05

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומנגד מדד ת"א 90 נסוג  בכ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

קרן התשתיות והאנרגיה, ג'נריישן קפיטל  וחברת רפק תקשורת ותשתיות, דווחו היום כי חברת רפק אנרגיה, המוחזקת על ידן בחלקים שווים , התקשרה עם חברת אנרג'יאן במערכת הסכמים לרכישת גז טבעי עבור כל תחנות הכוח הפועלות תחת רפק אנרגיה. בהתאם להסכמים המעודכנים וההסכמים החדשים, החל מתחילת ההזרמה של גז טבעי משדה "כריש", תמכור אנרג'יאן  לרפק אנרגיה גז טבעי בכמות מצרפית של בין 1.1 ל-1.3 BCM לשנה, לתקופות של בין 6 ל-15 שנים בהיקף כספי כולל של עד כ-2.7 מיליארד דולר.

13:05

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומנגד מדד ת"א 90 נסוג  בכ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-787 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות מניות אנלייבקס , ווייטסמוק וביוליין. 

רוב ברור מקרב מחזיקי אגרות החוב מסדרה ט' של אי.די.בי תומכים במכירת חברת ישראייר לידי איש העסקים יגאל דמרי. בהצבעה שהתקיימה היום (ה') תמכו כ-97% מהמשתתפים בהצעתו של דמרי לרכוש את ישראייר לפי שווי של 169 מיליון שקל . עם זאת, דמרי הגיש את הצעתו כיממה לאחר המועד האחרון להגשת ההצעות שקבע נאמן אי.די.בי עו"ד אופיר נאור, כך שבחירתו של דמרי בידי מחזיקי אג"ח ט' צפויה להיתקל בהתנגדות של המשתתפים האחרים במכרז, חברת דור אלון שבשליטת מוטי בן משה וחברת בי.ג'י.איי שבשליטת רמי לוי ושלום חיים. 

10:45

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומנגד מדד ת"א 90 נסוג  בכ-0.2%. 

מניית המלט מזנקת ב-26%. על רקע הדיווח על מכירת ההחזקה של פימי בחברה. 

מנגד, ירידות בולטות רושמות אלקטריאון, אבוג'ן וחלל. 

מעיין בק-מרום, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס מעדכנת את המלצה למניית פתאל  על בסיס תרחיש של התקדמות בהשגת חיסון, ומעלה את מחיר היעד של פתאל החזקות  ל-398 שקל, מחיר המשקף אפסייד של 19% : "אנו מניחים כי בשנת 2021 תציג החברה עליה בהכנסות עקב חיסון חלק משמעותי באוכלוסייה החל מהמחצית השנייה של 2021 וצמצום מגבלות התנועה וההתכנסות בעקבות השפעות החיסון. אנו מעריכים כי רק בשנת 2024 צפויה החברה לחזור להיקף הכנסות אותו הציגה בשנת 2019 טרם המשבר. נזכיר כי הדוחות הקרובים ברבעון הרביעי של השנה וברבעון הראשון לשנה הבאה עדיין צפויים להיות לא פשוטים ולהציג הפסדים לאור רמות התחלואה הקיימות, אולם לדעתנו לצד החיסון ישנו אפסייד במניה. אנו מעדכנים את מחיר המניה ל-398 ₪ למניה ומותירים את ההמלצה על תשואת יתר", היא כותבת.

בשוק המטבעות נסחר הבוקר הדולר בירידה של כ-0.2% סביב 3.247 שקלים והאירו רושם מנגד עלייה של כ-0.2% ונסחר סביב 3.973 שקלים.  

10:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.2%. 

עליות בולטות רושמות מניות ארקו החזקות , אדגר, אלביט מערכות וסאמיט. 

קבוצת דלק  השלימה אמש גיוס של כ-40 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, שזכתה לביקוש גבוה מהדרוש של כ-69 מיליון שקל. מחיר המניה בהנפקה נקבע על 110 שקל, גבוה ב-7.3% מהמחיר המזערי שביקשה קבוצת דלק ושעמד על 102.5 מיליון שקל. הגיוס אתמול נועד כדי להשלים את התחייבותה של קבוצת דלק ל מחזיקי האג"ח , לבצע גיוסי הון בהיקף מצטבר של 450 מיליון שקל בחודשים מאי, אוגוסט ודצמבר. 

09:30

אפולו פאוור התקשרה בהסכם לפיו סולארפיינט, חברה בת של אפולו פאוור , תקים מערכת סולארית על גג מבנה ציבורי, בתמורה לכ-385 אלף שקל.

חברת התרופות למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות קיידנט (Cadent), המוחזקת ב-13% על ידי חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיות  הישראלית, חתמה על הסכם עם חברת התרופות הבינלאומית נובארטיס לפיו תירכש קיידנט במלואה על ידי נובארטיס. ההסכם ממשיך שיתוף פעולה בין החברות לפיתוח תרופות נגד דיכאון. על פי ההסכם בעלי המניות של קיידנט יקבלו מיידית 210 מיליון דולר ועוד 560 מיליון דולר אם יעמדו באבני דרך מסוימות הקשורות לפיתוח ולמכירות של המוצר, כך שההסכם המלא יכול להגיע עד סכום של 770 מיליון דולר.

09:10

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה בסך כ-338 מיליון דולר ממשרד ההגנה השווייצרי, לספק לצבא שווייץ פתרון רשת רדיו תוכנה טקטית ניידת, לרוחב צבא היבשה, במסגרת תכנית הדיגיטציה של התקשורת בצבא. החוזה יבוצע במהלך תקופה של שש שנים.

בשוק המטבעות נסחר הבוקר הדולר בירידה של כ-0.2% סביב 3.247 שקלים והאירו רושם מנגד עלייה של כ-0.2% ונסחר סביב 3.973 שקלים.  

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לעליות קלות

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח בעליות קלות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות. מדד ת"א-35 איבד 0.5%, ת"א-125 ירד ב-0.4% ות"א-90 ירד ב-.0.1%. ת"א-בנקים ות"א-ביומד נפלו ב-1.3% ות"א-טכנולוגיה ירד ב-0.4%. ת"א-נפט וגז טיפס ב-1.7% ות"א-ביטוח טיפס ב-0.2%. 

בוול סטריט הסתיים המסחר אתמול במגמה מעורבת, באסיה נרשמות עליות הבוקר וגם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. פריון  עם פער חיובי של כ-5%, לייבפרסון  1.3% , אורמת כ-1% ופלוריסטם 2.7% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. 

2. הממשלה לקראת הדממה חלקית?

החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג הזהיר אתמול את מנכ"לי משרדי הממשלה מפני "מהלכי ריסון" חסרי תקדים שייאלץ לבצע בימים הקרובים על רקע השיתוק הפוליטי המונע אישור תקציב מדינה לשנת 2020 ומונע את אישור התיקונים לחוק יסוד משק המדינה שמציע האוצר. במכתב שהופץ בערב למנכ"לים כתב רוטנברג כי " בשל הסיכון הלא-מבוטל שלא יאושר תקציב 2020 וגם לא יאושר תיקון החקיקה האמור קיים חשש ממשי שנעמוד בתחילת השנה באה במצב קשה, בו בסיס התקציב נמוך מאד (תקציב 2019), ביחס לצרכי הממשלה כאשר החזר קרן החוב והוצאות התכנית הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה נכללים ונוגסים ביתרת המימון המוקצית למשרדים. מצב כזה יחייב לצמצם עוד יותר את הוצאות הממשלה אף ביחס למצב המצמצם ממילא שאנו נתונים בו בשנה האחרונה".

3. הביטקוין ממשיך קדימה

מחיר הביטקוין חצה אתמול (ד') את רף ה-20 אלף דולר, לראשונה מאז דצמבר 2017, והיום הוא ממשיך לטפס ונסחר סביב מחיר של 22,000 דולר. עם שבירת שיא כל הזמנים, מחיר הביטקוין משלים קפיצה של יותר מ-170% מתחילת השנה. מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, אמר אתמול כי "ערך הביטקוין משקף את האפשרויות הגלומות בו ובכלכלה שהוא מייצג, וגם את השימושים בו. עם זאת, דווקא עכשיו צריך לומר: שער הביטקוין משתנה במהירות, ואי-אפשר לחזות אותו בטווח הקצר. העובדה שהשער הכפיל את עצמו בלמעלה מפי חמש מהשער שבו היה רק במרץ השנה, היא מרשימה, אבל עליות שכאלה יכולות להתחלף במהירות בירידות. ולכן, על אף ההתלהבות, אנחנו ממליצים למשתמשים חדשים ללמוד את הנושא לפני שייכנסו לשוק, ולא להשקיע יותר ממה שהם מסוגלים להרשות לעצמם להפסיד".

4. הפד לא משנה מדיניות

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הותיר אמש את הריבית במשק האמריקאי ברמה של 0%-0.25%. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי  "בדברי הנגיד פאוול היו שתי נקודות חשובות להערכתנו: ה-Fed עדיין פתוח לשקול הרחבה מוניטארית נוספת, כולל הגדלת תכנית הרכישות אם יהיה צורך, אם אך אומר בבירור כי ההרחבה כיום מספקת וכי כלכלת ארה"ב סובלת מהמגפה. כמו כן, השפעותיה של המדיניות המוניטארית תורגשנה בפיגור של מספר חודשים ועל הזרוע הפיסקאלית לפצות על כך כיום. כמו כן, לגבי האינפלציה, אומר הנגיד כי כיום פועלים כוחות דיס-אינפלציוניים משמעותיים ברחבי העולם וייקח זמן עד שסביבת האינפלציה תגיע ל-2% ואף יותר, גם תחת ההרחבה המוניטארית החזקה הננקטת כיום. הדבר יאפשר לא להעלות את הריבית זמן ממושך יחסית - מסר נוסף שהשווקים מאמינים לו ומשליך לטובה על פעילותם".

בשורה התחתונה, "ההודעה, התחזית הכלכלית פיננסית המעודכנת שצורפה ודברי הנגיד לה לא היו שונים במיוחד מבעבר, אך המסרים שהועברו די ברורים ולהערכתנו חיוביים מבחינת שוקי המניות והאג"ח", אומר מנחם.

5. פימי מוכרת את ההחזקה בהמלט

ולסיום, קרן פימי מוכרת את מניותיה בחברת המלט (כ-30%) לחברת UCT האמריקאית לפי שווי של כ-900 מיליון שקל, פרמיה של כ-33% על שוויה בבורסה. פימי רכשה את השליטה בהמלט  מידי קבוצת איי.די.בי ביוני 2012, בתמורה ל-58 מיליון דולר ורשמה תשואה של מאות אחוזים על ההשקעה. הצפי להשלמת העסקה הוא שלושה עד ששה חודשים.